صفحه اصلی / استان ها / زنجان / مطالعات آمایش سرزمینی زنجان در انتظار تصویب

مطالعات آمایش سرزمینی زنجان در انتظار تصویب

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به مطالعات آمایش سرزمینی گفت: مطالعات آمایش، مطالعاتی بالادستی بوده و مطالعات در استان به پایان رسیده و منتظر تصویب است.

سند آمایش سرزمینی

به گزارش کسب و کار نیوز،  شهرام طهماسبی در نشست خبری، اظهار کرد: در این مطالعات به دنبال آن بودیم که برنامه‌ها، اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده بر اساس چارچوب و محور آمایش باشد همچنین توسعه و تقویت گردشگری، خدمات و پیش‌برد کشاورزی صنعتی، از اولویت‌های این مطالعات است.

وی افزود: استان زنجان ۱٫۳ جمعیت و مساحت کشور را دارد و یک میلیون و ۵۷ هزار نفر جمعیت را در مساحتی قریب به ۲۲ هزار کیلومترمربع در خود جای داده است و به دلیل وجود ظرفیت بالای ژنتیکی در حوزه گیاهی و جانوری، مناطق حفاظت‌شده یک‌پنجم مساحت استان را دربرمی‌گیرد.

بافت غالب جمعیت استان زنجان روستایی است

این مسئول جمعیت روستایی کشور را یک‌چهارم جمعیت، اعلام کرد و ادامه داد: بافت غالب جمعیت استان روستایی بوده به طوری که یک‌سوم جمعیت استان روستایی بوده و با وجود ۲٫۵ درصد اراضی کشاورزی کشور در استان زنجان، کشاورزی نیز بافت غالب اشتغال است.

بخش خدمات در استان زنجان نقش کمرنگی ایفا می‌کند

وی افزود: استان زنجان به عنوان کریدور شمال‌غرب کشور قرار دارد و ۸۰ درصد جمعیت و فعالیت اقتصادی در نزدییک این کریدور قرار گرفته که هم نقطه ضعف و هم نقطه قوت برای استان محسوب می‌شود، همچنین نیمی از جمعیت کشور در شعاع ۴۰۰ کیلومتری این کریدور قرار داشته ولی با این وجود بخش خدمات در استان زنجان نقش کمرنگی ایفا می‌کند.

زنجان زیرساخت‌ مناسبی در بخش گردشگری ندارد

طهماسبی خاطرنشان کرد: استان زنجان زمینه فرهنگی غنی در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری دارد ولی متاسفانه زیرساخت‌های مناسبی در این بخش فراهم نشده و به دنبال آن هستیم که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، استان زنجان به عنوان مسیر جدیدی در گردشگری کشور شناخته شود.

وی در رابطه با کم‌رنگ بودن نقش مشاغل حوزه خدمات در استان، تصریح کرد: اغلب خدمات با توجه به ساختار اقتصادی و اجتماعی شهرها، در شهر جریان دارد و با توجه به اینکه غالب جمعیت استان زنجان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد، بالا بودن جمعیت روستایی را می‌توان یکی از دلایل پایین بودن شاخص حوزه خدمات دانست و نیز نگاه برنامه‌ریزان استان در سال‌های گذشته بر این محور نبوده که با سرمایه‌گذاری کم می‌توان در حوزه خدمات جاذبه ایجاد کرد.

این مسئول اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام شده نرخ بیکاری استان زنجان در فصل زمستان سال گذشته حدود ۱۱٫۲ درصد بوده که از میانگین کشوری کمتر است همچنین سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور نزدیک به یک بوده و سال گذشته ۶۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان انجام شده که بیشتر در حوزه صنعت بوده است.

استان زنجان پایلوت اجرای پنجره واحد سرمایه‌گذاری در کشور است

طهماسبی در رابطه با پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان زنجان، عنوان کرد: استان زنجان پایلوت اجرای پنجره واحد سرمایه‌گذاری در کشور است و تاکنون چند استان پنجره واحد سرمایه‌گذاری را از استان زنجان دریافت کرده‌اند. همچنین همسایه بودن استان زنجان با چند استان مرزی کشور فرصت مناسبی را در بخش حمل‌ و نقل کالا برای تجارت خارجی فراهم کرده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.