صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تاکید رئیس ام‌آی ۵ بر لزوم همکاری نزدیک اروپا علیه داعش و روسیه
تاکید رئیس ام‌آی ۵ بر لزوم همکاری نزدیک اروپا علیه داعش و روسیه

تاکید رئیس ام‌آی ۵ بر لزوم همکاری نزدیک اروپا علیه داعش و روسیه

رئیس آژانس جاسوسی انگلیس تاکید دارد انگلیس و اتحادیه اروپا باید پس از بریگزیت یک همکاری امنیتی نزدیک برقرار کنند تا بتوانند ضمن خنثی کردن حملات شبه‌نظامیان داعش، با اقدامات بدخواهانه روسیه برای براندازی دموکراسی‌های غربی نیز مقابله کنند.

اندرو پارکر، رئیس ام‌آی ۵

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با اینکه انگلیس به دنبال تایید یک توافق گسترده‌تر بریگزیت است، این کشور به عنوان برجسته‌ترین قدرت اطلاعاتی اروپا تلاش می‌کند تا به یک توافق امنیتی جدید با اتحادیه اروپا دست یابد تا ادامه دسترسی‌اش به اسناد و مدارک محرمانه از سوی کشورهای مهم این بلوک را تضمین کند.

اندرو پارکر، رئیس ام‌آی ۵ در نخستین سخنرانی علنی‌اش در خارج از انگلیس که امروز (دوشنبه) در برلین با میزبانی سرویس اطلاعات داخلی اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان ایراد می‌کند، خواهد گفت که شبه‌نظامیان داعش در حال توطئه چینی حملات پیچیده‌تر و مخرب هستند.

براساس گزیده‌هایی که از سخنرانی وی به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، اندرو پارکر در رویداد امروز خواهد گفت: همکاری اطلاعاتی اروپا در این روزها قابل قیاس با پنج سال گذشته نیست. در جهان ناامن امروز ما باید قدرت‌هایمان را بیش از پیش با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

این اظهارات نخستین باری است که از سوی مدیر ام.آ.۵ در ملاءعام و خارج از انگلیس مطرح می‌شود.

انگلیس سال گذشته هدف چهار حمله تروریستی مرگبار قرار گرفت که در آن ۳۶ تن کشته شدند؛ حملاتی که مرگبارترین حملات از زمان بمب‌گذاری ۷ ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی محسوب می‌شود.

پارکر در آستانه بیست و دومین سالروز بمب‌گذاری منچستر گفت: از زمان حمله وست مینستر ۱۲ حمله تروریستی را خنثی کردیم که این باعث می‌شود تعداد کل حملات تروریستی خنثی شده از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون به ۲۵ مورد برسد.

وی از گروه مقابله با تروریسم (CTG) که متشکل است از تمامی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، سوئیس و نروژ به خاطر تبادل اطلاعاتی قدردانی و تشکر کرد.

ام‌آی ۵ در سال ۱۹۰۹ میلادی برای مقابله با جاسوسی‌های آلمان در آستانه جنگ جهانی اول تشکیل شد و موظف است تا از امنیت ملی انگلیس حفاظت کنند و از همین رو در مقابله با حملات شبه‌نظامیان رهبری این عملیات را در کنار پلیس بر عهده دارد.

پارکر علاوه بر تهدید تروریستی از جانب گروه داعش در سوریه و عراق به روسیه نیز به عنوان “یک کشور متخاصم اشاره خواهد کرد که در تلاش است اقدامات تهاجمی و خرابکارانه‌ای را توسط ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی‌اش انجام دهد.”

انگلیس، روسیه را مقصر حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش می‌داند و تاکید دارد که اسکریپال‌ها با گاز اعصاب نوویچک که در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ توسط اتحادیه جماهیر شوروی ساخته شده، مسموم شده‌اند.

پارکر، کرملین را به” نقض آشکار و وقیحانه” قوانین بین‌المللی متهم کرده و معتقد است: حمله اسکریپال‌ها نمونه‌ای از فعالیت‌های مخرب روسیه است که این خطر را به همراه دارد که این کشور به یک “کشور منفور منزوی” تبدیل شود.

وی می‌گوید: به دنبال حمله به اسکریپال‌ها روسیه تلاش کرد تا “میزان بی‌سابقه اطلاعات غلط” منتشر کند. غرب باید این دروغ‌ها را شفاف سازی و ماشین تبلیغات روسیه را ابهام زدایی کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سرلشکر باقری: به همه اهداف رسیدیم/عملیات از نظر ما خاتمه یافته است

به گزارش کسب و کار نیوز ، سرلشکر محمد باقری در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.