صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / بکارگیری آبیاری نوین در ۱۲ هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه
بکارگیری آبیاری نوین در ۱۲ هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

بکارگیری آبیاری نوین در ۱۲ هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اجرای 12 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین دراراضی کشاورزی حوضه ابریز دریاچه ارومیه خبرداد.

آبیاری

اسمعیل کریم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص احیای دریاچه ارومیه، افزود: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی حوضه ابریز دریاچه ارومیه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه تاکنون در سطح ۱۲ هزار و ۳۹۵ هکتار، به میزان ۵۴ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است، اعتبارات تخصیصی سال ۱۳۹۶ نیز در این زمینه درحال هزینه و اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در زمینه اجرای خطوط انتقال آب با لوله، میزان آب صرفه‌جوئی شده تا کنون از بابت اجرای ۴۷۴ کیلومتر طرح انتقال آب با لوله به ازای هر کیلومتر، ۴۵ هزار مترمکعب است.

وی  خاطرنشان کرد: میزان آب صرفه‌ جویی شده تاکنون از محل اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح ۴۷۶۳ هکتار، به ازای هر هکتار معادل ۴۴۰۰ مترمکعب آب است که به صورت اجمالی به ۲۱ میلیون مترمکعب می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  با اشاره به مزایای استفاده از سیستم های آبیاری‌های نوین، در صرفه جویی در آب مصرفی کشاورزی و کمک به احیای دریاچه ارومیه  افزود: با اجرای طرح‌های نوین آبیاری، متوسط ظرفیت افزایش عملکرد محصول بیش از ۳۰ درصد و متوسط ظرفیت کاهش مصرف سم و کود شیمیایی 25 درصد را شامل شده است و در سالهای اخیر اجرای طرح های نوین ابیاری با هدف کمک به احیای دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته است.

کریم زاده  با اشاره به اهمیت اصلاح سیستم آبیاری در بخش کشاورزی به دلیل کاهش نزولات آسمانی، منابع زیرزمینی آب و خطر خشکی دریاچه ارومیه، افزود: مساحت اراضی مشمول طرح انتقال آب با لوله ۱۴ هزار و ۲۲۰ هکتار است که مقدار ۲۱ میلیون مترمکعب صرفه‌جوئی در مصرف آب کشاورزی از ثمرات آن است.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در زمینه مطالعه و اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی اشاره و اضافه کرد: مطالعه و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سه حوضه ارس، حوضه دریاچه ارومیه و پایاب سد سیلوه  پیرانشهر با هدف افزایش راندمان آبیاری در حال اجرا بوده که از محل اعتبارات ملی، احیای دریاچه ارومیه و صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.