صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / آبخوان های البرزبابیش ازیک میلیون مترمکعب کاهش مواجه است
آبخوان های البرزبابیش ازیک میلیون مترمکعب کاهش مواجه است

آبخوان های البرزبابیش ازیک میلیون مترمکعب کاهش مواجه است

مدیرعامل آب منطقه ای البرز اعلام کرد که در 16 سال گذشته یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب از آب خوان های این استان خالی از آب شده است.

داود نجفیان روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت:می بایست طی ۳ تا ۴ سال آینده کسری آبخوان های البرز جبران شود.
وی ادامه داد: در صورت عدم تقویت آب های زیر زمینی و مثبت نشدن منحنی افت آب، جبران خسارت این منابع آبی البرز امکانپذیر نیست.
این مسئول با اشاره به اینکه بیشتر کشورها منابع آبی و طبیعی را برای آیندگان ذخیره می کنند، بیان داشت: مدیریت مردم در مصرف آب و کاهش مصارف کشاورزی لازمه پیشگیری از هدر روی آب است.
نجفیان افزود: اکنون ۸۵ درصد آبخوان های کشور مصرف می شود که قرار است در برنامه ششم توسعه به ۶۰ درصد کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: در این بخش با کاهش و کمبودهای اساسی مواجه هستیم و مجبوریم در برنامه ششم توسعه ۲۵ درصداز برداشت های آبخوان ها را کاهش دهیم و چاره ای جز کاهش مصرف و رعایت الگوهای مصرف نخواهیم داشت.
مدیر عامل آب منطقه ای البرز با بیان اینکه در بخش کشاورزی بعضی از محصولات نیاز به آب زیادی دارند، گفت: برای کاهش مصرف در بخش کشاورزی باید به شیوه های جدید آبیاری متوسل شد.
نجفیان ادامه داد: دولت در سال گذشته کارگروه سازگاری با کم آبی را تشکیل داد تا شرایطی پایداربه وجود آید و درپایان ۵ ساله ششم ۲۵ درصد برداشت از آبخوان ها کاهش یابد.
وی اظهارداشت:۹۲ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی و مابقی آن به سایر بخش ها اختصاص دارد.
مدیرعامل آب منطقه ای البرز کشاورزی سنتی را یکی از دلایل اصلی مصرف زیاد آب و افزایش بی رویه از آبخوان های البرز عنوان کرد واظهارداشت:در بسیاری از کشورها با اجرای کشاورزی صنعتی، افزون بر تنوع محصولات و عملکرد بالای تولید بر مشکل کم آبی غلبه شده است.
نجفیان خاطرنشان کرد:مصرف آب در کشاورزی صنعتی یک دهم کشاورزی سنتی است و برای اینکه در بخش کشاورزی و مصرف آب نیاز های کشور تحقق یابد، کشاورزی سنتی را باید کنار بگذاریم.
وی گفت: متوسط مصرف آب در بخش کشاورزی کشور ۳۵ درصد و در البرز ۴۲ درصد است.
وی افزود: درصورتی که بتوانیم حتی ۱۵ درصد مصرف آب را در بخش کشاورزی کاهش دهیم در بخش صنعت با مشکل مواجه نخواهیم شد.
مدیر عامل آب منطقه ای البرز، یادآورشد: دولت مجبور است در بخش کشاورزی الگو های مصرف را تغییر دهد،چراکه در این بخش پتانسیل های زیادی وجود دارد.
نجفیان گفت: استفاده از آبیاری قطره ای مصرف آب را به یک سوم می رساند و می بایست در این زمینه فرهنگ سازی و اجبار صورت بگیرد.
این مسئول با اشاره به اینکه هزینه استفاده از آبخوان ها بسیار کم و دسترسی به آن ها آسان است، افزود: این امر سبب شده تا همچنان در کشور کشاورزی سنتی صورت بگیرد و کشاورزان رغبتی به سمت صنعتی شدن نداشته باشند.
وی اظهارداشت: کارگروه طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیر زمینی به تصویب شورای آب رسید و برای وزرات جهاد کشاورزی تکالیفی است که افزایش راندمان کشاورزی و تغییر الگوهای کشت را در پی دارد.
نجفیان خاطرنشان کرد: اکنون در استان البرز وابستگی به آب های زیرزمینی بیش از ۷۰ درصد است و هر ساله یک متر مربع کاهش سطح آبی زیر زمینی داریم.
**۲۹۸میلی متر بارش از ابتدای سال زراعی تا کنون در البرز
نجفیان گفت: از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا کنون ۲۹۸میلی متر بارش در البرز داشتیم که درمدت مشابه سال گذشته ۴۰۴ میلی متر و متوسط بلند مدت ۳۶۷ میلی متر است.
وی افزود: طی این مدت ۲۶ و ۲ دهم درصد کاهش بارندگی داشتیم و در بلند مدت نیز با کاهش ۱۹ درصدی بارش مواجه هستیم.
وی بیان داشت: میزان ذخیره سد کرج ۷۹ درصد است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش دارد و میزان ذخیره سد طالقان ۷۱درصد است که نسبت به سال گذشته ۲۶درصد کاهش یافته است.
۷۴۱۰/۱۵۳۵

همچنین مطالعه کنید:

کاهش ۱۵ درصدی قطعی برق/ بیش از ۲.۵ میلیارد مترمکعب برق تحویل دولت چهاردهم می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی اکبر محرابیان با ارائه گزارشی از میزان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.