صفحه اصلی / یادداشت و گفتگو / یادداشت / واردات تکنولوژی به جای کالا

علي قنبري، اقتصاددان

واردات تکنولوژی به جای کالا

سرمقاله

تولید ملی اثر مستقیم روی اشتغالزایی دارد و از آنجا که در شرایطی به سر می‌بریم که نرخ بیکاری نیز بالاست، ضرورت دارد حمایت از کالای تولید داخل افزایش پیدا کند. در رابطه با تولید داخلی و حمایت از آن همواره صحبت بر سر کنترل یا قطع واردات بوده است. البته این راهکار موثر است، اما باید به این فکر باشیم که به جای واردات کالا، واردات تکنولوژی و نوآوری را جایگزین کنیم تا بتوانیم همگام با دنیا پیش برویم. این بدان معناست که دولت برای حمایت از کالای ایرانی و تولیدکننده داخلی به جای واردات کالاهایی که غیرضروری‌اند واردات مهارت، آموزش و تکنولوژی را جایگزین کند تا در این راستا بتوان توان تولید کالای داخلی را افزایش داد. با حمایت‌هایی که در این رابطه انجام خواهد شد، باید انتظار افزایش کیفیت کالای تولید داخل را نیز داشته باشیم، چراکه حمایت مصرف‌کننده از تولید داخلی در گرو افزایش کیفیت و توانایی رقابت آنها در برابر کالاهای خارجی است. فقط در این صورت می‌شود اقبال بازار و استقبال مصرف‌کننده از تولید ملی را انتظار داشت.
بنابراین دو مولفه را نباید برای استقبال مصرف‌کننده از کالای داخلی فراموش کرد؛ کیفیت و قیمت. کالای ایرانی باید از نظر کیفیت و قیمت با کالای خارجی امکان رقابت داشته باشد. اگر این دو فاکتور را نداشته باشد، کالای ایرانی امکان رقابت با کالای خارجی را ندارد، چراکه به هر حال مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد کالای مقرون‌به‌صرفه را تهیه کند و کالای خارجی به لحاظ کیفیتی که دارد، قیمت آن قابل پذیرش است. تا زمانی که شاهد وفور کالاهای خارجی با کیفیت بهتر و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر در بازار هستیم، چرا باید انتظار داشته باشیم که مصرف‌کننده به سمت کالایی برود که از نظر کیفیت نازل‌تر بوده و از لحاظ قیمت نیز گران‌تر است؟
دولت وظیفه اصلی را در این بین بر عهده دارد. دولت در راستای حمایت از تولید داخلی و تولیدکننده داخلی باید تعرفه‌های مناسب وضع کند. این بدان معناست که دولت باید برای واردات کالاهای غیرضروری که مشابه آن در بازار داخلی تولید می‌شود تعرفه‌های سنگین وضع کند. همچنین دولت باید برای واردات تکنولوژی، آموزش و مهارت تلاش خود را افزایش دهد. این نهاد تاثیرگذار باید بتواند از طرق مختلف اقدام به واردات این موارد کند تا با به کار بستن آنها مکانیزم‌های تولید کالای باکیفیت ایرانی فراهم شود.

همچنین مطالعه کنید:

بیست مشخصه سازمان های نیازمند تحول در حوزه منابع انسانی

لذا برای بقا و موفقیت باید نظام غنی و متناسب حوزه منابع انسانی را طراحی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.