صفحه اصلی / اصناف / اقبال مردم به لوسترهای وارداتی
اقبال  مردم   به   لوسترهای  وارداتی

«کسب و کار» ضعف توليدات لوستر در نوآوری و طراحی را بررسی می کند

اقبال مردم به لوسترهای وارداتی

شایلی قرایی

صنایع لوستر اورانوس، صنایع لوستر ونوس، لوستر چشمه‌ نور، لوستر نورباران، صنایع لوستر نگین و ده‌ها برند دیگر در کشور در حال حاضر با امکانات کم و زیاد خود مشغول فعالیت و تولید لوازم روشنایی و لوستر هستند. تنوع تولید لوستر کشور نسبت به گذشته رشد بسیاری کرده، اما مشکلاتی نیز هنوز بر سر راه تولید داخلی باقی مانده است. ضعف طراحی، نوسانات نرخ ارز و فرهنگ استفاده از کالای خارجی هنوز مشکلاتی را برای تولید ایرانی باقی گذاشته است. متاسفانه در فرهنگ ما استفاده از کالای خارجی جا افتاده، در حالی که اجناس تولید داخل از تولیدات خارجی نیز بهتر است. به همین دلیل و برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکننده و عدم انبار شدن کالاها بسیاری از تولیدات داخل با نام محصولات خارجی و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد.
البته درست است که تولیدکنندگان این صنعت همچون سایر تولیدکنندگان با مشکلات متعددی در این حوزه مواجه هستند، اما باید قبول کنیم که خود آنها نیز کم‌کاری کردند. تولیدکنندگان همواره توجهی به خواسته مشتریان ندارند، در حالی که در دنیا تولید مطابق نیاز بازار است. نوآوری در تولید و به‌روزرسانی صنعت باعث رونق آن می‌شود. رکود بازار بخشی مربوط به تولیدکننده و کم‌کاری خود تولیدکنندگان است و تقلب در کارها باعث از دست دادن مشتری شده است. بسیاری از تولیدکنندگان در این صنعت، تولیدکننده واقعی نیستند، بلکه مونتاژکارانی هستند که بیشتر به دنبال کسب سودند. باید ارزیابی کالا انجام شود و از تولید و صادرات کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری شود، زیرا این موضوع باعث بی‌اعتمادی بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است. تولید کالاهای باکیفیت نیازمند ماشین‌آلات پیشرفته و تکنولوژی است که این موارد در شرایطی محقق می‌شود که هزینه گزافی انجام شود و با کمک دولت بسیاری از این مشکلات برطرف شود.

طراحی‌های ۲۰ سال گذشته در بازار مدرنیته جوابگوی مصرف‌کننده نیست
ارشیا مرادی، کارشناس صنایع
هر صنعتی که به مرحله تولید برسد، به لحاظ ارزآوری و اشتغالزایی خود، صنعت بااهمیتی تلقی می‌شود و باید در این راستا حمایت‌های لازم از تولیدکننده آن صنعت به عمل‌ آید تا توان صادراتی کشور افزایش یابد. در صنعت لوسترسازی و تولید داخلی این کالا شاید بتوان گفت کار زیادی برای ارتقای جایگاه ایران در بازارهای جهانی نیاز است، اما در بازار داخلی تولیدکنندگان لوستر و لوازم روشنایی تا حدودی موفق عمل کرده‌اند. در بازار واردات این کالاها آنقدر تنوع وجود دارد که ناخودآگاه مصرف‌کننده داخلی به جای اینکه به سمت کالای ساخت ایران برود، به سمت کالاهای خارجی و متنوع خواهد رفت.
نقطه قوت لوسترهای خارجی که امروزه بازار را قبضه کرده‌اند، طراحی خارق‌العاده و تنوع در طراحی محصولات است، اما برعکس درباره لوسترهای ایرانی باید گفت شباهت‌های طراحی محصولات تولیدکننده‌های مختلف به هم نقطه ضعف آنهاست. تولیدکننده ایرانی باید در طراحی محصولاتی که تولید می‌کند نوآوری و خلاقیت به خرج دهد و با به‌کارگیری طراحان زبده در این راه مسیر موفقیت را طی کند، چراکه در این نوع کالا ظاهر آن است که در ابتدا جلب توجه می‌کند و مصرف‌کننده ابتدا با دیدن ظاهر کالا جذب می‌شود و در مرحله دوم کیفیت محصول را بررسی می‌کند. بنابراین اگر در طراحی محصولات تولید داخل بتوانیم پیشرو باشیم می‌توان امیدوار بود در بازار سهم بیشتری در اختیار تولید داخلی قرار بگیرد. نبود خلاقیت و نوآوری از جمله مهم‌ترین عوامل تضعیف صنعت لوستر در کشور است و به همین جهت تولید داخلی رشدی را که باید داشته باشد، ندارد. برندهای داخلی بسیاری در این حوزه فعالیت دارند که توانسته‌اند در بازار داخلی سهمی برای خود دست و پا کنند، اما ارزآوری هنوز توسط آنها محقق نشده است. لوستر بعد از مبل یکی از پرفروش‌ترین محصولات تزئینی خانه محسوب می‌شود و صنعت مزبور در ایجاد اشتغال، رونق صادرات، ارزآوری و مواردی از این دست بسیار نقش‌آفرین است، اما هنوز نتوانسته خود را به بازارهای جهانی معرفی کند و ارزآوری را محقق کند. بنابراین باید با تمام امکانات و حمایت‌هایی که لازم است، از تولید ایرانی لوستر و لوازم روشنایی حمایت شود تا برای بازارهای داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشیم. در طراحی لوسترها از طراحی‌های قدیمی و ۲۰ سال گذشته استفاده می‌شود و دیگر در بازار فعلی و مدرنیته امروزی جوابگوی مصرف‌کننده نیست. باید در طراحی ارتقا پیدا کنیم تا تولید ایرانی دیده شود. تولید ایرانی لوستر در دنیای مدرنیته و امروزی شکست‌خورده محسوب می‌شود. بنابراین اگر در این بخش تکانی به تولید داخلی ندهیم محکوم به استفاده از تولیدات خارجی هستیم. بسیاری از لوسترهای تولیدی به سبک قدیمی هستند و متاسفانه نیازسنجی برای تولید نداریم. البته برخی طراحی‌ها نیز انجام شده که باعث شده قیمت‌های تمام‌شده این کالا افزایش یابد. متاسفانه در ثبات قیمت مواد اولیه هم مشکل داریم. قیمت آلیاژ مفرغ و برنج در طول سال نوسان دارد و برای نمونه امسال این آلیاژها ۴۰ درصد گران شدند و بسیاری از برنامه‌ریزی‌های تولیدکنندگان را برهم زدند.

تولید‌کنندگان برای استفاده از نوآوری از نمایشگاه‌ها بازدید کنند
احمد رحمانی، رئیس اتحادیه چینی، بلور و لوستر
صنعت لوستر در ایران قدمت زیادی دارد و اشتغالزا و درآمدزاست و بستر صادراتی دارد. متاسفانه به دلیل محدودیت بازار فروش، تولیدکنندگان با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کنند و بنابراین لازم است دولت تشکیلات مستقلی برای صادرات ایجاد کند. باید تلاش کنیم از حداکثر ظرفیت کارخانه‌ها استفاده کنیم که این مهم با سازماندهی تولیدکنندگان و گسترش صادرات محقق می‌شود. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد مواد اولیه لوسترهای دست‌ساز داخلی است، اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های انرژی، قیمت نهایی بالاتر است و اگر حمایت و زیرساخت‌ها فراهم شود، شرایط بهتر خواهد شد. متاسفانه در فرهنگ ایرانی استفاده از کالای خارجی جا افتاده، در حالی که اجناس تولید داخل از تولیدات فرانسه نیز بهتر است. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات خود را با نام تولید خارجی و وارداتی و با قیمت بالاتر می‌فروشند. در صورتی که اگر اعتماد به برند ایرانی وجود داشته باشد، این مشکلات نیز وجود نخواهد داشت. برندهای ایرانی در حال حاضر فعالیت دارند و باید برای احیای کامل تولید ایرانی در این بخش به حمایت از آنها برخاست. برچیده شدن موانع پیش‌روی این صنعت بستگی به سیاست‌های کلی دولت دارد اعم از گمرک، مالیات بر ارزش‌افزوده و نیز سوبسیدهایی که می‌تواند در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا برای ایجاد اشتغال بیشتر، بستر مناسبی فراهم شود. اگر بخواهیم تولیدات و مصرف داخلی داشته باشیم و نیز اتکا به محصولات خارجی نداشته باشیم باید تمامی اهرم‌ها رعایت شود، تولیدکنندگان برای به‌روزرسانی کارخانه‌ها نیاز به دستگاه‌های به‌روز دارند. تولیدکنندگان برای استفاده از نوآوری‌ها باید از نمایشگاه‌ها در این زمینه بازدید کنند. دولت نیز می‌تواند با صرف‌نظر کردن از مالیات برای وارد کردن دستگاه‌های به‌روز به تولید در این صنعت کمک کند و حمایت از تولیدکننده کمک به کشور است. جامعه با رفاه اقتصادی به بی‌نیازی و خودکفایی می‌رسد.

همچنین مطالعه کنید:

تجهیز واحدهای نظارت و بازرسی اتاق های اصناف به ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص موتورسیکلت‌های ویژه بازرسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.