چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / جهان به‌زودی متوجه جفای آمریکایی‌ها خواهد شد
جهان به‌زودی متوجه جفای آمریکایی‌ها خواهد شد

جوادی‌حصار:

جهان به‌زودی متوجه جفای آمریکایی‌ها خواهد شد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت : در آینده نزدیک جهان متوجه جفایی که آمریکایی‌ها می‌کنند، خواهد شد .

جوادی حصار

محمد صادق جوادی حصاردر گفت‌وگو با  ایسنا،درباره خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: یکی از اولین پیامدهایی که خروج از برجام برای آمریکا دارد، این است که به بدعهدی و پیمان‌شکنی شهرت می‌یابد. 

وی خاطرنشان کرد: برجام یک پیمان بین المللی بین ایران و پنج کشور  بوده و اعضای سازمان ملل متحد آن را به عنوان یک قطع نامه سازمان ملل به رسمیت شناخته بودند و به نظر می‌رسد در مرحله اول این موضوع در دستگاه حاکمیتی آمریکا یک شکاف جدی ایجاد خواهد کرد و در دراز مدت منافع و ضررهای آمریکا و اروپا را باید دید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه درباره ایران اگر از جهت روانی رفتارهای سنجیده‌ای صورت نگیرد می‌تواند در کوتاه مدت آثار تورمی و مخرب داشته باشد، گفت: اگر مردم باور نکنند که خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد ایران تاثیر فراوانی نمی‌تواند داشته باشد ممکن است از نظر روانی خودشان را آسیب پذیر ببینند و به سمت شرایط ناامنی اقتصاد پیش ببرند. 

وی ادامه داد: در این شرایط مردم فکر می‌کنند چند عامل مثل گرانی ارز و امثال این‌ها می‌تواند با خروج آمریکا از برجام تشدید شود و یا افزایش قیمت کالاهای عمومی می‌تواند در این فضا به خروج آمریکا ربط پیدا کند و در نهایت به یک شکلی جامعه را ملتهب کند و در مقابل اقدام آمریکا آسیب پذیر شود. 

وی تصریح کرد: به نظر من آقای روحانی خیلی خوب و سنجیده صحبت کردند که ما منافعمان را دنبال می‌کردیم و قصد خروج از برجام را نداریم و اگر بقیه اعضای عضو برجام بتوانند مواضع ما را تبیین کنند و با خروج آمریکا از برجام مشکلی برای ما ایجاد نکند، ما بر تعهداتمان به برجام پابرجا هستیم و اگر این اتفاق رخ ندهد ممکن است ما هم از پیمان خارج شویم. 

جوادی حصار با تاکید بر مشروط کردن این ماجرا به اینکه اروپایی‌ها و اعضای باقی مانده در برجام باید کاستی حضور آمریکا را تامین کنند، خاطرنشان کرد: سایر اعضای باقی مانده در برجام باید تعهداتی که آمریکا نسبت به ایران داشته است را آنها جبران کنند. 

وی افزود: وقتی یک معاهده بین المللی امضا می‌شود با شرایط خاص خود و اعضایش بسته می‌شود و الان برجام بدون آمریکا یک ضلع جدی برجام را از دست داده و این پنج جانب باقی مانده طوری باید بازی کنند که جای خالی آمریکا را پر کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: اگر این اتفاق رخ دهد خوب است و از دست دادن یک عنصر مزاحم  اشکالی به وجود نمی‌آورد، اما اگر سایر اعضای باقی مانده برجام از طرف آمریکا تحت فشار قرار گیرند و آن‌ها را در انجام وظیفه مردد کند مواضع و رویکرد مقامات جمهوری اسلامی در ادامه راه برجام و مشارکت با ایران و تعهد بین المللی متفاوت خواهد بود. 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه اگر اتحادیه اروپا به تعهدات خود در برجام عمل کند بخش قابل توجهی از مشکل حل خواهد شد، گفت: ما در دوران گذشته هم که تحریم‌های آمریکایی را داشتیم و شریک تجاری عمده ما اروپایی‌ها بودند و بیشترین مبادلات بین المللی کشور ما از طریق آلمان و فرانسه بود.

وی ادامه داد: اکنون هم اگر اتحادیه اروپا بپذیرد که ضمن حفظ حدود خود با آمریکا روابط خود را با ایران قطع نکند و تحت فشار آمریکایی‌ها تن به تحریم‌های جدید علیه ایران ندهند گمان می‌کنم این دوران سپری خواهد شد و مشکلاتی برای ایران پیش نخواهد آمد. 

جوادی حصار اظهار کرد: ما سیاست‌گذاری تجاری خود را باید با هر کشوری به سمت مثبت هدایت کنیم، امروز بازاری است که ما نمی‌توانیم تنها با یک کشور رابطه داشته باشیم و کشورهای دیگر را از خود دور نگه داریم.

وی ادامه داد:  ما به عنوان یک فروشنده بین المللی نفت و یک عرضه کننده مواد پتروشیمی و یک تولید کننده بین‌المللی صنایع دستی مراوداتمان را با تمام دولت‌ها می‌توانیم برقرار نگه داریم و اتحادیه اروپا و چین به عنوان نماینده دنیا با ما وارد گفت‌وگو شدند. 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی عنوان کرد: ما اگر رابطه خود را با سازمان ملل متحد محکم نگه داریم و در سازمان ملل حقانیت و پایداری خود را نسبت به تعهداتمان در مورد برجام به اثبات برسانیم، در آینده نزدیک جهان متوجه جفایی که آمریکایی می‌کند، خواهد شد. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.