چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / شرایط حفظ تجارت خارجی پس از خروج آمریکا از برجام
شرایط حفظ تجارت خارجی پس از خروج آمریکا از برجام

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد

شرایط حفظ تجارت خارجی پس از خروج آمریکا از برجام

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در شرایط جدید برجام باید از خودتحریمی جلوگیری شود و نظرات بخش خصوصی که قابلیت اجرا دارد در تصمیمات لحاظ شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در شرایط جدید برجام باید از خودتحریمی جلوگیری شود و نظرات بخش خصوصی که قابلیت اجرا دارد در تصمیمات لحاظ شود.
محمد لاهوتی، درخصوص تاثیر خروج آمریکا از برجام بر روابط اقتصادی و اقداماتی که باید دولت در راستای جلوگیری از آسیب به روابط تجاری کشورمان انجام دهد، گفت: درباره شرایط پیش آمده برای برجام، علی‌رغم پیش‌بینی‌ها باورپذیر نبود که کشوری با وجود تعهد و توافقی که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده با تصمیم فردی رئیس جمهور یک کشور از توافق خارج شود.

وی افزود: اما باید این را در نظر گرفت که کشورهای طرف قرارداد ایران در برجام کشورهای بزرگی هستند که از نظر اقتصادی در دنیا تاثیرگذارند و حتی می‌توان گفت که این کشورها اقتصاد دنیا را اداره می‌کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: گرچه خروج آمریکا می‌تواند مزاحمت‌ها و مشکلاتی را در بحث‌های سرمایه‌‌گذاری خارجی، مراودات بانکی و حتی خرید هواپیما و خریدهایی که تولیدات آ‌مریکایی در آن استفاده شده ایجاد کند، اما فارغ از این مساله می‌توان در نظر گرفت که کشورهای بزرگی مثل فرانسه، آلمان،‌چین،‌ انگلیس و حتی روسیه نقش کمی در تجارت جهانی و روابط سیاسی ندارند و اینها به صورت متفق بر پایبندی برجام اصرار دارند.

لاهوتی اظهار داشت: کشورهای مذکور اعلام کرده‌اند که شرایط را به نوعی ادامه خواهند داد تا لطمه‌ای بر توافق برجام وارد نشود و به دنبال راه‌حل‌هایی هستند تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند و مزاحمت‌هایی که آمریکایی‌ها احیانا ایجاد می‌کنند را برطرف سازند.

وی افزود: حتی اعلام کرده‌اند که در صورت مزاحمت آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در داخل هم مقام معظم رهبری تاکید فرموده‌اند و رئیس‌جمهور هم گفته است که با ۵ کشور دیگر در قرارداد برجام ادامه فعالیت خواهیم داد و در برجام می‌مانیم مشروط بر اینکه اروپایی‌ها تضمین کامل را بدهند.

لاهوتی افزود: بنابراین با تحرکات اخیر اروپا به نظر می‌رسد آنها موافق این قضیه هستند که به نوعی اعتماد ایران را حفظ کنند تا بتوانند برجام را حفظ کنند.

وی اظهار داشت: اما باید به این نکته توجه داشت که آیا با ضمانت‌ها و تعهدات که قرار است ظرف سه هفته آینده بین ایران و کشورهای اروپایی برای ادامه برجام مطرح شود امکان ادامه وجود خواهد داشت و آنها اعتماد لازم برای ادامه برجام را به ایران می‌دهند .

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در داخل کشور هم در شرایط جدید باید به دو نکته توجه کرد که یکی این است که دولت و حاکمیت باید شرایط شکست برجام را پیش‌بینی کند تا در صورت وقوع بتوانند با پیش‌بینی‌های لازم شرایط را مدیریت کنند.

لاهوتی بیان داشت: همچنین تصمیم‌‌گیری‌ها باید براساس واقعیت‌ها باشد و تصمیم‌گیری‌ها نباید تبدیل به خود تحریمی شود.

وی افزود: ما تجربه تلخ خودتحریمی‌ها را در دولت گذشته داشتیم به طوری که وقتی به ایران شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه تحمیل شد یکسری تصمیمات در داخل از جمله ممنوعیت‌های صادراتی و عوارض صادراتی منجر به خودتحریمی شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پس از مشکلاتی که به دنبال وضع تحریم‌ها در گذشته بوجود آمد برای نقل و انقال پول مشکلاتی ایجاد شد که دولت آن را با موضوع پیمان‌سپاری شدیدتر کرد و بعد نتوانست ادامه دهد و مشکلاتی را در حوزه ارز و پولی کشور بوجود آورد.

لاهوتی اظهار داشت: بنابراین به نظر می‌رسد شرایط کنونی باید به شکلی مدیریت شود تا شرایط سخت گذشته تکرار نشود و تصمیم‌گیری‌ها نباید به صورت انفرادی و پشت درب‌های بسته باشد بلکه قبل از هرگونه تصمیمی نظرات بخش خصوصی هم اخذ و بررسی شود و در صورتی که پیشنهادات این بخش قابلیت اجرا داشته باشد دولت آن را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کند.

وی افزود: بنابراین تصمیمات باید براساس نظرات کارشناسی و دور از هرگونه هیجانی باشد.

همچنین مطالعه کنید:

۳.۵ میلیارد دلار واردات داشتیم/تراز تجاری مناطق آزاد مثبت است

به گزارش کسب و کار نیوز ، حجت عبدالملکی در مراسم «رونمایی از بسته‌های سرمایه‌گذاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.