صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / برجام قراردادی چندجانبه بود که همه امضا کردند

امام جمعه مشهد:

برجام قراردادی چندجانبه بود که همه امضا کردند

امام جمعه مشهد گفت: برجام قراردادی چندجانبه بود. قرادادی نبود که با تک تک کشورها بسته شده باشد یک قرارداد چندجانبه با 1+5 بود که همه امضا کردند و شورای امنیت نیز تصویب کرد. زمانی که یک نفر از قرارداد خارج شد، این قرارداد از نظر حقوقی سقوط کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: حوادثی که در این ایام داشتیم، هم حوادثی عبرت‌آموز برای مردم و مسئولین ما و هم حوادثی بود که مسئله نفوذ بصیرت و بینش مقام معظم رهبری را برای ما صادق کرد. 

وی افزود: مقام معظم رهبری از ابتدای مسئله برجام اعلام می‌فرمودند که آمریکا عهد شکن است و جز عهدشکنی از او چیزی ندیدیم. در نهایت نیز با عملی که رئیس‌جمهور آمریکا انجام داد، در حقیقت بر تجربه مردم ما را نسبت به آرای مقام ولایت و رهبری افزود و عبرتی برای مردم و مسئولین نظام به وجود آورد که مسئله تعامل و برقراری ارتباط و یا پیمان و عهدبندی با شیطان بزرگ جز پشیمانی و ندامت اثر دیگری ندارد. 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: سانتریفیوژها را به صورت حلب پاره‌ای انبار و چاله آب سنگین را بتن‌ریزی کردند. آثار هنرنمایی مبتکران فناوری عظیم هسته‌ای ما به کلی متوقف شد. در نهایت با عهدشکنی و خیانت شیطانی استکبار جهانی روبه‌رو شدیم. این واقعیتی بود که برای مردم ما علنی و ملموس شد. در گذشته نیز مقام معظم رهبری این مسئله را فرموده بودند، بارها نیز ما در پهنه دوران ولایت و رهبری مقام معظم رهبری، حکمت و نفوذ بصیرت ایشان را تجربه کرده بودیم، منتها حوادثی که پیش می‌آید بر این تجربه می‌افزاید. 

علم‌الهدی با طرح این سوال که چرا ما باید بارها این عبرت‌ها را تجربه کرده، هزینه داده و خسارت ببینیم، عنوان کرد: چرا  از ابتدا به نفوذ پر بصیرت مقام و رهنمودهای حکیمانه ایشان توجه نشد تا کار به اینجا برسد که با خسارت دیگر و هزینه افزون‌تری در زندگی اجتماعی و سیاسی خود روبه‌رو شویم؟  

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه اکنون با دو مشکل در کشور روبه‌رو هستیم که به این عبرت و رهنمود حکیمانه مقام معظم رهبری توجه ندارند، تصریح کرد: آن دو مشکل تصویب لایحه‌های FATF و پالرمو است که از دولت به مجلس داده شد. لایحه اول در حقیقت وصل کردن تراکنش بانکی ما به تراکنش بانکی جهانی در سراسر دنیا است یعنی تمام عملیات بانکی که در بانک‌های ما صورت می‌گیرد به عملیات بانکی جهانی وصل شود. 

وی ادامه داد: این به معنای خودتحریمی است یعنی دقیقا در دامن قدرت آمریکایی قدم بگذاریم که می‌خواهد با ما اینگونه برخورد و ما را به تحریم تهدید کند. خود را در آستانه و دامن تحریم آمریکا قرار دهیم و  تمام تراکنش بانکی ما تحت نظارت آمریکا باشد تا در هر زمانی که بخواهد جلوی آن را بگیرد و در هر موردی که بخواهد به ماضربه بزند.این کار چه لزومی دارد؟ برخی می‌گویند که ما اگر این کار را انجام ندهیم، نمی‌توانیم پول‌هایی را که در خارج داریم، منتقل کنیم. راه‌های دیگری نیز وجود دارد. با این راه ما در دامن تحریم آمریکا قرار می‌گیرم.  

علم‌الهدی اضافه کرد: شرط لایحه  FATF، لایحه پالرمو یعنی لایحه مبارزه با تهدید مالی تروریسم است. شما در حقیقت  به کنوانسیون مبارزه با تهدید مالی تروریسم متصل می‌شوید، تروریسمی که آنها تعیین می‌کنند یعنی حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، جریان‌های آزادی‌خواه و حشدالشعبی عراق. در این صورت باید هیچگونه حمایت مالی و دفاع از مقاومت در منطقه نداشته باشیم. افراد در مجلس چشم خود را باز کنند که چه چیزی را می‌خواهند تصویب کند. 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون مشکل آمریکا با موشک‌ها و نفوذ منطقه‌ای ما است، عنوان کرد: اگر ما به کنوانسیون مبارزه با تهدید مالی تروریسم متصل شدیم  و آنها تروریسم را برای ما تعیین کنند یعنی خودمان قبول کردیم که تمام ارتباطات مالی و حمایت‌های ما از جریان مقاومت در منطقه قطع شود و اگر این اتفاق بیفتد یعنی با دست خود از نفوذ سیاسی و مقتدرانه‌ای که در منطقه پیدا کردیم و آمریکا را به ذلت نشانده و اسرائیل را در آستانه بدبختی قرار دادیم، دست بکشیم. 

وی افزود: ابتدا این لایحه را اشتباه ترجمه کردند و فرستادند تا نمایندگان در مجلس متوجه نشوند اما شورای نگهبان ترجمه اشتباه را کشف کرد.  آیا در نظامی که شهید دادیم، باید این کار را شود؟ این خطری است که مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند که اتاق جنگ ما خزانه‌داری آمریکا و این دو لایحه مربوط به آن است. فرمان اصلی FATF  از خزانه‌داری آمریکا می‌رسد و تحت نظارت کامل آن است. آیا اتصال ما به این کنوانسیون، آن هم با تصویب نماینده مردمی که خون و شهید دادند و با کارگزارانی که به وسیله خون شهدا موقعیت پیدا کرده و حکومت می‌کنند، درست است؟ 

علم‌الهدی با اشاره به اینکه این دو لایحه، برجام دو و سه است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری اعلام کردند که نمی‌گذاریم برجام دو و سه اجرا شود. ادامه برجام بعد از خروج آمریکا به عنوان یک تصمیم‌گیری مطرح می‌شود. برجام قراردادی چندجانبه بود.  قرادادی نبود که با تک تک کشورها بسته شده باشد یک قرارداد چندجانبه با ۱+۵ بود که همه امضا کردند و شورای امنیت نیز تصویب کرد. زمانی که یک نفر از قرارداد خارج شد، این قرارداد از نظر حقوقی سقوط کرده است. این کار، ادامه برجام نیست بلکه قرارداد بستن با چند کشور اروپایی است. 

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری دو نکته را اعلام فرمودند مبنی بر اینکه به این سه کشور اعتماد ندارم، آنها روباه و شغال دنباله‌رو آمریکا هستند. اگر می‌خواهید برجام را ادامه دهید، تضمین بگیرید و بعد نیز فرمودند که من یقین دارم آنها تضمین نمی‌دهند. مقام معظم رهبری در ابتدای برجام فرمودند که رئیس جمهور آمریکا باید امضا کند که تحریم‌ها را برداشته و باید با این شرط برجام را قبول کنید اما بعد اعلام کردند که این شرط عملی نشد. دوباره قرارداد نبندید و بعد بگویید که عملی نشد ما تضمین بگیریم. 

وی اضافه کرد: این درست است که با ملت خون داده و شهید داده که چهل سال پای انقلاب مراقبت می‌کنند، اینگونه برخورد شود؟ چرا باید برجام را ادامه دهیم؟ برجام نتیجه‌ای برای ما نداشته که بعد از این بخواهیم ادامه دهیم. ما از برجام جز ضرر چیز دیگری ندیدیم.  

علم‌الهدی گفت: شما مسلمان هستید و قرآن را قبول دارید. من اعضای دولت، کارگزاران نظام و نمایندگان مجلس را به آیه ۳۵ سوره محمد(ص) دعوت می‌کنم. در این آیه خدا می‌فرمایند که در مقابله با دشمن سست نشوید و مجبور نباشید که دشمن را به قرارداد و پیمان دعوت کنید. شما پیروز و قدرتمند هستید. خدا با شماست و هیچ وقت خدا کار شما راناقص نمی‌گذارد و اجازه نمی‎دهد که شما کم بیاورید. سست نشوید که بخواهید از طریق پیمان و قرارداد مشکل خود را حل کنید. شما قدرت دارید. 

وی ادامه داد: ما مسلمان‌ها معتقد هستیم که قرآن برای همه زمان‌ها و مکان‌ها است. این آیه قرآن، امروز با ما حرف می‌زند. این آیه برای امروز ما نازل شده است. در این ۴۰ سال آمریکا همواره دنبال فتنه و جنگ بود و تا امروز در هیچ یک از نقشه‌های خود پیروز نشد. شما اگر می‌خواهید مشکل مالی کشور را حل کنید، راه‌های دیگری نیز وجود دارد. می‌توانید پیمان‌های دوجانبه مالی با کشورهایی که ارتباط تجاری دارید برقرار کنید که نیاز به دلار و یورو نداشته باشد. با این پیمان‌ها رابطه تجاری خود را تحکیم کنید و کوچک‌ترین مشکلی نیز پیدا نمی‌کنید. 

امام جمعه مشهد اضافه کرد: به جای اینکه وقت صرف کنند و برای این دو لایحه استعماری آمریکا تصمیم بگیرند، دولت را موظف کنند که بر مسئله پیمان‌های دو جانبه مالی فکر و تصمیم‌گیری کند. ما این مسائل را تجربه کردیم.  مقام معظم رهبری در فرمایشات دو روز گذشته خود فرمودند که مسئولین کشور بدانند موقعیت امتحانی شدیدی برای آنها پیش آمده است، هم امتحان خدایی که شما با خون این شهدا چه می‌کنید و هم امتحان مردمی. 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد:  شما متدین، مسلمان، قرآن‌شناس و رهبرشناس هستید، عقل، فکر و سیاست دارید، مردم شما را به‌عنوان بهترین انتخاب کردند و در رأس تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت‌های این نظام قرار دادند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.