چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / زنجان / پرندگان؛ ثروتی که نادیده گرفته می‌شوند
پرندگان؛ ثروتی که نادیده گرفته می‌شوند

پرندگان؛ ثروتی که نادیده گرفته می‌شوند

‌مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: پرندگان از ثروت‌های ملی کشور ما به شما می‌روند که متاسفانه به‌خاطر عدم حفظ زیستگاه‌های آنها تعداد برخی گونه‌ها به دلیل تخریب اکوسیستم‌ها بسیار کاهش یافته است‌.

شکار پرندگان

‌سیدرضا موسوی‌مشکینی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به روز جهانی پرنده مهاجر و تاثیر این جانوران در اکوسیستم هر منطقه، اظهارکرد: شکار بی‌رویه سبب شده است که بسیاری از پرندگان مهاجر یا محلی که در گذشته در منطقه وجود داشتند اکنون کاهش داشته باشند، لذا پرندگان به دلیل ارزش زیست محیطی و نقشی که در زنجیره حیات و در تعادل اکولوژیکی دارند، می‌بایست مورد حفاظت قرار گیرند.

وی تصریح‌کرد: موجودیت پرندگان در طبیعت به علت قرار گرفتن در راس هرم غذایی با کنترل کردن جوندگان و خزندگان از وارد شدن خسارات جدی به اکوسیستم‌ها جلوگیری می کنند. از طرفی بعضی از پرندگان نیز آفات گیاهی و حشرات مضر را از بین می‌برند.

این مسئول ادامه داد: بعضی از پرندگان نیز با لاشه خواری باعث پاکسازی محیط زیست می‌شوند و در جلوگیری از انتشار عوامل بیماری‌زا در محیط زیست نقش مهمی ایفا می‌کنند. بنابراین نابود کردن پرندگان به هر دلیل چه به بهانه تفریح و تفرج یا هر دلیل دیگر، ضربه مهلکی بر تنوع زیستی منطقه و نهایتا بر تنوع زیستی زمین وارد می‌کند.

وی افزود: البته نقش دوستداران و حامیان محیط زیست در حفظ پرندگان و دیگر گونه‌های حیات وحش غیر قابل اغماض است و این افراد افزون بر آگاه‌سازی اطرافیان نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست گیاهان، پرندگان و دیگر حیات وحش هنگام مشاهده تخلفات زیست محیطی به مقابله با آن پرداخته و مسئولان مربوطه را در جریان این تخلفات قرار دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.