صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / فعال عرصه نشر: مردم با روش های قدیمی کتابخوان نمی شوند
فعال عرصه نشر: مردم با روش های قدیمی کتابخوان نمی شوند

فعال عرصه نشر: مردم با روش های قدیمی کتابخوان نمی شوند

یک فعال عرصه نشر با بیان اینکه فقر سواد در این حوزه، هزینه های نشر را بالا برده، گفت: مردم با روش های قدیمی کتابخوان نمی شوند بنابر این استفاده از دانش و مهارت های نو در این عرصه برای نسل جدید کتابخوان یک ضرورت است.

علی محمدپور روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: از ویژگی های خوب نمایشگاه کتاب تهران، برگزاری صدها نشست، کارگاه آموزشی و هم اندیشی و نقد است که انصافا نمونه آن غیر از ایام نمایشگاه کتاب در جای دیگر نه اتفاق می افتد و نه برای آن تلاش می شود.
محمد پور یکی از ماموریت های اصلی نمایشگاه کتاب تهران را، برگزاری نشست ها و کارگاه های علمی، آموزشی و فرهنگی دانست که هزینه زیادی را به خود اختصاص می دهد اما فرصتی مغتنم برای انتقال دانش و تجربه در حوزه کتاب است.
مدیر شبکه کتاب الکترونیک کودکان ایران ادامه داد: متاسفانه تولید دانش در حوزه نشر در کشور ما اتفاق نمی افتد، متولی تولید دانش در حوزه نشر موسسه خانه کتاب است که باید آن را به جامعه ناشران منتقل کند هرچند اتحادیه ناشران و کتابفروشان در کنار انجمن های مختلف مرتبط با نشر هم می تواند از متولیان تولید و انتقال دانش در حوزه نشر باشد.
به گفته محمدپور، تولید نشدن دانش در حوزه نشر باعث می شود، با عملکرد سنتی در این حوزه مواجه باشیم و حوزه نشر نتواند از روش های جدید در فرایند خود استفاده کند؛ کاری که باعث ناکارآمدی نشر در کشور ما شده است.
این مدیر فرهنگی اضافه کرد: نمایشگاه کتاب تهران تنها فرصتی است که این امکان به صورت محدود برای تولید دانش و انتقال آن به ناشران به کار گرفته می شود اما باید نتیجه آن را هم مورد بررسی قرار داد، هر سال صدها نشست تخصصی در آن برگزار می شود که به دلایل مختلف شنوندگان محدودی دارد و تاثیر لازم را هم به جا نمی گذارد.
وی توضیح داد: ناشران در ایام نمایشگاه مشغول فروشگاه داری و غرفه داری هستند و به هیچ شکل نمی توانند در این نشست ها حضور پیدا کنند، در فضای شلوغ و پر ازدحام نمایشگاه هم صدای بلندگوهای تبلیغاتی تا دور دست ها به گوش می رسد و باعث می شود صدای کارشناسان حاضر در این نشست ها به سختی شنیده شود.
این مترجم حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: بررسی های میدانی نشان داده که بیشتر نشست ها در طول دوره نمایشگاه کتاب خالی از جمعیت بوده و بیشتر مواقع مخاطب واقعی ندارد البته همزمانی نشست ها و فشردگی برنامه ها هم سبب می شود، امکان استفاده از همه نشست ها برای یک علاقمند پر و پا قرص وجود نداشته باشد.
وی اظهار داشت: با همه تلاش ها برای برگزاری این نشست ها و ضبط و فیلمبرداری آن، با پایان نمایشگاه کل پرونده این رویداد فرهنگی بسته و همه تولیدات در انبارهای تاریک بایگانی می شود، نبود برنامه برای تبدیل محتوای نشست ها به محتوای قابل استفاده عموم باعث می شود تمام هزینه های انجام شده به هدر رود و در واقع مهمترین دستاورد علمی و فرهنگی نمایشگاه به دست مخاطبان نرسیده و قابل استفاده نباشد.
این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: برای انتقال محتوا و دانش و تجربه نشر از ابزارهای روز هیچ استفاده ای نمی شود، نشر به عنوان یک صنعت نیاز به تولید دانش و انتقال تجربه دارد که نمایشگاه کتاب تهران این فرصت طلایی را از دست می دهد.
وی اظهار امیدواری کرد متولیان امر این موضوع را جدی گرفته و برای رفع مشکلات نشر از اهرم دانش روز هم استفاده کرده و سواد نشر را در جامعه نشر افزایش دهند.
به گفته محمدپور، فقر سواد نشر باعث شده، هزینه های نشر در کشور بالا بوده و تاثیرگذاری آن هم اندک باشد، از سوی دیگر مخاطب موجود با روش های قدیمی، کتابخوان نمی شود، برای پرورش نسل جدید کتابخوان ها دانش و مهارت جدیدی در نشر لازم است.
سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) درحال برگزاری است.
فراهنگ**۱۸۸۰** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.