صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ثبت رکورد جدید استحکام توسط نانوفیبرهای چوب
ثبت رکورد جدید استحکام توسط نانوفیبرهای چوب

ثبت رکورد جدید استحکام توسط نانوفیبرهای چوب

محققان انستیتوی سلطنتی فناوری KTH سوئد با استفاده از نانو فیبرهای چوب نوعی ماده زیستی ساختند که استحکام آن از تار عنکبوت نیز بیشتر است.

به گزارش کسب و کار نیوز از پایگاه خبری ساینس دیلی،‌ محققان قبلا با افزایش چگالی چوب توانستند استحکام آن را به اندازه فولاد افزایش دهند. اما اکنون با استفاده از نانوفیبر های سلولز توانستند استحکام چوب را به میزانی افزایش دهند که حتی بیش از تار عنکبوت باشد.
این فیبرهای کوچک در کنار هم دیواره های محکم و سخت سلول های چوب را تشکیل می دهند و محققان با بررسی روش های سرهم کردن این نانوفیبرها توانستند ساختاری با استحکام بسیار بالا بسازند.
برای این منظور از تکنیک غوطه ورسازی استفاده شد که در آن نانوفیبرها درون کانال هایی به قطر یک میلیمتر درون آب غوطه ور شده و آب یون زدوده با pH پایین از روی آن ها جریان می یابد تا نانوفیبرها در راستای مناسب قرار گرفته و متراکم شوند. ماده به دست آمده از این فرآیند، مستحکم، سخت، سبک و به قدرکافی حجیم است که بتوان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد.
این ماده هشت برابر مستحکم تر از تارهای طبیعی عنکبوت است که پیش از این تصور می شد مستحکم ترین ماده زیستی موجود در زمین است. استحکام این ماده از انواع فلزات، آلیاژها، سرامیک ها و الیاف شیشه نیز بیشتر است. سختی کششی این ماده معادل ۸۶ گیگاپاسکال و استحکام کششی آن ۱٫۵۷ گیگاپاسکال است.
محققان امیدوارند با استفاده از این تکنیک بتوانند ماده ای محکم، سبک و مناسب برای ساخت هواپیما، اتومبیل، دوچرخه و مبلمان تولید کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است.
علمی (۶)**۹۲۵۹**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

آیفون ریفربیش شده چیست و با مدل آکبند چه تفاوتی دارد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، با این وجود بعضی فروشندگان سودجو ریفربیشد بودن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.