صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / اراضی ملی برای نهالکاری به مردم واگذار می شود
اراضی ملی برای نهالکاری به مردم واگذار می شود

اراضی ملی برای نهالکاری به مردم واگذار می شود

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه عرصه های منابع طبیعی برای نهالکاری و ایجاد درآمد اقتصادی از طریق ایجاد پوشش گیاهی در اختیار مردم قرار می گیرد، گفت: از ظرفیت مردمی برای ایجاد پوشش گیاهی و تثبیت شن های روان استفاده می کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز خلیل آقایی پنجشنبه در حاشیه بازدید از کانون های مالچ پاشی شده اطراف شهرستان حمیدیه در جمع خبرنگاران افزود: عرصه های طبیعی در قالب تفاهم نامه ای به صورت ۱۰ ساله به مردم واگذار می شود که تا سه دوره نیز قابل تمدید است که در این صورت مردم در کنار نهالکاری و ایجاد حس مالکیت، قادر به ایجاد یک منبع درآمدی برای خود نیز خواهند بود.
وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده قابل قبول است اما حجم کار بسیار بالاست و نیاز به افزایش سرعت در انجام پروژه ها دارد و از سوی دیگر برای تسریع در انجام کار هم به تزریق منابع مالی نیاز داریم.
آقایی با اشاره به اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری مقابله با بیابان زایی افزود: در سال های گذشته از اعتبار اختصاص یافته به بیابان زدایی از صندوق توسعه ملی سایر استان ها هم سهیم بودند اما طبق قانون امسال تمام این اعتبار برای خوزستان است.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار هکتار از عرصه های خوزستان برای مقابله با ریزگردها مالچ پاشی شده است، گفت: این عملیات گسترده با همکاری دستگاه ها و سازمان های مختلفی انجام شد، طبق برآوردها امسال نیز ۲۰هزار هکتار از عرصه ها مالچ پاشی می شود.
آقایی با تاکید بر اینکه اثرات مقابله با ریزگردها ملموس است افزود: در استان خوزستان بیش از یک میلون و ۲۰۰هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد که صدهزار هکتار آن در شهرستان های اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان و شوش است که مقابله با آنها نیازمند مالچ پاشی است.
معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه عملیات مالچ پاشی در بیابان های خوزستان برای مهار ریزگردها حداقل چهار الی پنج سال زمان نیاز دارد گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی وزارت نفت مالچ رایگان در اختیار ما قرار داده است. در چند سال اخیر شاهد همکاری خوبی در استان و سطح ملی برای مهار ریزگردها هستیم.
وی در بخشی دیگری از سخنانش درخصوص تامین منابع آب برای جنگل های دست کاشت در عرصه های بیابانی خاطر نشان کرد: نهال های کاشته شده در ۲ سال اول نیاز به تامین آب دارند و مانند محصولات زراعی به تامین حقابه دائم نیاز ندارند.
آقایی به بحث کانون های ریزگرد در خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: مسئول اصلی پیگیری این مساله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه است اما سازمان منابع طبیعی به عنوان سازمان متولی انجام امور اجرایی و علمی آمادگی همکاری را دارد.
بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های خوزستان را بیابان تشکیل داده که نقش مهمی در ایجاد پدیده گرد و غبار در این استان دارند و گفته می شود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد این گرد و غبارها منشا داخلی دارند.
خوزستان بیش از ۱۵ سال است که درگیر پدیده گرد و غبار است اما توفان گرد و غبار بهمن ۹۵ که باعث قطع آب و برق در تعدادی از شهرهای خوزستان شد، مساله گرد و غبار را وارد مرحله جدیدی کرد.
در پی این حادثه، هیات دولت طرح کوتاه مدت و بلندمدت مهار کانون های گرد و غبار در خوزستان را شامل نهالکاری و آبرسانی به کانون های بحرانی مصوب و اجرایی کرد.
۶۰۰۲/۹۸۸۷/۶۰۶۴

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت ۹۶ درصدی مطالبات چای‌کاران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز از بارگذاری متن قرارداد کارخانجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.