صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / خرمشاد: رفتار ایران نباید حمل بر محافظه‌کاری و یا ترسو عمل کردن باشد
خرمشاد: رفتار ایران نباید حمل بر محافظه‌کاری و یا ترسو عمل کردن باشد

با اشاره به خروج آمریکا از برجام

خرمشاد: رفتار ایران نباید حمل بر محافظه‌کاری و یا ترسو عمل کردن باشد

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این‌که آمریکایی ها عملا در برجام نبودند، گفت: ایران باید مواردی از توافق‌نامه را که مربوط به تعهدات ایران بوده به حالت تعلیق در آورد و بلافاصله تصمیم بگیرد البته همه این موارد بستگی به عکس العمل اروپایی‌ها دارد .

خرمشاد

محمدباقر خرمشاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: اولین نکته‌ای که به ذهن متبادر می‌شود این است که یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان در جهانی بی نظم به یک تعهدی که بین‌المللی است و خودش در شکل‌گیری آن موثر بوده و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده آن را منتفی اعلام می کند.

وی افزود: این اتفاق پیام بدی را به جهان می‌دهد به این دلیل که در دوران گذار در نظام بین‌الملل که جهان در یک دوران آشوب به سر می‌برد، این رفتار ایالت متحده آمریکا این فضای آشوب را تقویت و نگرانی‌های بسیاری را ایجاد می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین با اشاره به مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی بیان کرد: سران کره شمالی باید در نظر داشته باشند با چه تضمینی با آمریکایی‌ها می‌خواهند وارد مذاکره شوند، در حالی که آمریکایی‌ها تضمین چند جانبه را به راحتی زیر پا می‌گذارند چه تضمینی وجود دارد که در توافق با کره شمالی دوباره خلف وعده نکنند. در واقع از این اتفاق اولین ضرر متوجه نظام بین‌الملل شده و آشوب‌ها تشدید می‌شود.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: باید به این سوال پاسخ داد که آیا آمریکا تاکنون در برجام به لحاظ عملی بوده است یا خیر؟ با توجه به جمیع رفتارها که تیم قبلی و فعلی آمریکا داشته‌اند، آن‌ها عملا در برجام نبودند مانند آنچه که در مورد تعلیق یا تحریم‌ها در اختیار رئیس جمهور آمریکا بوده و او آن‌ها را امضاء کرده است.

خرمشاد تصریح کرد: این قبیل رفتارها فضای نا امنی را برای کسانی که در عرصه اقتصادی فعالیت دارند، رقم می‌زند حتی شاهد بودیم که با اعمال تحریم‌ها عملا امکان پرداخت حقوق پرسنل سفارت را در کشورهای بزرگ اروپایی نداشتیم، بنابراین اثر این موضوع به لحاظ عینی  خیلی فاحش نخواهد بود به دلیل این که آمریکا عملا در برجام نبوده است.

وی در ادامه بیان کرد: ماندن ایران در برجام هم بستگی دارد به تصمیم کشورهایی مانند روسیه و اروپایی‌ها دارد چرا که آن‌ها باید به راه‌هایی بیاندیشند که بتوانند در برجام بمانند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران باید به شدت از دو مقوله افراط و تفریط پرهیز کند، گفت: رفتار ایران بعد از خروج آمریکا از برجام نباید به گونه‌ای باشد که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است و آمریکا یک بازیکن آزاد است که هر وقت دلش بخواهد می‌آید و می رود، در واقع چنین رفتاری تصویر خوبی را از توانمندی های ایران در فضای بین‌الملل ایجاد نمی کند.

خرمشاد تصریح کرد: از سوی دیگر باید میزان خساراتی که به سایر اعضاء وارد می‌شود را سنجید و نهایتا در این فضا تصمیم عاقلانه و با تدبیر اتخاذ کرد زیرا راه‌های زیادی وجود دارد و نباید عجولانه اقدامی رادیکال انجام داد.

وی پیشنهاد کرد: ایران باید مواردی از توافق‌نامه را که مربوط به تعهدات ایران بوده به حالت تعلیق در آورد و بلافاصله تصمیم بگیرد و بگوید به مواردی که تاکنون عمل می‌کردم، دیگر عمل نمی‌کنم. البته همه این موارد بستگی به عکس العمل اروپایی‌ها دارد مبادا که فردا اتحادیه اروپا هم بگوید ما نیستیم.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: در واقع رفتار ما  طوری نباشد که حمل بر محافظه‌کاری و یا ترسو عمل کردن باشد و نه این‌که بی محابا عمل شود. گزینه‌های مختلفی وجود دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که مساله اصلی این است برجام پیش از این توسط آمریکا نقض شده و اکنون به صورت عملی این کشور از برجام خارج شده است، گفت: فرض کنید اگر ایران این کار را انجام داده بود حتما طرف مقابل عکس العمل گزنده‌ای داشت لذا رفتن آن یک نفر بایستی هزینه‌ای را بر مجموعه طرف مقابل داشته باشد.

خرمشاد در پایان افزود: به نظر می‌رسد اگر ایران نخواهد اقدامی داشته باشد تصویر خوبی از ما ارائه نخواهد شد و طرف مقابل جری‌تر می‌شود.در عرصه بین‌الملل که به هیچ وجه اخلاق در ‌آن راهی ندارد، ممکن است اخلاقی عمل کردن نوعی ترس و ضعف تلقی شود بنابراین باید به زبان این بازیگران صحبت کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.