صفحه اصلی / استان ها / کردستان / ۱٫۵ درصد بیماران خاص کشور در کردستان زندگی می‌کنند
۱٫۵ درصد بیماران خاص کشور در کردستان زندگی می‌کنند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان:

۱٫۵ درصد بیماران خاص کشور در کردستان زندگی می‌کنند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به نرخ رشد 10.6 درصدی بیماران خاص در سال گذشته، گفت: در مجموع 1.5 درصد از بیماران خاص کشور متعلق به استان کردستان هستند.

بیماران خاص

هومن قصری به مناسبت روز بیماری‌های خاص و صعب العلاج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بیماری‌های خاص از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بیمه سلامت شامل تالاسمی (ماژور و اینترمدیا)، هموفیلی، همودیالیز، دیالیز صفاقی، پیوند کلیه و ام اس هستند.

وی افزود: از نظر سازمان تامین اجتماعی تالاسمی (ماژور و اینترمدیا)، هموفیلی A و B ، همودیالیز و دیالیز صفاقی جزو بیماران خاص هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: از نظر طرح تحول نظام سلامت (برنامه ششم پروتکل) بیماری‌های سرطان، سوختگی، کاشت حلزون، بستری طولانی مدت در بخش های ویژه، بیماری های روانی، پیوند اعضاء و فرآهم آوری، BMT ، مسمویت ها، اسکولیوز، صرع مقاوم به درمان، هپاتیت مقاوم در تالاسمی و هموفیلی، جراحی DBS برای بیماران پارکینسون و دیستونی و سایر بیماری‌ها نظیر هپاتیت ها، دیابت، ویلسون، نیمان پیک نوع سی و … نیز از نظر خدمات بستری و دارویی به عنوان صعب العلاج تحت پوشش بیمه‌ایی و وزراتی قرار گرفته اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نرخ رشد بیماری های خاص در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ در مجموع ۱۰٫۶ درصد بوده است، اعلام کرد: در کل ۱٫۵ درصد از بیماران خاص کشور متعلق به استان کردستان هستند.

قصری ادامه داد: در سال ۹۵ تعداد یک هزار و ۴۲۹ مورد جدید ابتلا به سرطان در استان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند که بروز آن ۸۹ در ۱۰۰ هزار نفر بوده و این بروز در سال ۹۴ ؛ ۷۳ در ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وی افزود: این نرخ رشد دقیقا به منزله رشد خالص نیست، به این دلیل که در سال های اخیر ثبت و شناسایی سرطان پیشرفت چشمگیری داشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: با توجه به درصد پیشرفت های ذکر شده، در حال حاضر بیماری های خاص و سرطانی در استان رشد صعودی دارند.

وی در ارتباط با خدماتی که مشمول بیماران خاص می‌شود نیز اظهار کرد: براساس آخرین دستورالعمل بیماران خاص سرطانی و صعب العلاج شورای عالی بیمه کشور، تعهدات سازمان‌های بیمه گر در خصوص این بیماران شامل بیماران همودیالیزی و پوشش خدمت همودیالیز، تعبیه راه عروقی، هزینه لوازم مصرفی و داروهای تخصصی است.

قصری همچنین گفت: بیماران دیالیز صفاقی شامل پوشش خدمت کاتترگذاری، آموزش و مدیریت دیالیز صفاقی و هزینه محلول دیالیز صفاقی هستند.

وی ادامه داد: بیماران تالاسمی شامل پوشش داروهای تخصصی، تزریق خون، فیلتر خون، تزریق دفروکسامین، هزینه پمپ دفروکسامین، هزینه عمل جراحی اسپلنکتومی، هزینه آزمایشات مرحله اول و دوم تشخیص پیش از تولد و آزمایشات ویروسی هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: بیماران هموفیلی هم شامل پوشش داروهای تخصصی، تزریق فاکتور، تزریق خون و فرآورده های خونی، هزینه انجام تزریق فسفر و ریفامپین داخل مفصلی، آزمایشات ویروسی، تعویض مفصل، آزمایش ژنتیک تشخیص پیش از تولد هموفیلی هستند.

وی عنوان کرد: بیماران ام اس نیز شامل پوشش داروهای تخصصی، بیماران پیوند کلیه شامل پوشش عمل پیوند کلیه و داروهای تخصصی و بیماران سرطانی هم شامل تعهدات شیمی درمانی، رادیوتراپی و براکی تراپی هستند.

قصری در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه وزارت بهداشت جهت حمایت بیشتر و پوشش تکمیلی خدمات تخصصی درمانی و دارویی از بیماران خاص، سرطانی و سوختگی، بسته خدمتی تدوین و ابلاغ کرده است، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای بسته مذکور در سال ۹۶ مبلغ ۱۶ میلیارد و ۳۱۰ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۶۹ ریال بابت فرانشیز خدمات تخصصی موردنیاز بیماران خاص، مبلغ ۱۵ میلیارد و ۴۸۰ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۴۳۶ ریال بابت هزینه دارویی بیماران خاص سرطانی و صعب العلاج، مبلغ شش میلیارد و ۶۸ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۲۸۴ ریال بابت بستری بیماران سرطانی و مبلغ ۸۱۴ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۱۰ ریال بابت بستری بیماران سوختگی توسط دانشگاه علوم پزشکی کردستان هزینه شده است .

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرغ‌

تست اعتیاد مرغ‌های کردستان منفی اعلام شد

به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا, مجتبی ورمقانی با تکذیب خبر خوراندن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.