صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / زمینه همکاری ایران و سوییس برای توسعه استارتاپ‌ها فراهم است
زمینه همکاری ایران و سوییس برای توسعه استارتاپ‌ها فراهم است

ستاری در دیدار با دبیر هیأت دولت سوئیس در امور آموزش و نوآوری:

زمینه همکاری ایران و سوییس برای توسعه استارتاپ‌ها فراهم است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در دیدار با دبیر هیأت دولت سوئیس در امور آموزش، تحقیقات و نوآوری، گفت: در شرایط فعلی، زمینه توسعه و چرخش استارتاپ‌ها بین ایران و سوییس فراهم شده است.

دیدار ستاری با دبیر هیأت دولت سوئیس در امور آموزش و نوآوری

به گزارش کسب و کار نیوز، در دیدار سورنا ستاری با مورودل آمبروجیو دبیر هیأت دولت سوئیس در امور آموزش تحقیقات و نوآوری زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه علم و فناوری بررسی شد. ستاری در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه و چرخش استارتاپ بین دو کشور، اظهار کرد: یکی از فرصت‌های بسیار مناسب برای همکاری ایران با کشور سوییس می‌تواند چرخش متخصصین و استارتاپ‌ها و بهره‌گیری هر یک از طرفین از این برنامه‌ها و رویدادها باشد.

وی افزود: ایران آمادگی لازم برای چرخش استارتاپ‌ها بین دو کشور را دارد و حاضر به همکاری با مراکز تحقیقاتی کشور سوییس است.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهور، ایران در دنیا به واسطه داشتن تعداد زیاد جوان، شناخته شده است؛ به همین دلیل باید از این ظرفیت بزرگ و خدادادی به صورت درستی بهره بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: در گذشته نه چندان دور، تکیه ایران به منابع زیرزمینی و نفت و گاز بود، اما با روی کار آمدن دولت روحانی، یک چرخش بزرگ در اقتصاد کشور به وجود آمد و نیروی انسانی و جوانان نقطه اتکای دولت و اقتصاد شدند.

ستاری ادامه داد: با توجه به آمار بالای نیروی انسانی و جوانان کشور، منطقی است که به این خیل عظیم تکیه کنیم و شکوفایی اقتصاد کشورمان را به دست آنها بسپریم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه ایران علاقه‌مند به توسعه اکوسیستم فناوری است، تاکید کرد: در تلاش هستیم تا به کمک جوانان و دانشجویان کشورمان، اکوسیستم کارآفرینی را با افزایش تعداد پارک ها و مراکز رشد توسعه دهیم و بستر مناسبی برای ایجاد فضای کسب و کار و اشتغال جوانان ایجاد کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: اکوسیستم کارآفرینی لازم برای توسعه فضای کسب و کار در شرکت‌های مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد فراهم شده است.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران توانمندی بالایی در حوزه‌های سلول‌های بنیادی، زیست فناوری و ارتباطات و اطلاعات دارد.

به گفته وی، نسل حال حاضر کشور، نخستین نسلی است که فضای کسب و کار خود را در جامعه دانشی کشور ایجاد می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور افزود: در حوزه فناوری همکاری‌هایی را با کشور چین، روسیه و اتریش آغاز کرده‌ایم و قرار است که این همکاری‌ها را با کشور اسپانیا نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به تعداد زیاد ایرانیان حاضر در کشور سوییس، بیان کرد: تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور سوییس مشغول به تحصیل هستند و اساتید خبره ایرانی نیز در کشور شما فعالیت علمی می‌کنند که همین موضوع می‌تواند نقطه اتکای توسعه همکاری دو کشور در زمینه چرخش مغزها و متخصصین باشد.

چرخش مغزها را جایگزین فرار مغزها کنیم

در ادامه این دیدار دو جانبه مورودل آمبروجیو، دبیر هیئت دولت سوئیس در آموزش، تحقیقات و نوآوری نیز با ابراز شگفتی از حضور تعداد بالای ایرانیان فعال در پارک زوریخ (بزرگ ترین و اصلی‌ترین مرکز و موسسه فناوری کشور سوییس) گفت: از هر ۱۰ نفر تنها ۲ سوییسی در مرکز تحقیقاتی سوییس مشغول به فعالیت است و بقیه از دیگر کشورها هستند که این موضوع نشان می‌دهد کشور سوییس برای همکاری‌های موثر با دیگر کشورها آمادگی کامل دارد.

وی افزود: ۶۵ درصد دانشجویان دکترای ما اهل سوییس نیستند و این نشان از آمادگی سوییس و فراهم بودن یک پلت فرم موفق برای همکاری با کشورهای دیگر است.

به گفته آمبروجیو، پتانسیل‌های خوبی برای همکاری‌های دوجانبه علمی و فناورانه بین دو کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین بیان کرد: دو کشور می توانند همکاری‌های دانشگاهی خود را توسعه دهند تا به جای فرار مغزها؛ چرخش مغزها ایجاد شود.

دبیر هیئت دولت سوئیس در آموزش، تحقیقات و نوآوری ادامه داد: کشور سوییس نیز علاقه‌مند به همکاری‌های فناورانه با ایران است، خصوصا در حوزه‌های اکوسیستم فناوری، استارتاپ‌ها، انتقال تکنولوژی و چرخش مغزها و متخصصین.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعا همکاری در حوزه استانداردها و دریافت گواهی برندسازی و بازاریابی یکی از مهم‌ترین و مطرح‌ترین زمینه‌های همکاری بین دو کشور می‌تواند باشد.

آمبروجیو، با اشاره به اینکه ایران یک فرصت منحصر به فرد برای همکاری با سوییس محسوب می‌شود، گفت: یکی از تفاوت‌های ایران با کشورهایی مثل چین و برزیل، این است که می‌توانید آزادانه با موسسات مختلف برای انجام تحقیقات وارد عمل شوید و از تشریفات مرسوم و دست و پاگیر دولتی آزاد هستید.

وی تعریف شیوه جدید برای آغاز همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور را ضروری خواند و گفت: ما بسیار موافق هستیم که به یک مدل جدید همکاری برسیم و تعاملات سریع‌تر برقرار و اجرایی شود، به جای آنکه وقت و هزینه‌های زیادی صرف تهیه تفاهم‌نامه و اسناد بی‌فایده کنیم.

دبیر هیئت دولت سوئیس در آموزش، تحقیقات و نوآوری با ابراز خرسندی از سفر قریب‌الوقوع رییس جمهور کشورمان به سوییس، گفت: امیدواریم با این سفر، توسعه همکاری‌های دو جانبه هر چه زودتر آغاز شود و شاهد شکوفایی این روابط باشیم.

در این دیدار علی‌مرتضی بی‌رنگ، قائم‌مقام معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در امور بین‌الملل نیز گزارشی از «سوابق همکاری دو کشور و دیدارهای صورت گرفته دو جانبه در حوزه فناوری»، «تهیه و رونمایی از گزارش آنکتاد» و «پیشرفت‌های علمی و فناورانه» ایران ارائه کرد.

همچنین، محمود شیخ زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به این اینکه علم و فناوری می‌تواند یکی از جنبه‌های تعاملات دو جانبه و همکاری‌های دو طرفه بین ایران و سوییس باشد، گفت: بهترین مدل همکاری دو کشور می‌تواند فراهم کردن بستر و فضای فعالیت در ایران باشد که تا سقف ۷۰ درصد هزینه‌ها توسط ایران تامین شود.

وی افزود: دومین حالت این است که از توانمندی سوییس در بحث استانداردها و گواهی‌های بین‌المللی بویژه در حوزه‌های پزشکی و دارویی بهره بگیریم.

به گفته شیخ زین‌الدین، ایران پتانسیل خوبی در حوزه استارتاپ‌های زیست فناوری و دارویی دارد که اگر گواهی‌های لازم و استانداردهای ضروری بین‌المللی را کسب کنند، شرایط بهتری برای فعالیت و عرض اندام در دنیا خواهند داشت.

در این دیدار مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در ایران نیز با اشاره به توانمندی و دسترسی سوییس به مراکز ثبت مالکیت معنوی و تجربه کافی در حوزه مالکیت فکری، گفت: سوییس پتانسیل‌های قوی را برای همکاری با ایران در این زمینه دارد.

وی افزود: در حوزه استارتاپ نیز شرکت‌ها و سازمان‌هایی را شاهد هستیم که برای سرمایه‌گذاری و توسعه فضای استارتاپی به ایران کمک می‌کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، ​به گفته سفیر سوئیس، رییس‌جمهوری سوییس فارغ از هرگونه ملاحظه آمریکایی‌ها نسبت به دعوت و میزبانی از روحانی اقدام کرد و اوایل ماه جولای پذیرای رییس‌جمهور ایران خواهند بود و این دیدار برای رییس‌جمهوری سوییس بسیار مهم است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.