صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / تولد سالانه ۱۲۰۰ کودک ناشنوا در کشور
تولد سالانه ۱۲۰۰ کودک ناشنوا در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله مطرح کرد

تولد سالانه ۱۲۰۰ کودک ناشنوا در کشور

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله گفت: سالانه ۱۲۰۰ کودک ناشنوا در کشور متولد می‌شوند.

گوش

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سعید مروتی در حاشیه پنجمین کنگره کاشت حلزون شنوایی و علوم وابسته در جمع خبرنگاران در هتل پارس مشهد، با اعلام اینکه سالانه حدود ۱۰۰۰ عمل جراحی کاشت حلزون در کشور انجام می‌شود، تصریح کرد: تقریبا از هر ۱۰۰۰ کودک متولد شده یک نفر ناشنوا است.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ مرکز کاشت حلزون گوش در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: ۴ مرکز در تهران و ۷ مرکز در مشهد، تبریز، همدان، شیراز و کرمان در این زمینه فعالیت دارند.  

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با اشاره به اینکه سالانه ۱۰۰۰ نفر برای تشخیص ناشنوایی به مشاوره ژنتیک مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که تلاش کنیم با تشخیص عامل ژنتیکی که باعث ناشنوایی می‌شود، از تولد کودکان ناشنوا جلوگیری کنیم که از طریق مشاوره ژنتیک می‌توان از آن پیشگیری کرد. هدف از انجام آزمایشات ژنتیکی این است که عامل این عارضه در افراد مشخص شود تا بتوان از تولد کودک ناشنوا در آینده جلوگیری کرد.  

وی تاکید کرد: در مشاوره‌ ژنتیک شجره‌نامه خانواده را به‌دست می‌آورند و به آنان راهنمایی می‌دهند و در صورتی که در دوران بارداری تشخیص داده شد که جنین مبتلا به ناشنوایی است، در موارد خاص می‌توان با در نظر گرفتن احکام شرعی و عسر و حرج مادر جنین را سقط کرد.

رییس کمیته راهبردی تشخیص ژنتیکی بنیاد بخشش (بنیاد خیریه شنوایی بخشی شفاء) در خصوص این بنیاد، خاطرنشان کرد: بخشش، یک سـازمان مردم نهاد است که حدود یکسال فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه هزینه کاشت و نگهداری حلزون شنوایی و تشخیص ژنتیکی به کودکان ناشنوا با مشارکت خیرین کمک می‌کند.  

مروتی اضافه کرد: هزینه عمل کاشت حلزون گوش برای هر کودک حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان است و به طور متوسط سالیانه یک تا دو میلیون تومان هزینه جنبی و خدمات کاشت حلزون گوش است؛ بنیاد بخشش با توجه به این هزینه‌های سنگین، ۹۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام ناشنوایان تحت پوشش بنیاد بخشش هستند، یادآور شد: مشاوره ژنتیک و تشخیص مشکل ژنتیکی و غیرژنتیکی در زمینه ناشنوایی از دیگر اقداماتی است که در این بنیاد صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.