صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / منصوری آرانی: تشخیص بهترین راه، برد به تمام معنا را برای ایران رقم می‌زند
منصوری آرانی: تشخیص بهترین راه، برد به تمام معنا را برای ایران رقم می‌زند

در صورت خروج آمریکا از برجام

منصوری آرانی: تشخیص بهترین راه، برد به تمام معنا را برای ایران رقم می‌زند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تلاش ترامپ نه خروج از برجام، بلکه نقض قطعنامه 2231 است، گفت: در صورت خروج آمریکا از برجام، برد به تمام معنا می‌تواند برای ایران رقم بخورد مشروط به اینکه در انتخاب راه‌هایی که وجود دارد، ‌تشخیص درست داشته باشیم.

منصوری آرانی

عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از مذاکرات برخی مقامات اروپایی با ترامپ در خصوص مساله برجام، اظهار کرد: اروپایی‌ها در جنگ جهانی بیشترین آسیب را دیدند و حاصل کشتارهای وسیعی که به وجود آمد، قطعنامه‌های سازمان ملل و مصوبات شورای امنیت بود که برای اروپایی‌ها بسیار حائز اهمیت است و آنها تمایل دارند که سازمان ملل پابرجا بماند.

وی تصریح کرد: اما امروز ترامپ تلاش می‌کند تا پایه‌های قطعنامه ۲۲۳۱ را سست کند و این بدعت جدیدی است که توسط یکی از پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل در حال رخ دادن است لذا از این بابت اروپایی‌ها بیشترین نگرانی را دارند که مبادا این بدعت ادامه یابد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: آنچه که ترامپ تلاش می‌کند بیان کند نه خروج از برجام، بلکه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و اروپایی‌ها از این جهت نگران هستند که این بدعت جدید آغاز به هم خوردن سازمان ملل نباشد که ممکن است به روس‌ها،‌ چینی‌ها و … این اجازه را بدهد که قطعنامه‌های سازمان ملل را هر کدام از این اعضای دائم شورای امنیت لغو کنند.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: بنابراین بیشتر از اینکه بحث ایران مطرح باشد، بحث قطعنامه سازمان ملل است که برایشان بسیار مهم است که مبادا ترامپ بدعت‌های جدیدی را آغاز کند و به تدریج قطعنامه‌های سازمان ملل لغو شود.

منصوری آرانی افزود: به نظر می‌رسد استراتژیست‌های آمریکا هم تلاش می‌کنند تا به این شکل آمریکا از برجام خارج نشود چون بیش از هر کشور دیگری پنج عضو دائم شورای امنیت که از حق وتو برخوردار هستند تمایل دارند این قطعنامه پابرجا بماند و این امکان وجود دارد که هر کشوری اگر بخواهد در هر موضوعی با آمریکا وارد بحث یا مذاکره شود، تعهدات و توافقات را در محدوده زمانی که آن رییس‌جمهور بر سر کار است انجام می‌دهد و هرگز به یک مذاکره دائمی و یا قطعنامه‌های دائمی نمی‌اندیشد.

وی گفت: در همین زمینه حتما رهبر کره شمالی هم به این موضوع می‌اندیشد که اگر ترامپ بر روی امضای اوباما خط بکشد فردا رییس‌جمهور دیگری تصمیمات ترامپ را لغو می‌کند و این عدم اعتماد به سیستم آمریکا آسیب‌های فراوانی دارد، به همین دلیل فکر می‌کنم به راحتی نمی‌تواند از برجام خارج شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه در خصوص رویکرد و مواضع ایران نسبت به اینکه ترامپ بخواهد از برجام خارج شود، گفت: قطع به یقین شرایط ایران نسبت به قبل از برجام تفاوت زیادی داشته است زیرا قبل از برجام جنگ روانی شدیدی را علیه ما راه انداخته بودند و پرونده پی‌ام‌دی را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز کرده و گفتند ایران از فناوری هسته‌ای در راستای مسائل نظامی استفاده می‌کند و بعد از آن هم قطعنامه ۱۹۲۹ را در سازمان ملل دامن زدند.

وی خاطرنشان کرد:‌ بعد از برجام این جو روانی که علیه ما شکل گرفته بود، ملغی شد و بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که ایران در مسیر صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای استفاده می‌کند و هیچ ابهامی در رفتارش وجود ندارد در نتیجه اتخاذ تصمیم برای ما بسیار راحت‌تر از قبل از برجام است.

منصوری آرانی ادامه داد: امروز به پشتوانه اینکه آژانس کاملا تایید کرده ما به تعهدات خود پایبند هستیم و اروپایی‌ها هم اعلام کردند که کاملا در مسیر برجام حرکت می‌کنند همه اینها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در انتخاب‌های مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنیم. گرچه قبل از این انتخاب‌های ما محدود بود اما امروز به راحتی می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: به نظر می‌رسد شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه، سیاستگذاران کشور و مجموعه کسانی که دست‌اندرکار هستند، می‌توانند از تمام راه‌هایی که برای ایران وجود دارد بهترین استفاده را ببرند و ما بهترین شرایط را داشته باشیم در واقع برد به تمام معنا می‌تواند برای ایران رقم بخورد مشروط به اینکه در انتخاب راه تشخیص درستی داشته باشیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.