یوسف گران پاشا، ظرفیت کنونی جا به جایی بار در راه آهن شمال را سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود : با برقی شدن خطوط ریلی حجم جا به جایی بار به هفت و نیم میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت .
به گزارش کسب و کار نیوز، وی توضیح داد : با برقی شدن مسیر ریلی راه آهن شمال ، دیزل های کشنده برقی که دارای قدرت و توان بیشتری برای جا به جایی بار در مسیرهای پرشیب و قوس دار هستند ، در این خط فعال خواهند شد .
در حال حاضر شیب زیاد و قوس دار بودن مسیر ۸۰ کیلومتری پل سفید تا فیروزکوه یکی از گره های حمل بار در این مسیر ریلی است که سبب می شود دیزل های گازوئیلی که در مسیر عادی قادر به جا به جایی ۲ هزار تن بار هستند ، در این مسیر تنها ۹۰۰ تن بارگیری کنند.
دیزل های کشنده برقی این ویژگی را دارند که در مسیرهای با شیب زیاد و قوس دار ، بار زیاد و سنگین را جا به جا کنند و محدودیت های حمل بار دیزل های گازوئیلی را ندارند .
خطوط ریلی شرکت راه آهن شمال از گرمسار تا گلوگاه به طول ۳۷۰ کیلومتر است که مسیر پل سفید تا فیروزکوه به طول ۸۰ کیلومتر دارای شیب های ۲۸ در هزار و قوس ۲۵۰ است .
قرارداد برقی کردن مسیر راه آهن شمال که از اینچه برون در استان گلستان تا گرمسار در استان سمنان را شامل می شود ، با راه آهن روسیه و با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی اجرایی می شود.
مدیرکل راه آهن شمال گفت که اخیرا نمایندگان طرف روس برای آغاز کار به مازندران آمدند و در بازدید از مسیرها ، محل راه اندازی کارگاهها را بررسی کردند .
وی افزود : قرار است عملیات کلنگ زنی پروژه برقی کردن این مسیر بعد از پایان ماه مبارک رمضان امسال به زمین زده شود.
گران پاشا گفت : دادن ۳۵ دستگاه دیزل کشنده برقی ، اصلاح تونل ها ، علائم دار کردن مسیر ، تدفین خطوط ایستگاهی و تعویض تراورس ها از جمله اقداماتی است که طرف قرارداد برای اجرای طرح انجام می دهد .
برقی کردن راه آهن شمال سبب می شود تا با متوقف شدن فعالیت قطارهای دیزلی ، آلایندگی هوا به یک هفتم کاهش یابد .
بر اساس اعلام راه آهن شمال ، سالانه بیش از یک میلیون مسافر در این مسیر جا به جا می شود.
۲۰۹۶/۱۶۵۴
ظرفیت حمل بار در راه آهن شمال سه و نیم برابر می شود
مدیرکل راه آهن شمال گفت که با برقی شدن این مسیر ریلی ، حجم انتقال و جا به جایی بار در آن سه و نیم برابر می شود.