صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / همایش ملی دیوان سالاری در بیرجند ‌گشایش یافت
همایش ملی دیوان سالاری در بیرجند ‌گشایش یافت

همایش ملی دیوان سالاری در بیرجند ‌گشایش یافت

همایش ملی دیوان سالاری در شرق جهان اسلام تا پایان قرن سیزدهم هجری قمری روز سه شنبه در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

به گزارش کسب و کار نیوز این همایش با همکاری گروه تاریخ دانشگاه بیرجند و انجمن ایرانی تاریخ با حضور صاحبنظران، پژوهشگران و استادان تاریخ از سراسر کشور در تالار ولایت دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد.
ساختار دیوان سالاری، انواع دیوان ها، کارکردها و تحولات دیوان سالاری اسلامی، خاندان های دبیر پیشه، دیوان های مهم جهان اسلام و تاثیر آن در درخشش فرهنگ جهان اسلام از محورهای این همایش ۲ روزه است.
‘دیوان سالاری یا بروکراسی شامل نهادها، سازمان ها و ساختار اداری برای مدیریت امور جامعه در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … است.'
دبیر علمی همایش ملی دیوان سالاری در شرق جهان اسلام امروز در حاشیه آیین افتتاحیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: دیوان سالاری اهمیت بسیاری در تاریخ ایران دوره اسلامی دارد زیرا دیوان سالاری اساس ساختار اداری مملکت در دوران پیش از مدرن بوده و عامل اصلی شکوفایی تمدن اسلامی و روی کارآمدن دبیران برجسته و دانشمند است.
مجتبی خلیفه اظهار کرد: در دوران بعد از اسلام از قرن چهارم تا هفتم هجری قمری دوره شکوفایی تمدن اسلامی و ایرانی است که تحت تاثیر دبیران دیوانی دانشمند به این شکوفایی رسید.
عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه بیرجند گفت: دبیران برجسته ای مثل خاندان بلعمی، خواجه نظام الملک، خواجه رشیدالدین فضل الله و خواجه نصیرالدین طوسی موجب شکوه تمدن اسلامی در این دوره ها شدند.
وی ادامه داد: این همایش نخستین بار به همت دانشگاه بیرجند برگزار می شود و مقدمه ای برای پرداختن به موضوع هایی از این نوع است.
وی بیان کرد: ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی دیوان سالاری ارسال و ۵۵ مقاله توسط هیات داوران انتخاب و حدود ۸۳ چکیده مقاله در کتابی چاپ شده است.
خلیفه گفت: دبیران و دیوان سالاران در همه جای دنیا بیشتر ایرانی بودند چون خاندان های ریشه دار دبیر پیشه مثل خاندان برمکی ها، بلعمی و… در ایران وجود داشت و بیشتر دولت های اسلامی از خاندان های ایرانی به عنوان دبیر استفاده می کردند.
وی تصریح کرد: از صدر اسلام بخصوص خلافت خلیفه دوم دیوان سالاری در جهان اسلام ایجاد شد و در همه دولت های اسلامی مثل بنی امیه و بنی عباس ایرانی ها نقش دبیر دیوان را داشتند.
دبیر علمی همایش ملی دیوان سالاری در شرق جهان اسلام گفت: بعد از سقوط مغول ها و ایلخانان به مرور دیوان سالاری به افول رسید و هیچ وقت به دوران قبل برنگشت.
وی افزود: شکوه و عظمت تمدن اسلامی مرهون تلاش های دبیران ایرانی است و این دیوان سالاران دبیر پیشه ایرانی بیشتر در منطقه خراسان ساکن بودند.
۷۵۵۹*۳۰۲۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.