صفحه اصلی / اسلایدر / دولت کرواسی از حضور بانک‌های ایرانی در زاگرب حمایت کند
دولت کرواسی از حضور بانک‌های ایرانی در زاگرب حمایت کند

رئیس اتاق ایران در نشست با وزیر اقتصاد کرواسی

دولت کرواسی از حضور بانک‌های ایرانی در زاگرب حمایت کند

مارتینا دالیچ، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران دیدار و درباره تقویت روابط اقتصادی گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، مارتینا دالیچ، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران دیدار و درباره تقویت روابط اقتصادی گفت‌و‌گو کرد.

شافعی در این دیدار با اشاره به روابط مثبت سیاسی بین دو کشور گفت: امیدواریم در روابط اقتصادی نیز تحولاتی هماهنگ با روابط سیاسی ایجاد شود. طی چند سال گذشته این امیدواری به وجود آمده که می‌توانیم در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور گام‌های خوبی برداریم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به سفر خود به کرواسی ادامه داد: مذاکرات خوبی با اتاق اقتصاد کرواسی انجام شد و شاهد اثرات قابل‌توجهی در فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی دو کشور هستیم. در سفری که سال گذشته به کرواسی داشتیم، سه بانک خصوصی نیز حضور داشتند و پیشنهاد ایجاد شعب بانکی ایران در زاگرب مطرح شد که امیدوارم دولت کرواسی از این تصمیم حمایت کند.

او همچنین به سفر وزیر امور خارجه ایران به کرواسی و مذاکرات انجام شده اشاره کرد و گفت: درباره کشتی‌سازی مذاکرات خوبی انجام شد و هیات‌هایی از کرواسی برای ادامه مذاکرات در ایران حضور یافتند. ما در دریای خزر نیز دنبال توسعه کشتی‌رانی هستم و مذاکرات اولیه در این زمینه امیدوارکننده بوده است.

او ابراز امیدواری کرد که موضوع نوسازی و توسعه کشتی‌سازی از جانب هر دو کشور حمایت شود.

به گفته شافعی از آنجا که حمل‌و‌نقل ریلی از موضوعات مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است، کرواسی در زمینه همکاری‌های دوجانبه در این رابطه اهمیت زیادی برای ایران دارد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی درباره دیگر زمینه‌های قابل همکاری بین دو کشور توضیح داد:‌ بخش خصوصی هر دو کشور تلاش می‌کنند در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی به نقطه مطلوب همکاری برسند.

او همچنین با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بارزگانی بین ایران و کرواسی افزود: تعدادی از اتاق‌های استانی به عنوان استان‌های معین در این کمیته انتخاب شده‌اند و امیدواریم فعالیت‌های کمیته بتواند تحولات جدی در روابط دو کشور ایجاد کند.

شافعی مسئله سرمایه‌گذاری مشترک را یکی از اهداف مهم بین دو کشور اعلام کرد و گفت:‌ اطمینان می‌دهم اگر دولت‌های دو کشور مسیرهای حرکت اقتصادی را هموار کند، بخش خصوصی دو طرف با سرعت ادامه مسیر می‌دهند.

شافعی ضمن تشکر از تلاش‌های سفیر ایران در کرواسی و سفیر کرواسی در ایران اظهار کرد: ‌امیدواریم با انجام این سفر سرفصل جدیدی بین مناسبات اقتصادی دو کشور گشوده شود.

مارتینا دالیچ، وزیر اقتصاد کرواسی نیز طی سخنانی هدف از این سفر را توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور عنوان کرد و گفت: دولت کرواسی علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران است.

او با اشاره به جلسات روزهای اخیر خود با مسئولان دولتی ایران اظهار کرد: دولت ایران نیز از عمق دادن به فعالیت‌های اقتصادی استقبال کرد و ما به آینده روابط دو کشور امیدوار هستیم.

معاون نخست وزیر کرواسی اعلام کرد: در حال حاضر شرکت مپنا و شرکت ساخت‌وساز اینگرای کرواسی در حال مذاکره هستند که اتفاق مهمی است.

دالیچ ضمن اشاره به دیدار خود با رئیس‌کل بانک مرکزی، درباره روابط بانکی دو کشور گفت: برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور به رابطه بانکی با پشتوانه قوی نیاز است. خوب است که بخش خصوصی توانسته راه‌هایی برای حل مسائل بانکی مانند انتقال پول از طریق بانک‌های ایتالیا پیدا کند.

وزیر اقتصاد کرواسی ادامه داد: در کرواسی بیشتر بانک‌ها خارجی از جمله اتریشی و ایتالیایی هستند که باید از قوانین کشور مبدأ خود پیروی کنند، باقی بانک‌ها، بانک‌های کوچکی هستند که نمی‌توان انتظار کارهای بزرگ از آن‌ها داشت.

او در عین حال گفت که بانک مرکزی کرواسی مانعی بر سر راه ارتباط بانکی میان بانک‌های خصوصی کرواسی و ایران قرار نداده است و انتظار می‌رود به زودی بانک‌های کرواسی وارد ارتباط با بانک‌های ایرانی شوند.

دالیچ از سفیر ایران در کرواسی به خاطر فعالیت‌های مثبت و وفاداری به توسعه روابط دو کشور تشکر و وظیفه دولت‌ها را هموار کردن مسیر تعامل اقتصادی دو کشور عنوان کرد.

همچنین مطالعه کنید:

۳.۵ میلیارد دلار واردات داشتیم/تراز تجاری مناطق آزاد مثبت است

به گزارش کسب و کار نیوز ، حجت عبدالملکی در مراسم «رونمایی از بسته‌های سرمایه‌گذاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.