صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / ایران در تولید و تحقیقات علوم شیلاتی خودکفاست
ایران در تولید و تحقیقات علوم شیلاتی خودکفاست

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور:

ایران در تولید و تحقیقات علوم شیلاتی خودکفاست

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: با توجه به ظرفیت های بالای تولید آبزیان و قدمت 100 ساله علوم شیلات در ایران، خروج آمریکا از برجام تاثیری در تولید و تحقیقات شیلاتی کشورمان ندارد.

«محمد پورکاظمی» روز سه شنبه درخصوص تاثیر خروج احتمالی آمریکا از برجام بر صنعت شیلات اظهار داشت: اگرچه از ارتباط با کشورهای دیگر و به روز رسانی تولید و تحقیقات علوم شیلاتی و تبادل تجربیات با دیگر کشورها استقبال می کنیم اما معتقدیم که خروج آمریکا از این توافق اثر منفی بر تولیدات ایران نخواهد داشت.
وی ارزش صادرات محصولات شیلاتی ایران به کشورهای خارجی را سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار دانست و اظهار داشت: احتمال آن می رود که در صادرات محصولات ما محدودیت ها اندکی ایجاد کنند که انتظار می رود سازمان شیلات ایران و اتحادیه و شرکت های بازرگانی برای آن تدابیر لازم را اندیشیده باشند.
پورکاظمی تولید کیفی محصولات شیلاتی ایران را مطابق با استانداردهای جهانی عنوان کرد و گفت: البته مرغوبیت محصولات شیلاتی ایران همچون خاویار، میگو و ماهی در حدی است که بسیاری از کشورها خریدار آن هستند، تا جایی که کشورهای اتحادیه اروپا و حتی آمریکا از برندهای شیلاتی ایران خریداری می کنند.
وی تصریح کرد: در برجام بخش عمده سرمایه گذاری ها توسط شرکت های ایرانی صورت گرفته است که شعبه هایی در سایر کشورها دارند بنابراین این موضوع در شیلات و تحقیقات علوم شیلاتی تاثیرگذار نیست.
وی ادامه داد: اکنون سرانه مصرف آبزیان در ایران بین ۱۰ تا ۱۱ کیلوگرم است که تلاش داریم این میزان را به ۲۰ کیلوگرم یعنی ۲برابر تولید فعلی برسانیم؛ بنابراین در صورتی که از واردات برخی محصولات جلوگیری شود، می توانیم با نگاه مثبت محدودیت ها را به فرصت تبدیل کرده و از ظرفیت های موجود کشور خودمان بهره مند شویم.
سال گذشته یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد که از این میزان نزدیک ۱۲۵ هزارتن محصولات شیلاتی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار معادل ۱۰ درصد تولیدات ایران به کشورهای هدف صادر شد که بیش از ۱۶ هزارتن آن میگو به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال ۱۳۹۴ (چهاردهم ژوئیه ۲۰۱۵) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.
در ۲ سال و نیم گذشته، آمریکایی ها بارها به اشکال مختلف در مسیر اجرای کامل این توافق بین المللی که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسیده است، سنگ اندازی کرده اند که این رویه با روی کارآمدن دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در بهمن ۹۵ شدت گرفته است.
طبق قوانین آمریکا، رییس جمهوری این کشور هر سه ماه یکبار باید تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید کند اما ترامپ به بهانه های مختلف یا از تمدید آن طفره رفته یا در اظهارات خود، تهدید به خروج از برجام کرده است؛ این رویه سبب شده تا سرمایه گذاران خارجی رفتار احتیاطی با ایران در پیش بگیرند به گونه ای که ایران در عمل از منافع حاصل از برجام محروم شده است.
با اجرای برجام از دی ماه ۱۳۹۴، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.
در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره پایبندی ایران را به تعهداتش در برجام تایید کرده، ۲۲ اردیبهشت موعدی است، ترامپ باید درباره ماندن یا خروج آمریکا از این معاهده تصمیم بگیرد.
شب گذشته ترامپ اعلام کرد که قصد دارد عصر امروز (۱۸ اردیبهشت) نظر خود را درباره برجام اعلام کند.
اقتصام**۹۱۸۶*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

خرید گوشت مرغ بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد/ تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین شیرزاد افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.