به گزارش کسب و کار نیوز، آصف علیخان درانی طی نشستی که با عنوان «یک کمربند، یک جاده» در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اهمیت منطقه اقیانوس هند، گفت: اقتصاددانان و ژئواستراتژیستها معتقد هستند که ابتکار یک کمربند یک جاده نیازمند توجه خوب است که میتواند منجر به رشد اقتصادی در این منطقه شود.
وی تاکید کرد: در قرن ۲۱ شاهد هستیم که این قرن میتواند قرن شرق نام بگیرد زیرا علاوه براینکه حدود ۴۰ کشور در منطقه اقیانوس هند حضور دارند ما شاهد یک تغییر در متحدان سنتی در این منطقه هستیم.
وی با اشاره به اینکه چالشهایی در این منطقه وجود دارد، گفت: البته فرصتهای فراوانی در کنار این چالشها در حوزه کشورهای حاشیه اقیانوس هند وجود دارد و به طور کلی ما شاهد تحولات ژئواستراتژیک هستیم و اگر با یکدیگر ارتباط و تعامل نداشته باشیم شرایط سختی خواهیم داشت. از همین رو معتقدیم ابتکار یک کمربند یک جاده باعث افزایش ارتباطات و اتصالات در این منطقه میشود.
سفیر پاکستان در تهران همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه ۴۰ کشور به طور مستقیم در ارتباط با اقیانوس هند هستند و اشتراکاتی با هم دارند و آن هم ابتکار یک جاده یک کمربند است. در حال حاضر شاهد گسترش زبان چینی در پاکستان هستیم و دلیل آن هم فرصتهای شغلی است که از این طریق ایجاد میشود و چینیها تلاش میکنند تا عملیات ساخت و ساز را در آسیای میانه و جنوب داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه حجم GDP در اقتصاد منطقه اقیانوس هند ۳٫۵ تریلیون دلار است، گفت: پیش از این ابتکار جاده ابریشم از مغولستان، چین و ایران بوده که مسیر سنتی را شامل میشده اما اکنون به دنبال راهاندازی جاده ابریشم دریایی هستیم و ابتکار یک جاده یک کمربند همان جاده ابریشم دریایی خواهد بود.
آصف علی خان درانی در ادامه اظهار کرد: با توجه به ظرفیتهایی که در بندر گوادر وجود دارد میتواند مدلی برای بندر چابهار به وجود آورد و توسعه بنادر در ایران هم مورد توجه قرار گیرد زیرا بنادر چابهار و گوادر مکمل یکدیگرند و حدود ۱۰۰ شرکت پاکستانی در چابهار فعالیت میکنند و ما انتظار داریم شرکتهای ایرانی در این مناطق آزاد تجاری اقدام به سرمایهگذاری کنند.
ادامه دارد