صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / روند صادرات با نگرانی بابت چگونگی بازگرداندن ارز کُند شد
روند صادرات با نگرانی بابت چگونگی بازگرداندن ارز کُند شد

عضو کنفدراسیون صادرات ایران

روند صادرات با نگرانی بابت چگونگی بازگرداندن ارز کُند شد

عضو کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه صادرکنندگان از نحوه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود نگرانی دارند، گفت: امروز برخی از صادرکنندگان روند صادرات خود را کُند کرده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، عضو کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه صادرکنندگان از نحوه بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود نگرانی دارند، گفت: امروز برخی از صادرکنندگان روند صادرات خود را کُند کرده‌اند.
غدیر قیافه  گفت: به دنبال دستورالعمل بانک مرکزی دلار با قیمت ۴۲۰۰ تومان تک نرخی شد و علیرغم برخی مشکلات، ثبت سفارش برای واردات برخی کالا‌ها با این نرخ انجام می‌شود، اما واقعیت این است که آنچه در صحنه عمل و کف بازار در حال اتفاق است، چیز دیگری است و قیمت دلار با آنچه که به عنوان ارز تک نرخی عنوان شده، متفاوت است.

عضو کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به افزایش قیمت ارز در اواخر سال گذشته و اوایل امسال افزود: این افزایش‌ها تأثیر خود را بر روی نهاده‌های تولید می‌گذارد و قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان مشکلات اساسی دارند، گفت: دولت و مجموعه بانک مرکزی باید اجازه دهند، ارز حاصل از صادرات، تحت یک ساختاری بین واردکنندگان برخی گروه‌های کالایی به فروش برسد و اختصاصا مقرراتی وضع شود که برخی گروه‌های کالایی بتوانند با ارز حاصل از صادرات نسبت به واردات کالا اقدام کنند و اجازه داده شود تا ارز با نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده مبادله شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز برخی از صادرکنندگان روند صادرات خود را کند کرده‌اند، زیرا بابت چگونگی بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود نگرانی دارند.

قیافه اظهار داشت: این در حالی است که این صادرکنندگان، افرادی بسیار صادق، سالم و پاکدست هستند، نمی‌خواهند مرتکب عملی خلاف قانون شوند و به همین دلیل ترجیح داده‌اند، روند صادرات خود را کُند کنند.

وی افزود: این اتفاقات در آینده می‌تواند به بازار داخلی و تولید ضربه اساسی بزند، زیرا با کاهش صادرات شاهد انباشت کالا و رکود فزاینده خواهیم شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: صادرکننده با شرایط ارزی موجود قادر نخواهد بود کالا صادر کند، زیرا قیمت تمام شده کالا با ارز بیش از ۵۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود، در حالی که ارز حاصل از صادرات با قیمت ۴۲۰۰ تومان خریداری می‌شود و این موضوع ضرر هنگفتی را به صادرکننده می‌زند.

عضو کنفدراسیون صادرات ایران گفت: نمی توان به شکل دستوری قیمت ارز را تعیین کرد، بلکه بازار همیشه تعیین کننده قیمت ارز است.

همچنین مطالعه کنید:

واردات ۳۰ تن طلا به کشور در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران گفت: ۲۹ تن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.