صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / توزیع ۲۷۰ تن بذر لوبیا آغاز شد
توزیع ۲۷۰ تن بذر لوبیا آغاز شد

توزیع ۲۷۰ تن بذر لوبیا آغاز شد

مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین از توزیع 270 تن بذر لوبیای فراوری شده این شهرستان برای کشت بهاره کشور خبر داد.

به گزارش کسب و کارن یوز به نقل از ایرنا، ابراهیم کمانکش روز یکشنبه افزود: ۲۰۰ تن از این بذرها در طبقات گواهی شده و ۵۰ تن در رده بذرهای مادری و ۲۰ تن بذر پیش مادری است که در هشت رقم لوبیای سفید، قرمز و چیتی تولید شده است.
وی گفت: بذرهای اصلاح شده در ۱۶ استان تولید کننده لوبیا بین بهره برداران و کشاورزان لوبیاکار پیشرو تا پایان اردیبهشت به منظور کاشت بهاره توزیع می شود.
وی سطح زیر کشت لوبیای کشور را ۱۲۰ هزار هکتار بیان کرد و ادامه داد: هر یک هزار کیلو بذر اصلاح شده برای یک هکتار زمین زیر کشت کاربرد دارد.
مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین بیان کرد: سه شرکت در کشور تولید کننده بذر اصلاح شده لوبیا هستند اما تولید این واحدها ناچیز است.
کمانکش افزود: بذرهای اصلاحی و فراوری شده خمین و ۲ شرکت دیگر در زنجان و لرستان نمی تواند تمامی نیاز کشور در این زمینه را پاسخ گو باشد و برای کمتر از پنج درصد سطح زیر کشت لوبیای کشور جوابگو است.
وی ادامه داد: به منظور پوشش ۱۰۰ درصدی سطح زیر کشت سالانه لوبیای کشور با بذر اصلاح شده، بیش از ۲۰ هزار تن بذر نیاز است.
مدیر شرکت دانش بنیان بذرهای اصلاح شده لوبیا در خمین بیان کرد: بذور اصلاح شده تولیدی این شهرستان به عنوان قطب تولید بذرهای اصلاح شده کشور از سطح ۹۰ هکتار زمین های زیر کشت استان در خمین، شازند و خنداب برداشت و فراوری شده است.
وی ادامه داد: ارقام اصلاحی لوبیای استان مرکزی در محصول لوبیای چیتی شامل کوشا، صدری، غفار و صالح و ارقام لوبیا قرمز یاقوت و اختر و لوبیا سفید درسا و پاک است که در این مناطق کشت، تولید و فرآیند فراوری آن انجام شده است .
کمانکش یادآور شد: نخستین بار در کشور مجوز تولید بذر گواهی شده لوبیا در سال ۸۹ به شهرستان خمین داده شد و فعالیت این شرکت تولیدی از سال ۹۰ کلید خورد.
وی اظهار کرد: این شرکت دانش بنیان دارای مجوز از پارک علم و فناوری استان مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
خمین قطب کشت لوبیا به عنوان مهمترین گروه حبوبات آبی کشور است.
هفت هزار و ۲۰۰ تن انواع لوبیا پارسال در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.

همچنین مطالعه کنید:

تورم ماهانه مرغداری‌ها در خرداد امسال منفی ۴ درصد شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور (بر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.