صفحه اصلی / استان ها / زنجان / طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و چالش‌های آن
طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و چالش‌های آن

طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و چالش‌های آن

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار زنجان گفت: ضروری است در امر اطلاع‌رسانی طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بازبینی، تاکید و تسریع شود.

ثبت نام در طرح کارورزی

به گزارش کسب و کار نیوز، فرامرز نیک‌سرشت امروز در دومین جلسه شورای مهارت‌آموزی استان زنجان، اظهار کرد: با نگاهی به طرح مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان دانشگاهی می‌توان گفت موارد قانونی این طرح به خوبی مشخص نشده و  جایگاه دستگاه‌ها و ضمانت‌های قانونی از جمله ایرادات این طرح است.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد بخش خصوصی و دولتی به یکدیگر در ایجاد اشتغال، یک سرمایه مهم است، خاطرنشان کرد: از ۲۲۰ واحد صنفی و صنعتی مختلف که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند، دعوت ویژه صورت گیرد و با تشریح ضمانت‌نامه‌های تعیین شده، پشتوانه‌های آن نیز برای متقاضیان تبیین شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منایع انسانی استاندار زنجان با بیان اینکه فرار ۳۰ میلیارد دلار سرمایه و ذخیره ۲۰ میلیارد دلاری ارز توسط مردم در خانه‌ها نشان از بی‌اعتمادی است، تصریح کرد: در دو دهه اخیر سرمایه اجتماعی که همان اعتماد بخش خصوصی و دولتی به یکدیگر است را از دست دادیم، بخش خصوصی بخش دولتی را بازدارنده می‌داند و بخش دولتی نیز بخش خصوصی را رانت‌خوار می‌بیند که ضروری است برای اصلاح این دیدگاه‌ها تصمیم‌گیری شود.

در این جلسه، سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان زنجان نیز گفت: کارفرمایان و فعالان صنایع‌دستی از قوانین بیمه‌ای می‌ترسند.

الناز خدایی‌فرد اظهار کرد: قوانین بیمه‌ای کارفرمایان و فعالان صنایع‌دستی را دچار هراس کرده است، زیرا تعدادی از فعالان این حوزه در اجرای قانون بیمه دچار مشکل شده‌اند.

وی در خصوص اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تصریح کرد: خلاء تامین مواد اولیه و مورد نیاز در این زمینه، سوال مهم کارفرمایان بود که برای آموزش افراد، مواد اولیه هدر می‌رود در صورتی که می‌تواند برای  تربیت نیروی مهارتی مورد نظر خود هزینه شود که بعدها نیز در همان کارگاه مشغول به کار شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان زنجان گفت: دانشگاه‌ها به صورت جدی در طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حضور داشته باشند.

حسن طغرانگار اظهار کرد: با توجه به پرونده‌هایی که در مراجع حل اختلاف و دادگاه‌ها وجود دارد دور از ذهن نیست وقتی اسم اداره کار می‌آید کارفرمایان دچار هراس شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان زنجان تاکیدکرد: مباحث مهارت‌آموزی باید نظام حقوقی خاصی داشته باشد تا بتوان در این زمینه و بدون ایجاد مشکلات قانونی به اهداف تعیین شده برسیم.

در این جلسه مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان نیز گفت: بیش از ۵ هزار نفر در طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی ثبت‌نام کردند.

محمدرضا یوسفی با اشاره به بخشی از اقدامات صورت گرفته در اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سطح استان زنجان اظهار کرد: ۵۰۲۹ نفر تعداد کل ثبت‌نام‌شدگان در این طرح است که تعداد ۲۲۰ واحد در این طرح نوسط سامانه، پذیرفته شده‌اند. از ۵۰۲۰ نفر، ۱۶۱۳ نفر ثبت‌نام شده داجد شرایط طرح کارورزی شناخته شدند که با همکاری فنی و حرفه‌ای ۶۸ مورد مجوز برای این واحدها صادر شده است.

یوسفی با اشاره به نقاط قوت و ضعف این طرح خاطرنشان کرد: سامانه‌ای بودن امکان ثبت‌نام و صرفه‌جویی در وقت متقاضیان به دلیل عدم نیاز به حضور در ادارات، از نقاط قوت طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی است.

این مسئول تاکید کرد: از جمله نقاط منفی این طرح می‌توان به خودداری برخی از اداره‌های دولتی در اجرای طرح اشاره کرد زیرا آن را مصوبه هیئت دولت نمی‌دانند.

وی افزود: کارفرمایان با وجود مزایایی که برای بخش خصوصی در این طرح پیش‌بینی شده از آن استقبال نکردند، از جمله اینکه در صورت مشارکت کارفرمایان در این طرح و به کار گرفتن دانش‌آموختگان در طرح مهارت‌آموزی از ۶ تا ۹ ماه معاف از پرداخت حقوق و بیمه هستند، زیرا اداره کار متقبل این امر می‌شود که با پیگیری‌های صورت گرفته، موانع تامین‌اجتماعی و مراجع حل اختلاف را از دلایل عدم گرایش به این طرح عنوان کردند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.