صفحه اصلی / استان ها / فارس / ضرورت تدریس رشته کلام در حوزه‌های علمیه

آیت‌الله دستغیب تأکید کرد

ضرورت تدریس رشته کلام در حوزه‌های علمیه

تولیت آستان شاهچراغ(ع) با تاکید بر ضرورت تدریس رشته کلام در حوزه‌های علمیه، گفت: رشته تخصصی کلام، زیربنا و پایه تمام مسائل دیگر در دین اسلام و سایر ادیان آسمانی است.

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از دفتر روابط عمومی آستان شاهچراغ(ع)، آیت‌الله «سید علی‌اصغر دستغیب» در دیدار با امام جمعه شهرستان جهرم، با اشاره به راه‌اندازی و فعالیت ۲۵   رشته تخصصی در حوزه‌های علوم دینی و اعتقادی، بیان کرد: باید شبهات عقیدتی به ویژه برای جوانان زدوده شود.

وی با بیان این‌که حوزه علمیه جهرم به اهم مسائل توجه کامل دارد و امید است این توجه در آینده بیشتر هم شود، افزود: درس کلام از این جهت که با فلسفه مطرح می‌شود جزو علوم محبوب است و از شبهاتی که احیانا مطرح می‌شود مبراست. در علم کلام هیچگونه بحثی نیست و از لحاظ روان بودن و شفاف بودن هم مباحث بسیار خوبی است که اگر کسی با علاقه و شوق انتخاب می‌کند به این دلیل است که نسبت به مسائل دیگر، انتخاب اهم و زیربنا است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سفر رهبر به این استان در اردیبهشت ماه ۸۷، خاطرنشان کرد: ایشان در همین مباحث عملی در جلسه‌ای که با علما و روحانیت مشرف بودیم تأکید داشتند که اگر چنین کلاس‌ها و جلساتی در شیراز برگزار شود کار بسیار خوبی است و البته مقدمات آن باید فراهم شود .

دستغیب ادامه داد: وقتی فلسفه تحت‌تأثیر امور بیگانگان از متون دینی ما قرار بگیرد و بیگانه از قرآن، بیگانه از روایات، بیگانه از عقل سلیم و بیگانه از مرز و حدود تبیین شده توسط بزرگان دین ما و فلاسفه اسلامی دارای تخصص و احاطه کامل نسبت به حکمت الهی و متعالی باشد، آنگاه اینچنین فلسفه‌ای به بیراهه می‌رود .

به گفته وی، همانگونه که در تصوف هم به ادعای اینکه عرفان و معرفت را دنبال می‌کنند، در این عصر هم شاهدیم که چگونه مسیرهای انحرافی باز می‌شود و چه اشکالاتی بر آن وارد است؛ چه فلسفه و چه عرفان اگر از اهل آن صادر شود یک تقدیر است و علمی بسیار موثر و مفید است و چنانچه از غیر اهلش صادر شود یعنی از کسانی که زمینه منحرف شدن در آن‌هاست برای آن‌ها عواقب بسیار سوئی خواهد داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.