صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دانشمندان ایرانی در تولید علم فولاد آبدیده شده اند
دانشمندان ایرانی در تولید علم فولاد آبدیده شده اند

نماینده مجلس شورای اسلامی:

دانشمندان ایرانی در تولید علم فولاد آبدیده شده اند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن در حوزه علم و فناوری گفت: دانشمندان ایرانی با وجود تحریم ها فولاد آبدیده شده اند و در همین شرایط ضمن تولید دانش، ارتباط دوسویه با همتایان خارجی خود برقرار کرده اند.

ایران و گروه ۱+۵ پس از مذاکرات فشرده، تیرماه ۱۳۹۴ به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند که بر اساس آن، ایران مجموعه ای از محدودیت ها را در برنامه هسته ای خود در ازای لغو کامل تحریم های هسته ای پذیرفت.با وجود این، دولت آمریکا از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷/ ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵) و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ (۲۰۱۵ تاکنون/ ۱۳۹۵) با تصویب قوانین تحریمی جدید بارها این توافق را نقض کرده است.
با آنکه آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی ۱۰ بار در گزارش های مختلف تعهد ایران را به برجام تایید کرده، ترامپ از زمان رسیدن به ریاست جمهوری خواستار اعمال تغییرات جدی در برجام شده و گفته در صورت اعمال نشدن این تغییرات ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) درباره ادامه تعلیق تحریم‌ های هسته‌ ای ایران تصمیم ‌گیری می کند.
مقامات ایران از جمله رئیس‌ جمهوری و وزیر امور خارجه بارها اعلام کرده اند با اضافه یا کم کردن یک کلمه از توافق هسته‌ ای مخالف هستند و ایران هیچ محدودیتی را در زمینه برنامه موشکی‌ و توان دفاعی خود نخواهد پذیرفت.این وضعیت پرسش هایی را در زمینه های مختلف از جمله در مورد چشم انداز روند فعالیت های علمی کشور، ارتباطات بین المللی علمی، تبادل استاد و دانشجو یا همایش های علمی پدید آورده است.

***فعالیت های علمی حد و مرز نمی شناسد
سید حمایت میرزاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد استمرار روند پیشرفت علمی کشور در صورت خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: علم و فعالیت های علمی حد و مرزی نمی شناسد.
وی ادامه داد: محافل علمی در آمریکا و در دیگر کشورهای جهان فعالیت خود را از محافل سیاسی جدا کرده اند و به این شکل مرزهای علم از بین رفته است.
میرزاده با اشاره به وجود ارتباطات مختلف بین دانشمندان کشورهای گوناگون افزود: از دیگر سو ارتباطات به اشکال حضوری و غیرحضوری و مستقیم و غیرمستقیم بین اساتید دانشگاه و دیگر علما وجود دارد و موثر است.

***فعالیت های علمی قبل از برجام هم وجود داشت
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر روند تولیدات علمی مستمر و پرشتاب دانشمندان ایرانی پیش از رسیدن به توافق برجام خاطرنشان کرد: قبل از برجام هم فعالیت ها و ارتباطات علمی وجود داشت و این امر بستگی به برجام ندارد.
وی با وجود این تاکید کرد: طبیعی است هر چه ارتباطات سیاسی با کشورهای مختلف دنیا بیشتر باشد، فعالیت های مختلف از جمله فعالیت های علمی نیز آسان تر انجام می شود و در غیر اینصورت کُندی هایی در مسیر علمی روی می دهد.
نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی ما توانمند هستند و می توانند این دشواری ها را حل کنند.

***علم در انحصار آمریکا نیست
وی همچنین به توانمندی های علمی دیگر کشورها اشاره کرده و گفت: علم در انحصار آمریکا نیست، کشورهای همسایه ما، خاورمیانه و کشورهایی از اوراسیا و اروپا نیز توانمندی هایی در اختیار دارند که با ارتباط با آنها می توانیم به روند پرشتاب علمی کشور ادامه دهیم.

***دانشمندان ایرانی در تولید علم با وجود تحریم ها آبدیده شده اند
این نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری دوران طولانی تحریم ها در کشور نیز گفت: کشور ما از ۴۰ سال قبل تحت تحریم های مختلف بوده است، محافل علمی و دانشمندان ما فولاد آبدیده شده اند و در همین شرایط توانسته اند ضمن تولید علم ارتباطات دوسویه را با دانشمندان کشورهای مختلف برقرار کنند.
میرزاده افزود: غیر از چند کشوری که تحت تاثیر آمریکا هستند و انتظار می رود از این کشور پیروی کنند، کشورهای دیگر از قبل نیز با ما ارتباط داشته و بعد از این هم ارتباط خواهند داشت؛ در نتیجه خروج آمریکا از برجام تاثیر آنچنانی در روند تولیدات علمی ما نخواهد داشت.
علمی**۹۱۵۷**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

به گزارش کسب و کار نیوز ، رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.