صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / توسعه صنعتی در اراک با تهدید مواجه است
توسعه صنعتی در اراک با تهدید مواجه است

نماینده مردم اراک:

توسعه صنعتی در اراک با تهدید مواجه است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه صنعتی در اراک با تهدید مواجه است.

علی اکبر کریمی

به گزارش کسب و کار نیوز،  علی اکبر کریمی در جلسه بررسی مشکلات ایجاد منطقه ویژه اقتصادی امیرکبیر اراک، به موقعیت صنعتی اراک در مقایسه با سایر نقاط استان و کشور اشاره کرد و گفت: طی دو دهه گذشته موقعیت صنعتی اراک براساس آمار و ارقام موجود روند نزولی به خود گرفته است.

وی با اشاره به رشد صنعتی و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی که در استان صورت گرفته، ظرفیت‌هایی که برای نیروی کار و متخصص و بویژه حلقه‌های موجود صنعتی در اراک وجود دارد  و وجود حلقه‌هایی در سایر زنجیره‌های تولید، اظهار کرد: برای جبران عقب‌ماندگی‌های توسعه ای در حوزه صنعتی نیازمند استقرار منطقه ویژه اقتصادی در مرکز استان با کارکردهای خاص آن هستیم که مردم استان مرکزی از مواهب آن مانند سایر استان‌های کشور برخوردار شوند.

وی عنوان کرد: در بین شهرک‌های صنعتی ایجاد شده در سطح استان، شهرک صنعتی خیرآباد به دلیل عدم برخورداری از ظرفیت توسعه‌ای امکان استقرار منطقه ویژه اقتصادی ندارد، از این رو شهرک صنعتی شماره چهار اراک در مجاورت شهر جدید امیرکبیر با مصوبه هیئت وزیران برای استقرار منطقه ویژه اقتصادی پیش بینی شده است.

وی دلیل تاخیر در استقرار منطقه ویژه اقتصادی در این منطقه را مسایل زیست محیطی بیان کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته مشکلات زیست محیطی آن برطرف و موافقت سازمان محیط زیست نیز احصا شده است و چهار هزار هکتار از اراضی منطقه ۷۰ قله اراک برای استقرار شهرک صنعتی شماره چهار و نیز منطقه ویژه اقتصادی در مجاورت شهر امیر کبیر اختصاص یافته است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: مناطق ویژه اقتصادی و آزاد برای کشور یک امکان و مزیت اقتصادی به شمار می‌رود و از آنجاکه استان مرکزی جزو استان‌های مرزنشین نیست امکان برخورداری از منطقه آزاد در آن وجود ندارد، اما به دلیل سایر شاخص‌ها از جمله صنعتی بودن ظرفیت لازم را برای استقرار منطقه ویژه اقتصادی دارد.

وی با اشاره به ایجاد هفت منطقه آزاد در کشور اظهار کرد: در حال حاضر دولت لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد دیگر را به مجلس تقدیم کرده است که با تصویب این مناطق تمام وسعت مرزی کشورمان به منطقه آزاد تبدیل خواهد شد.

کریمی گفت: در برخی از استان‌های کشور شاهد ایجاد پنج منطقه ویژه اقتصادی هستیم که از مواهب آن استفاده می‌کنند و جای بسی تاسف است که در گذشته در استان مرکزی تنها سه منطقه ویژه اقتصادی کاوه در ساوه، سرزمین ایرانیان در زرندیه و شهرک مبلمان زرندیه براساس قانون مجوز داده شده است در حالیکه مرکز استان علیرغم برخورداری از حجم بالای مبادلات تجاری و صنعتی بودن، از این مزیت محروم است.

وی گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرکز استان با مصوبه هیئت وزیران یک فرصت است که باید به صورت جدی پیگیری و نتیجه مطلوب از آن حاصل شود و هیچ تعللی در به نتبجه رسیدن این مزیت اقتصادی برای اراک پذیرفتنی نیست.

وی سابقه صنعتی و تجاری استان مرکزی به دلیل اینکه قطب صنعتی کشور به شمار رفته و از مزیت های گمرکی برخوردار است را از جمله ظرفیت‌های مناسب برای استقرار منطقه ویژه اقتصادی در مرکز استان دانست و گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی در ترانزیت حمل و نقل مرکز کشور قرار داشته و در حوزه ترانزیت و بارانداز کالا از مزیت بالایی برخوردار است لذا لزوم احداث منطقه ویژه اقتصادی ضرورتی انکارناپذیر است.

کریمی با اشاره به جدیدالتاسیس بودن شهر امیرکبیر گفت: استقرار منطقه ویژه اقتصادی در شهر امیرکبیر موجب ایجاد انگیزه بیشتر برای سکونت بیشتر مردم در این شهر و ایجاد جاذبه برای سرمایه گذاری خواهد شد.

وی تاکید کرد: با استقرار منطقه ویژه اقتصادی در شهر جدید امیرکبیر اراک سرریز توسعه جمعیتی اراک که هدف از ایجاد شهر جدید امیرکبیر بوده نیز محقق خواهد شد و به عنوان یک کانون جمعیتی با برخورداری از این مزیت، زمینه توسعه صنعتی فراهم می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.