صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / شعار امسال نمایشگاه کتاب از نگاه مخاطبان
شعار امسال نمایشگاه کتاب از نگاه مخاطبان

شعار امسال نمایشگاه کتاب از نگاه مخاطبان

مخاطبان سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بر این باورند، با وجود اینکه شعار امسال نمایشگاه، مبتکرانه و تداعی کننده نوعی چالش در ذهن است اما دارای بار منفی است و مخاطب را به کتابخوانی ترغیب نمی کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی دومین روز سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ساعات پایانی خود را سپری می کند که به گفته سخنگوی نمایشگاه، مخاطبان توانسته اند آن را به تسخیر خود درآورند.
نمایشگاه کتاب هرسال، شعاری را برای خود انتخاب می کند؛ شعاری که برای پیشنهاد دهنده آن جایزه نفیس در نظر گرفته می شود.
« نه به کتاب نخواندن» شعار سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است؛ شعاری که بیشتر ناشران، مخاطبان و اهالی نشر با آن مخالفت کرده و خواستار تغییر آن شدند.
علی درفشی از ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب تهران به ایرنا می گوید: با اینکه این شعار ساده، جدید و بدون کلمات ثقیل است، اما جنبه منفی آن در ذهن مخاطب، بیشتر تداعی می شود، هرچند این امکان وجود داشت تا با استفاده از واژه ها و مضمون های بهتر، مخاطب را برای حضور در نمایشگاه کتاب ترغیب کرد.
وی می افزاید: بهتر بود درباره شعار امسال نمایشگاه، دقیق تر و بیشتر بحث و تبادل نظر می شد، شاید اگر جمله ای بلندتر انتخاب می شد، اثربخشی بیشتری در ذهن مخاطب داشت.
یکی از خبرنگاران حاضر در نمایشگاه کتاب هم در این باره می گوید: اگر در شعار امسال نمایشگاه از کلمه یا واژه منفی استفاده نمی شد، بهتر بود ، بنابراین ضرورت دارد از این پس قبل از تلاش برای تشویق مردم به حضور در نمایشگاه با شعارهایی از این دست، زمینه های فرهنگی و آموزشی برای مطالعه و کتاب خوانی فراهم شود.
لیلا باقری با بیان اینکه حتی در غرفه کودکان و نوجوانان کتابی ندیده که این قشر را به مطالعه ترغیب کند، گفت: در نمایشگاه امسال، بیشتر افراد به جای خریداری کتاب، به دنبال خریدهای جانبی هستند و حتی غرفه های مواد غذایی، نسبت به دیگر غرفه ها، بیشتر در معرض دید قرار دارد.
رضا مقدسی که سن و سالی از او گذشته و خود را یک کتابخوان حرفه ای می داند، می گوید: طی ۳۰ سالی که به نمایشگاه های مختلف کتاب آمده ام، هرگز به شعارها توجه نکرده ام زیرا جامعه هدف این شعارها، امثال من که عاشق کتاب هستند، نیست.
وی می افزاید: از کودکی به مطالعه کتاب عشق می ورزیدم، ایجاد انگیزه در افراد برای کتاب خواندن نیاز به برنامه ریزی از دوران کودکی دارد.
مقدسی شعار امسال نمایشگاه را فاقد جذابیت دانسته و ادامه می دهد: در صورتی که در این شعار از عبارت منفی استفاده نمی شد، بهتر بود.
فاطمه شاهرخ بازدیدکننده دیگر می گوید: «نه به کتاب نخواندن» شعاری نیست که به دل بنشیند، البته برای حضور در نمایشگاه کتاب، دنبال شعار آن هم نبودم اما اگر شعاری مانند «تهران، کتاب بخوان» یا «من کتاب خوب می خوانم» انتخاب می شد، تاثیرگذارتر بود.
به گفته وی، باید شعاری انتخاب می شد که در ذهن مخاطب جایی برای خود می گشود و با تلفیق کلمات مثبت، شعاری نوآورانه برگزیده می شد.
از آنجا که شعار این دوره از نمایشگاه از دید برخی از کارشناسان رسانه و فضای مجازی، دارای نوآوری و به نوعی تلنگر به افکار عمومی است اما به باور بسیاری از اهالی فرهنگ و نشر، در اذهان عمومی از تاثیر اندکی برخوردار است.
انتطار می رود، دست اندرکاران نمایشگاه کتاب در سال های آینده، با در نظر گرفتن این موضوع، شعارهایی را برگزینند که مخاطب با خواندن آن، انگیزه ای بهتر و بیشتر برای سنت نیک مطالعه و کتابخوانی پیدا کند و هر دم بر انس و الفت میان آنها با یار مهربان افزوده شود.
سیام**۹۱۰۳**۱۰۵۸**۱۸۸۰

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.