صفحه اصلی / استان ها / هرمزگان / بیش از ۷۰ درصد نیروهای‌مان بومی شهرستان پارسیان هستند

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان:

بیش از ۷۰ درصد نیروهای‌مان بومی شهرستان پارسیان هستند

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان گفت: باید منطقه ویژه را برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی آماده کنیم، اروپا، چین و ... باید بیایند مواد مورد نیاز خود را اینجا تولید کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، «حسن شاهرخی» در نخستین نشست خبری خود اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی از چند ضلع مهم تشکیل می‌شود، یک ضلع مطالعات است و باید از ابتدا مطالعات و فکر خوبی روی آن انجام شود، ضلع مهم دیگر مجوزهایی است که این مناطق باید داشته باشند، ضلع بعدی زیرساخت‌هاست که خود به دو قسمت زیرساخت‌های دوران ساخت و زیرساخت‌های دوران بهره‌برداری تقسیم می‌شوند، ضلع بعدی سرمایه‌گذاران هستند، تمامی این چهار ضلع باید دیده شود.

وی ادامه داد: در منطقه ویژه پارسیان از سال ۸۴ تا سال ۹۵ که بنده مشغول شدم عمدتاً بحث تصرف زمین و فنس‌کشی مطرح بو، با یک نارضایتی در مردم محلی هم مواجه بودیم و در حوزه زیرساخت‌ها، مجوزها و مطالعات اقدام منجر به نتیجه ای نداشتیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان افزود: منطقه ویژه در حوزه مطالعات تقریباً ۹۹ درصد آنچه باید را انجام داده است، دقیقاً می انیم چه می خواهیم بکنیم و اسناد، امکانات و سرمایه گذاری‌ها مکتوب شده اما چون منابع دولتی وجود ندارد و یک ضلع ما که حضور سرمایه‌گذاران است هنوز کامل نشده است پیشبرد کارها نمود عینی پیدا نکرده است.

شاهرخی اضافه کرد: مطالعات در کاغذ است و لمس نمی‌شود و نشاط ایجاد نمی‌کند، در حوزه مجوزها تمامی مجوزها اخذ شده است؛ مجوز گمرک، مجوز بزرگترین بندر تخصصی صنعتی معدنی کشور، این بندر نیاز به مرز مجاز دارد ک مجوز آن هم از کارگروه مربوطه دریافت شده است.

وی تصریح کرد: ۶۴ منطقه ویژه مصوب داریم که ۳۲ مورد آن‌ها فعال هستند و از این ۳۲ منطقه تنها دو منطقه پارس عسلویه و ماهشهر مجوز رفع تعهد ارزی را داشتند که این مجوز را هم اخذ کردیم، یکی از سخت ترین مجوزها اخذ مجوز از محیط زیست بود و همزمان مجوز آبشیرینکن برای ابتدای کار ۵۰ میلیون متر مکعبی و در آینده ۷۵۰ میلیون متر مکعبی را هم گرفتیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت همه زیرساخت‌های دوران ساخت انجام شده یا در حال ساخت است؛ ۴ مگا بایت برق و آب خریدیم و در این زمینه مشکلی نداریم، در حال ساخت جاده‌های مواصلاتی همراه روشنایی فضای سبز و … هستیم؛ زیرساخت‌های دوره بهره‌برداری در مقیاس‌های بسیار بزرگی مطرح است و بهترین راه برای پیشبرد آن‌ها جذب سرمایه‌گذار است، تاکنون جذب سرمایه ‎ گذار آب قطعی شده، در بحث برق فراخوانی انجام شد و در حال مذاکره هستیم، بخش دولتی تضمین خرید برق را نمی‌دهد و امیدواریم این مساله هم حل و فصل شود.

شاهرخی افزود: در اروپا با سه شرکت خیلی بزرگ در حوزه نفت و گاز در حال مذاکره‌ایم  که نه جواب مثبت می‌دهند و نه منفی، شرکت های چینی هم آماده‌اند که فعلاً به نتیجه نرسیدیم، با ۴ شرکت داخلی شامل دو هولدینگ نفت و گاز خلیج فارس و شرکت سروش انرژی پایدار و پتروفرهنگ هم در حال مذاکره‌ایم که هنوز نتوانستند مجوز بخش خوراک را از وزارت نفت اخذ کنند؛ وزارت نفت اعلام کرده شرکت‌های سرمایه‌گذار باید حداقل ۲۰ درصد مبلغ سرمایه را داشته باشند.

وی ابراز کرد: شرکت‌های داخلی ما وقتی سرمایه‌گذار می شوند محتمل است همه پول خود را نیاورند و ممکن است سرمایه گذار داخلی سرمایه‌اش سرمایه از خارج بیاید، ما با ام پی سی مذاکرات مشترکی ایجاد کردیم، قرار شد فراخوان جذب سرمایه گذار بدهیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان بیان کرد: ام پی سی چون متوجه شده بهترین منطقه برای پتروشیمی پارسیان است در معرفی و جذب سرمایه‌گذار هم با ما همکاری می‌کند، شرکتی که ام پی سی می‌فرستد زودتر از سرمایه گذاران دیگر وارد می‌شود.

شاهرخی اظهار کرد: بالغ بر ۷۰۰ نفر مشغول به کار در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان هستند و امید داریم امسال جشن هزار نفره را بگیریم، بالای ۷۰ درصد نیروهای ما بومی شهرستان هستند، علی‌رغم اینکه قانون تا ۵۰ درصد تکلیف دارد اما بالغ بر ۹۰ درصد در بخش اصلی و در بخش پیمانکاران به این علت که نیروهای تخصصی خود را دارند درصد پایین تری از نیروها بومی هستند، به همین علت هم بسیار محبوب مردم هستیم، در حوزه راننده آبدارچی و … که تخصص نمی‌خواهد به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم جذب نیرو غیر بومی باشد؛ ما در حوزه اشتفال بسیار با مردم در یک جبهه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم همه رکودها پیشرفت ما نسبت به گذشته خود و دیگر مناطق قابل توجه بوده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان تصریح کرد: در حوزه فعالیت‌های اجتماعی اراده کردم وارد شوم و در زمینه فوتبال تیم برکه را در حد محدودی ایاب، ذهاب، لباس و غیره را می دهیم و هیچ انتظاری هم نداریم اما خودشان محبت داشتند و خواستند اسم تیم را به انرژی‌بر پارسیان تغییر دهند، پولی نمی‌دهیم اما هزینه‌هایشان را پرداخت می‌کنیم، یک تیم بانوان را هم تحت حمایت قرار دادیم امسال هم میزبانی لیگ دو فوتسال را بر عهده گرفتیم.

شاهرخی اضافه کرد: کمک‌های محدودی که متناسب مردم نیست در حوزه آموزش، پرورش و … انجام می دهیم به علت محدودیت های مالی بیشتر از این نمی‌توانیم پیش رویم، پارسیان از لحاظ وسعت و اهمیت بسیار بزرگتر از عسلویه است.

وی خاطرنشان کرد: امسال ۱۳ کلنگ زنی انجام می شود که کلنگ دو مورد از آن‌ها به زمین خورده؛ این پروژه‌ها از ۱۰ میلیارد تومان تا ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که به وسیله خودمان صورت می گیرد و ربطی به سرمایه گذار ندارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان تصریح کرد: ما از لامرد جدا شدیم و مستقلیم اما به لحاظ طرح هنوز در قالب یک طرح هستند، خیلی تلاش شد که از قالب یک طرح هم بیرون آیند اما سازمان مدیریت هم دلایل خود را دارد اما به دلیل حسن عملکرد ایمیدرو، این دو منطقه سرمایه‌های جدا، مدیران جدا و فعالیت‌های جدای خود را دارند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان عنوان کرد: در اهداف ما این است که محصولی را درست کنیم که ارزش بیشتری دارد، در مجموع منابع هیدروکربونیک در دنیا اول است، کشوری با مساحت یک درصد دنیا رتبه اول مجموع منابع … اول است، عقل می گوید که بیایید این کار را بکنید، روزی که این ایده شکل گرفته این بوده که نفت و گاز را به اینجا آورده به محصول گران تر تبدیل کنیم، جذب سرمایه گذار اقتصادی فراتر از اقتصاد، امنیت را هم در پی خواهد داشت.

شاهرخی ابراز کرد: باید منطقه ویژه را برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی آماده کنیم، اروپا، چین و … باید بیایند مواد مورد نیاز خود را اینجا تولید کنند که اروپا مایل است، ما می‌دانیم چین مجبور است پتروشیمی خود را منحل کند و باید وارد ایران شود، اگر  پتروشیمی چین مختل شود موادی که به اروپا می رود هم مختل می شود، آن‌ها نیایند هم خودمان باید وارد شویم، هیچ کشوری در حوزه گاز و نفت نمی‌تواند ما را تحریم کند ما هیچگاه در حوزه پتروشیمی تحریم نشدیم چون به آن نیاز دارند.

وی بیان کرد: سیاست دولت اینگونه است که سرمایه دولتی وارد صنعت نشود، به عنوان یک اجبار بین المللی و مزیت کشور، ما این کار را انجام می‌دهیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان اظهار کرد: منطقه ویژه پارسیان نسبت به مناطق دیگر مزیت‌های بیشتری دارد، منطقه ویژه مکران در حوزه دسترسی به منابع هیدروکربنی از ما عقب است اما در مسائل جغرافیایی از ما بهتر است، آنجا می‌تواند کشورهای تازه استقلال یافته شوروی را به هند متصل کند، اشخاصی که فعال هستند بسیار سیاسی هستند، ما هم در سر و صدا کاری نکردیم بنده اعتقاد دارم باید تبلیغ پشتوانه داشته باشد، اگر سرمایه گذار چابهار را ببیند پارسیان را هم ببیند ما را ترجیح می‌دهد، اما ممکن است سرمایه‌گذار خارجی بگوید می‌خواهم دسترسی به آب آزاد داشته باشم، امکان راه‌اندازی ما زودتر و محتمل‌تر است، زمانبندی شروع فعالیت ما سال ۱۴۰۴ است اما خیلی نمی‌توان قول داد همه برنامه‌های روی کاغد انجام شود اما تلاش خود را می‌کنیم.

شاهرخی افزود: وقتی اسکله را می سازند ظرفیت را در نظر می گیرند، در پارسیان بندری داریم که اگر سرمایه‌گذار از آن استفاده نکند از عسلویه استفاده می کند؛ ورود سرمایه گذار به نفع پارسیان است.

وی تصریح کرد: در پارسیان ۱۴ کیلومتر ساحل داریم که ۴ کیلومتر آن مجوز محیط زیست را دارد و باقی آن آزاد و محافظت شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ملخ صحرایی

هرمزگان در پیشانی مبارزه با ملخ صحرایی

به گزارش ملخ صحراییبه مقل از ایسنا,علی باقرزاده همایی با بیان اینکه این استان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.