صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / بیابان زدایی ۱۰۹۷ هکتار در بوشهر آغاز شد
بیابان زدایی ۱۰۹۷ هکتار در بوشهر آغاز شد

بیابان زدایی ۱۰۹۷ هکتار در بوشهر آغاز شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر گفت: بزرگترین عملیات بیابان زدایی این استان با نهال کاری در سطح یک هزار و 97 هکتار آغاز شد.

سهیل مهاجری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از طرح بیابان زدایی به خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان ۵۸۴ هکتار در دشتستان، ۳۲۲ هکتار در تنگستان، ۴٠ هکتار در چاه حسین جمال دشتی و ۵١ هکتار در چاه کوتاه بوشهر اجرا می شود.
وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبار استانی، نفت و گاز، ملی، صندوق توسعه و ترسیب کربن اختصاص یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر، هدف از اجرای طرح بیابان زدایی را کنترل کانون های فرسایش بادی و گرد و غبار در استان عنوان کرد و ادامه داد: با افزایش پوشش گیاهی در سطح عرصه های بیابانی و زمین های فاقد پوشش و کنترل روان آب های سطحی، علاوه بر اینکه فضای سبز این عرصه ها افزایش می یابد پدیده گرد و غبار نیز کاهش می یابد.
مهاجری، گونه های کاشته شده را کهور پاکستانی، کنار، آکاسیا ویکتوریا، گز و آکاسیا آمپلی معرفی کرد.
وی یادآور شد: انتخاب این گونه ها با توجه به نیاز آبی کم و بومی بودن انجام می شود که انتظار می رود چالش کمبود آب در استان این طرح را تحت تاثیر قرار ندهد.
مهاجری گفت: اجرای روش های مدیریت بهره وری آب مانند احداث هلالی های آبگیر برای جمع آوری آب باران نیز از دیگر تدابیری است که در آبیاری نهال های کاشته شده مدنظر قرار دارد.
وی اظهار کرد: اجرای این عملیات بیابان زدایی با استفاده از ظرفیت تعاونی ها و بخش خصوصی انجام می شود.
رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر نیز با اشاره به ظرفیت های بخش خصوصی و تعاونی های فعال در استان گفت: از ظرفیت این نهادها در بیابان زدایی و اجرای پروژه های جاری به خوبی استفاده می شود.
پرویز دانش پور اضافه کرد: این طرح بزرگ بیابان زدایی در استان بوشهر با مشارکت بخش خصوصی و تعاونی ها اجرا می شود که با توجه به نزدیکی آنها به روستاها اشتغال و درآمد خوبی برای آنها ایجاد کرده است.
وی یادآور شد: هرچند منشا پدیده گردوغبار در بیشتر شهرهای مختلف استان خارج از استان یا کشور است ولی با این وجود توسعه پوشش گیاهی عرصه های بیابانی و تثبیت شن های روان از دغدغه های جدی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر است و اساس برنامه ریزی ها برای کاهش سطح بیابان ها در استان بوده است.
دانش پور ادامه داد: همزمان مدیریت روان آب های ناشی از بارندگی در سطح ۶٠١هکتار شامل ٣٨٢ هکتار در بوشکان دشتستان، ١١٩ هکتار در سیاهمکان دیلم و ١٠٠ هکتار در شبانکاره دشتستان نیز در دست اجرا است.
۶۰۴۷/۶۰۳۴**

همچنین مطالعه کنید:

از صادرات مرغ به کشورهای هدف حمایت می‌کنیم/ ادامه خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز، حسین شیرزاد – مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.