صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / مترجمان ایرانی ساماندهی می شوند
مترجمان ایرانی ساماندهی می شوند

مترجمان ایرانی ساماندهی می شوند

رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی از ساماندهی و طبقه بندی مترجمان ایرانی در حوزه های تخصصی خبر داد.

رسول اسماعیل ‌زاده دوزال در دومین روز از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، به کمبود مترجمان در حوزه های تخصصی از جمله حقوق، روانشناسی، اقتصاد، هنر، فقه، فلسفه، حکمت و عقاید در مقایسه با حوزه های سیاسی، اطلاعات عمومی، تاریخ و تاریخ اسلام اشاره کرد.
وی اظهار داشت: برنامه هایی با هدف دانش افزایی به صورت بلند و کوتاه مدت برای این مترجم ها در نظر گرفته شده تا در این حوزه ها نیز صاحب تخصص شوند.
به گفته رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی، در این دوره، مترجمان با شگردها و شیوه های ترجمه نیز آشنا می شوند.
اسماعیل زاده دوزال به تکمیل بانک اطلاعاتی از آثار ترجمه نویسندگان ایرانی به زبان های خارجی با هدف حمایت از ناشران و مترجمان به عنوان دیگر فعالیت های مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی اشاره کرد.
وی حمایت از آثار نویسندگان ایرانی در حوزه معارف و علوم انسانی را دیگر فعالیت در دست انجام برشمرد و گفت: برخی شاخص ها در این حوزه وجود دارد که کتاب ها بر اساس آن، انتخاب و در صورت داشتن قابلیت ترجمه به زبان های مختلف، در گنجینه مرکز قرار می گیرد.
این مقام مسوول اضافه کرد: در این چارچوب، طرحی با عنوان «تاپ» در دست اجراست که بر اساس آن، ۳۰ تا ۷۰ درصد هزینه های ترجمه و نشر به ناشر خارجی پرداخت و مابقی هزینه توسط ناشر خارجی سرمایه گذاری و با لوگوی ناشر، برای فروش در بازارهای جهانی عرضه می شود.
وی یادآور شد: تاکنون ۵۰۰ عنوان کتاب در گنجینه طرح «تاپ» موجود است که از این تعداد ۲۰۰ اثر به زبان های مختلف ترجمه شده است.
سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود.
نمایشگاه امسال در فضایی به مساحت ۱۳۰ هزار متر مربع راه اندازی شده تا دو هزار و ۵۰ ناشر داخلی و ۱۳۲ ناشر خارجی کتاب های خود را عرضه کنند.
در این دوره نمایشگاه، ناشران آموزشی با ۱۵ هزار و ۶۳۳ عنوان کتاب و ناشران دانشگاهی با ۶۴ هزار و ۴۴۴ عنوان کتاب حضور دارند.
صربستان کشور میهمان و تونس شهر میهمان این دوره نمایشگاه هستند و ناشران آلمان، چین، ایتالیا، عمان، مجارستان، اتریش، روسیه و عراق نیز در نمایشگاه امسال حضور دارند.
سال گذشته، ایتالیا کشور مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود.
فرآهنگ**۶۹۸۴**۱۸۸۰

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.