به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس قانون آمریکا، هر شرکت آمریکایی یا حتی شرکت خارجی که بیش از ۱۰ درصد اجزای سازنده محصولات خود را از آمریکا دریافت میکند باید مجوز دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا (OFAC) را دریافت کند.
بر اساس گزارش المانیتور، از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید درخواستها برای دریافت مجوز صادرات هواپیما به ایران در وزارت خزانهداری این کشور انباشته شده است و OFAC پس از صدور نخستین مجوز فروش این هواپیماها در دولت اوباما، مجوز دیگری را صادر نکرده است.
اریک فراری یک وکیل فعال در حوزه تحریمها در واشنگتن در این باره میگوید که از زمان روی کار آمدن ترامپ قطعا شاهد یک تغییر سیاست اساسی در رابطه با صدور مجوز فروش هواپیما به ایران بودیم. تراکنشهای مالی که مجوز آن در دولت اوباما صادر میشد دیگر مورد موافقت قرار نمیگیرد.
ما پیشتر نیز چنین رویهای را از سوی واشنگتن دیدهایم در سال ۱۹۹۴ دولت کلینتون توافق هستهای را با کره شمالی به امضا رساند و پیونگ یانگ نیز متعهد شد تا برنامه هستهای خود را متوقف کند، در پاسخ نیز آمریکا وعده داد تا تامین برقی که کره شمالی به دلیل توقف راکتور خود از دست میدهد را فراهم کند و به این کشور برای ساخت یک راکتور آب سبک جدید نیز کمک کند تا روابط در راستای عادیسازی حرکت کند اما در نوامبر همان سال جمهوریخواهان که بسیاری از آنها نسبت به توافق بدبین بودند کنترل مجلس نمایندگان و سنا در کنگره را به دست آوردند و در طی سالهای پس از آن کنگره وعده سوخترسانی و ساخت راکتور جدید در کره شمالی را لغو کرد. کرهایها هشدار داده بودند اگر آمریکا به توافق متعهد نماند آنها نیز از آن خارج میشوند. پیونگ یانگ به تعهدات خود در این توافق برای عدم ساخت بمب هستهای متعهد ماند و به طور مخفیانه یک برنامه را بر اساس غنیسازی اورانیوم آغاز کرد. به هر حال دولت بوش در سال ۲۰۰۲ از این توافق خارج شد. اکنون بولتون از راستگرایان افراطی آمریکا به صحنه بازگشته است و به دنبال یک ضربه دیگر بر ساختار دیپلماسی است.
دولت ترامپ تاکنون هرگز به توافق هستهای پایبند نبوده و نخواهد بود. سوال اصلی این نیست که آیا ترامپ توافق را لغو میکند بلکه موضوع مهم آن است که چگونه این کار را انجام میدهد.
انتهای پیام