صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / نام بردن از «خلیج عربی» برای هجمه به هویت ایرانی و اسلامی
نام بردن از «خلیج عربی» برای هجمه به هویت ایرانی و اسلامی

به بهانه روز ملی خلیج فارس؛

نام بردن از «خلیج عربی» برای هجمه به هویت ایرانی و اسلامی

پیشنهاد دهنده روز ملی خلیج فارس گفت: دلیل نام بردن از نام «خلیج عربی» فقط اغراض سیاسی و با هدف خدشه و هجمه به هویت ایرانی و اسلامی است.

خلیج‌فارس

محمد عجم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به مناسبت روز ملی «خلیج فارس» اظهار کرد: نام خلیج عربی در طول ۲۵۰۰ سال در همه کتب تاریخی، تفاسیر قرآن، احادیث، کتب جغرافیایی، نقشه‌های رسمی، معاهدات، قراردادها و حتی زبان عربی به کار نرفته است.

وی ادامه داد: تحریف نام «خلیج فارس» به دوره ناسیونالیسم عربی در مصر برمی‌گردد و برای اولین بار نام خلیج عربی در سال ۱۹۵۷ در مجله العرب که در کویت چاپ می‌شد آمده است.

این محقق و پژوهشگر افزود: یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس مقیم در خلیج فارس بنام «رودریک اوون» در کتابش عنوان خلیج عربی را ذکر نمود و این نام پس از آن وارد ادبیات کویت شد و این نویسنده نیز در کتابش علت ذکر عنوان خلیج عربی را اینگونه ذکر می‌کند که اکثر جمعیت سواحل این خلیج، عرب هستند و ادب حکم می‌کند اینجا را خلیج عربی بنامیم.

عجم با بیان اینکه این سخن یک سخن بسیار غیرمنطقی و غیرعقلانی بوده، گفت: در سواحل هند و پاکستان دریای بزرگی بوده که تمام سواحل این دو کشور را در برمی‌گیرد و نام خلیج عربی را انگلیسی‌ها بر روی این دریا نهاده‌اند و اگر این‌طور می‌بود ادب حکم می‌کرد که اسم آن را بنام هند و یا پاکستان تغییر دهند.

وی شروع کننده این موضوع را ناسیونالیست‌های عرب کویت عنوان و خاطرنشان کرد: کویت اولین کشوری بود که از درآمد نفتی ثروتمند شده بود؛ این کشور در دهه پنجاه روشنفکران عرب را دور هم جمع و نام خلیج عربی را برای اولین بار وارد یک مکتوب عربی کرد.

پیشنهاد دهنده روز ملی خلیج‌فارس اضافه کرد: در آن زمان هنوز جمال عبدالناصر نام خلیج فارس را ذکر می‌کرد و نیز در معروف ترین سخنرانی اش در مورد اعلام ملی شدن کانال سوئیس، سه بار نام خلیج فارس را آورد، بعد از کویت پس از کودتای ژنرال قاسم در عراق، نام خلیج عربی رایج شد و مطبوعات ایران نیز حساس شدند.

وی بیان کرد: پس از انقلاب به دلیل مشکلاتی که در کشور بود این موضوع جزو اولویت‌ها نبوده و همین مسئله باعث سوء استفاده جهان عرب شد و آن‌ها برای این نام جعلی بیشتر هزینه کرده و گستاخ‌تر شدند. کشورهای عراق، کویت، امارات و عربستان سعودی از جمله کشورهایی بود که برای این کار هزینه کرده و حتی در مطبوعات انگلیسی زبان نیز مقالاتی در همین موضوع به چاپ رساندند.

عجم تصریح کرد: در ایران نیز کم‌کم مردم حساس شده و پیگیر موضوع شدند که پس از بررسی مشخص شد که در طول ۲۵۰۰ سال تاریخ مکتوب هیچ نام جغرافیایی غیر از خلیج فارس و معادل های آن به کار نرفته است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بنابراین  گروه مردم نهادی تأسیس شد و این جریان را رصد و متنی نیز تهیه و آغاز به روشنگری کردیم و از سال ۱۳۸۰ فعالیت‌های ما برای معرفی اسناد نام خلیج فارس تشکیلاتی شده و بر اساس وظیفه ملی، دینی و انسانی این اطلاعات را نیز در اختیار مردم قرار دادیم.

پیشنهاد دهنده روز ملی خلیج فارس گفت: خود من نیز در سال ۱۳۸۱ در کتاب و مقاله‌ای که در همین موضوع منتشر کردم این را هشدار دادم که اگر این نام از بین برود هویت ملی مان نیز از بین خواهد رفت.

عجم افزود: این آگاهی دادن موجب بیشتر شدن حساسیت‌ها شده و در نهایت باعث شد که نشنال جغرافی بعد از ۱۵۰ سال سابقه علمی، نام جعلی روی نقشه‌اش گذاشت و همین موجب شد که ۱۲۴ هزار نفر از اقشار مختلف ایرانی نیز طوماری را امضاء کردند.

وی عنوان کرد: همین حرکت باعث شد که دولتمردان نیز همگام با مردم شروع به اعتراض نمایند و همچنین در تیرماه ۱۳۸۴ با پیشنهاد بنده مبنی بر نامگذاری یک روز به نام «روز ملی خلیج فارس» موافقت کنند.

پیشنهاد دهنده روز ملی خلیج فارس در پایان اظهار کرد: هم اکنون نیز آگاهی و شعور مردم در این بحث بسیار بالا رفته و جای بسی خوشحالی دارد که مردم این هم‌افزایی را برای هویت ملی خود دارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.