صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / طی پنج سال اخیر دستمزد کارگران از تورم پیشی گرفت
طی پنج سال اخیر دستمزد کارگران از تورم پیشی گرفت

معاون وزیر تعاون:

طی پنج سال اخیر دستمزد کارگران از تورم پیشی گرفت

معاون وزیر تعاون با بیان این‌که در دولت تدبیر و امید در طول پنج سال گذشته نرخ افزایش مزد کارگران از نرخ تورم پیشی گرفته است، گفت: حقوق حدود یک میلیون تومان یک کارگر پاسخگوی سبد معیشت خانوار کارگر نیست، اما چاره‌ای نداریم چون اقتصاد کشور و زیرساخت‌های آن پاسخگوی بیشتر از این میزان حقوق نیست.

معاون وزیر تعاون

به گزارش کسب و کار نیوز، نصراله بازوند در آیین بزرگداشت روز کارگر و هفته بسیج کارگری که امروز در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: به شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، باید به عنوان یک راهبرد و سیاست و نه فقط به عنوان یک شعار نگاه کنیم زیرا این شعار منجر به حمایت از تولید ملی می‌شود.

وی با اشاره به بحث حمایت تولید افزود: چندین سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را بر محوریت اقتصاد و حمایت از تولید مطرح می‌کنند زیرا ستون فقرات اقتصاد هر کشوری در دنیا جامعه کارگری و کارفرمایی است و هرچه این ستون فقرات قوی‌تر باشد، آن کشور قوی‌تر خواهد بود و در رقابت‌های اقتصادی کم نخواهد آورد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که اگر کشوری از نظر اقتصاد شکست بخورد، قطعا از نظر امنیتی نیز شکست خواهد خورد، تصریح کرد: محور اصلی را در کشور تولید می‌بینیم زیرا مقام معظم رهبری هر ساله بر این محور تاکید دارند. در این راستا نقش و اهمیت کارگر در توسعه اقتصادی هر کشور کاملا پیداست و اگر در کشوری کارگر با مهارت و متدین وجود نداشته باشد، قطعا کار در آن کشور پیش نخواهد رفت.

بازوند ادامه داد: همه می‌گوییم که در هر شرایطی باید از کالای ایرانی استفاده کنیم اما وقتی می‌بینیم که سرازیر شدن کالاها به کشور به شکلی است که اگر به کیفیت کالا در زمان ساخت توجه نشود، کسی از آن کالا استفاده نخواهد کرد و ما نمی‌توانیم به زور تحمیل کنیم که مردم مکلف به استفاده از آن کالا هستند، باید تلاش شود تا کیفیت کالایی که در کشور ساخته می‌شود، ارتقاء پیدا کند. اگر توانستیم در تولید این همت را به خرج دهیم و در راستای ارتقای کیفیت کالای ایرانی تلاش کنیم، موفق خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در راستای تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی ما باید به حفظ مشاغل موجود در بخش‌های تولیدی بپردازیم. در استان خوزستان حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر کارگر هستند و ما باید بتوانیم همین مشاغل موجود را حفظ کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث‌های حقوق کارگران، ادامه داد: باید در بحث حقوق‌ها همه مسایل دیده شوند و امکان این‌که فقط حقوق‌ها افزایش پیدا کند نیست. بلکه باید جوانب دیگر نیز در این خصوص در نظر گرفته شوند. حقوق حدود یک میلیون تومان پاسخگوی سبد معیشت خانوار یک کارگر نیست اما چاره‌ای نداریم چون اقتصاد کشور و زیرساخت‌های آن پاسخگوی بیشتر از این میزان حقوق نیست.

بازوند گفت: اگر بتوانیم در تولید تغییر ایجاد و مشتریان جدیدی پیدا کنیم، قطعا اشتغال جدید نیز ایجاد خواهیم کرد. ما اگر بتوانیم جلوی واردات و قاچاق کالا به کشور را بگیریم، قطعا اشتغال ایجاد می‌شود. برای مثال اگر جلوی واردات فقط ۳۰درصد از پوشاکی که از طریق کشورهای همجوار وارد ایران می‌شود، گرفته شود، شاهد ایجاد ۵۵۰ هزار شغل در کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بحث کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد: ما باید به دنبال کاهش نرخ بیکاری در کشور باشیم. برای این کار دولت ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ و ۹۷ به این مساله اختصاص داده است. همچنین با کسب مجوز، از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در کشور سهمی برداشت شده است. در این زمینه به هر استان سهمی داده‌اند و اگر شاهد ایجاد اشتغال در آن استان نباشیم، یعنی مسئولان مقصر هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که سهم استان خوزستان در بحث ایجاد اشتغال حدود ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰میلیارد تومان است، گفت: از سهم حدود ۱۷۰۰میلیاردی در استان خوزستان تا کنون حتی حدود ۷۰۰میلیارد تومان طرح نیز برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی نشده است. همچنین پرداختی در استان آنقدر پایین است که حتی امکان بازگو کردن آن نیست.

بازوند با اشاره به بحث سالم سازی و تقویت فرآیندهای تولید، توزیع و مصرف بیان کرد: اگر بر روی این مساله انسجام داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم همه بیکاران استان خوزستان را ظرف یک یا دو سال مشغول به کار کنیم. همچنین در بحث کاهش قیمت تمام شده محصولات، باید تلاش کنیم تا کالای ایرانی خریداری شود و کارفرما و کارگر ایرانی به جای تولید محدود روزانه، تولید خود را افزایش دهد و این مساله باعث می‌شود تا هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزیر کار: حق عائله‌مندی به حقوق کارگران اضافه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید صولت مرتضوی روز یکشنبه (۲۷ اسفند) بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.