صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / سودجویان، کنجاله سویا و ذرت را گران کردند
سودجویان، کنجاله سویا و ذرت را گران کردند

مدیرعامل اتحادیه مرغداران:

سودجویان، کنجاله سویا و ذرت را گران کردند

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: با وجود اعلام دولت مبنی بر تخصیص 400 تومانی یارانه ارزی برای واردات نهاده های تولیدی بخش کشاورزی، همچنان برخی افراد سودجو کنجاله سویا و ذرت را گران کردند.

«محمدعلی کمالی سروستانی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه طی یک ماه گذشته قیمت نهاده های اولیه صنعت دام و طیور حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است، افزود: در روزهای اخیر نرخ ها در بازار نهاده های اولیه خوراک دام همچون کنجاله سویا و ذرت روند افزایشی به خود گرفته است و هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار به قیمت ۲۵۴۰ تومان و ذرت ۱۲۵۰ تومان عرضه می شود.
وی اظهار داشت: پیش از این قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا بین ۱۷۵۰ تا ۱۸۵۰ تومان و ذرت بین ۷۰۰ تا ۸۵۰ تومان بود اما اکنون برخی از سودجویان هر کیلوگرم کنجاله سویا را با قیمت ۲۷۰۰ تومان نیز به فروش می رسانند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران تصریح کرد: کنجاله سویا و ذرتی که امروز در بازار عرضه می شود، در ماه های گذشته با ارز مبادله ای ۳۷۰۰ تومان خریداری و وارد شده است اما امروز با توجه به وضعیت حاکم بر بازار نهاده های تولید، این نهاده ها با نرخ ها یجدید می فروشند که انصاف نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز، پس از اجرای تک نرخی شدن ارز با قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان، دولت به منظور پایداری تولید و حفظ آرامش بازار در دولت مقرر کرد به بخشی از کالاهای اساسی از جمله نهاده های بخش کشاورزی که در گذشته ارز مبادله ای دریافت می کردند، به ازای هر دلار ۴۰۰چهار هزار ریال یارانه دریافت کند که پرداخت آن از این هفته آغاز شده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به قیمت منطقی مرغ در ازای افزایش هزینه های تولید گفت: قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده با احتساب سود ۶۸۰۰ تومان و بدون احتساب سود ۵۹۲۰ تومان درب مرغداری محاسبه می شود و بنابراین قیمت گوشت مرغ برای مصرف کننده نمی تواند کمتر از ۹۰۰۰ تا ۹۱۰۰ تومان باشد اما امروز هرکیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ها ۵۲۵۰ تومان عرفی و ۵۱۰۰ تومان نقدی عرضه می شود که بیانگر ضرر تولیدکنندگان است.
این فعال صنفی صنعت مرغداری اضافه کرد: با وجود افزایش هزینه ها به تازگی قیمت جوجه یک روزه مرغ گوشتی با اندکی کاهش به ۱۴۰۰ تومان رسیده است.
کمالی سروستانی با اشاره به اینکه نزدیک ۸۰ درصد خوراک طیور را کنجاله سویا و ذرت تشکیل می دهد، ادامه داد: حتی قیمت مکمل ها و داروهای مورد استفاده در صنعت طیور نیز گران شده است که ادامه این روند مجبر به زیان تولید کنندگان می شود.
وی از دولت خواست علاوه بر کارشناسی کردن قیمت مرغ گوشتی، با تشدید نظارت ها بر بازار نهاده های طیور از روند افزایشی قیمت ها جلوگیری کند.
کمالی سروستانی درباره وضعیت تولید مرغ گوشتی ماه مبارک رمضان گفت: اکنون ۱۰۰ میلیون جوجه مرغ گوشتی در سالن ها در حال پروررش است و هیچ کمبودی برای تامین گوشت مرغ برای این ایام نداریم.
به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار اتحادیه صنف مرغ و ماهی امروز قیمت هر کیلوگرم مرغ درب کشتارگاه ۷۳۵۰ تومان و عمده فروشی ۷۵۰۰ تومان بوده و برای مصرف کنندگان ۸۲۰۰ تومان است.
سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید شد.
اقتصام**۹۱۸۶**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.