صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / رابطه ریاض و واشنگتن،ارباب رعیتی است/راضی کردن سعودی‌ها در مورد قدس کار مشکلی برای آمریکا نیست
رابطه ریاض و واشنگتن،ارباب رعیتی است/راضی کردن سعودی‌ها در مورد قدس کار مشکلی برای آمریکا نیست

کاردار پیشین ایران در عربستان:

رابطه ریاض و واشنگتن،ارباب رعیتی است/راضی کردن سعودی‌ها در مورد قدس کار مشکلی برای آمریکا نیست

کاردار پیشین ایران در عربستان،با اشاره به سفر اخیر وزیرامورخارجه جدید آمریکا به ریاض و دیدار او با مقامات ارشد این کشور و چرایی انتخاب عربستان به عنوان اولین مقصد سفر خارجی« مایک پمپئو » اظهار کرد: مسائل منطقه به خصوص بحث سوریه و آینده برجام این ضرورت را در مقطع کنونی برای واشنگتن و ریاض ایجاب می کرد که بار دیگر به صورت نزدیک با یکدیگر در ارتباط با سیاست های منطقه‌ای شان رایزنی و گفت‌وگو داشته باشند.

عربستان

احمد دستمالچیان، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مسائل غرب‌آسیا برای دولت حاکمه آمریکا مهم و سرنوشت ساز است ، تصریح کرد: در چند ماه اخیر  شاهد ناهماهنگی‌هایی در دستگاه سیاست خارجی آمریکا و کاخ سفید بودیم چراکه دیدگاه های ترامپ و وزیرامورخارجه پیشین این کشور آقای تیلرسون با یکدیگر اختلاف داشت و اکنون با آمدن مایک پمپئو به نظر می‌رسد تیم سیاست خارجی آمریکا هماهنگ تر شده و آمریکایی ها برای اینکه در ارتباط با آینده غرب آسیا با هم پیمانانشان در خاورمیانه  رایزنی  بیشتری داشته باشند ، تصمیم گرفته اند  که اولین سفر رسمی وزیرامورخارجه جدیدشان به عربستان و اسرائیل باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ۲۲ اردیبهشت زمان تصمیم گیری ترامپ در ارتباط با ماندن یا نماندن آمریکا در برجام نزدیک است و ایران نیز اعلام کرده که در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود احتمالا از این توافق بین‌المللی خارج خواهد شد و این تحول دارای تبعات سنگین در منطقه خواهد بود، اظهار کرد: در همین چارچوب یکی از موارد و محورهای گفت‌وگو بین مقامات آمریکایی و عربستان در جریان این سفر برجام بوده است.

دستمالچیان با اشاره به اینکه این سفر در آستانه عملیاتی شدن تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارتش در اسرائیل از شهر تل‌آویو به شهر قدس صورت می گیرد، ادامه داد: در این راستا برای آمریکایی‌ها مهم است که بتوانند هماهنگی‌های لازم را با عربستان در این زمینه داشته باشند. گرچه به نظر می‌رسد راضی کردن عربستان کار مشکلی نباشد چراکه رژیم سعودی به صورت پنهان و آشکارا  با سیاست‌های آمریکا و اسرائیل هماهنگ است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا رابطه عربستان و آمریکا را از نوع ارباب رعیتی دانست و افزود: عربستان کاملا در اختیار آمریکا است. واشنگتن تلاش دارد که خزانه دولت ریاض را به بهانه تامین امنیت عربستان خالی کند و عربستانی ها نیز برای حفظ امنیتشان مجبور هستند که زیر بار چنین امری  بروند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.