صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / معاون وزیر صنعت: نوسان ارزی، هزینه قطعه سازان خودرو را افزایش داد
معاون وزیر صنعت: نوسان ارزی، هزینه قطعه سازان خودرو را افزایش داد

معاون وزیر صنعت: نوسان ارزی، هزینه قطعه سازان خودرو را افزایش داد

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هزینه های قطعه سازان خودرو متاثر از یکسان سازی نرخ ارز افزایش یافت و قطعه سازان می توانند با افزایش شمارگان تولید یا تفاهم با خودروسازان، قیمت های خود را اصلاح کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، «محسن صالحی نیا» عصر دوشنبه در حاشیه برگزاری آیین آغاز دومین مرحله نوسازی ناوگان فرسوده سنگین افزود: برخی اقلام و مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان که مشمول ارز مبادله ای می شد، با یکسان سازی نرخ ارز افزایش می یابد.
دولت از بیست و یکم فروردین ماه یکسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان کلید زد و در روزهای گذشته ضمن تهیه و تصویب دستورالعمل های تامین ارز مورد نیاز هموطنان در دولت، شیوه های تخصیص ارز را اعلام کرد.
وی ادامه داد: آن دسته از قطعه سازان که پارسال از ارز متقاضی با نرخ متوسط ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان استفاده می کردند، با ترکیب قیمتی پارسال و امسال نیز با افزایش بخشی از هزینه ها روبرو می شوند.
صالحی نیا یادآوری کرد: خودروهای دارای ارزش کمتر از ۴۵ میلیون تومان، بر اساس آنالیز هزینه ها و ضریب کیفیت از سوی شورای رقابت قیمتگذاری می شود اما در مورد خودروهای دارای ارزش بیشتر از این، خودروسازان درخواست افزایش قیمت دارند.
«این درخواست خودروسازان مربوط به زمان پیش از تک نرخی شدن ارز بود که با توجه به اختیارات ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری می شود».
وی ادامه داد: قطعه سازان بر اساس آنچه مجازند، می توانند برای خرید قطعات و مواد اولیه خاص مورد نیاز ثبت سفارش کرده و ارز بگیرند.
به گزارش کسب و کار نیوز، امروز دومین مرحله از مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور، با واگذاری۲۵۰ دستگاه خودرو به متقاضیان کلید خورد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این آیین، افزایش نرخ ارز و حداقل دستمزدها را به عنوان عوامل اجتناب ناپذیر گرانی خودروهای داخلی و خارجی اعلام کرد.
«محمد شریعتمداری» توضیح داد: به طور طبیعی افزایش نرخ ارز مبادله ای از ۳۸۰۰ به ۴۲۰۰ تومان و همچنین کاهش سه ماهه ارز- برای خودروهایی که از ارز آزاد استفاده می کردند و از نرخ های بالاتر به ۴۲۰۰ تومان بازگشتند- تاثیراتی را بر بخشی از خودروسازی گذاشت؛ بویژه آن قسمت که به واردات خارجی نیازمند است.
به گفته این مسوول، افزایش حداقل دستمزدها که به تصویب شورای عالی کار رسیده است نیز بر صنعت خودروسازی تاثیر می گذارد.
وی تاکید کرد بخشی که به ساخت و تولید داخلی مربوط است از افزایش قیمت ها بیشتر تبعیت می کند.
شریعتمداری همچنین از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو سبک در سال ۱۳۹۷ خبر داد.

اقتصام*۳۰۶۵*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.