صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / تقویت جایگاه کتابخانه های عمومی ضرورت توسعه فرهنگ کتابخوانی
تقویت جایگاه کتابخانه های عمومی ضرورت توسعه فرهنگ کتابخوانی

تقویت جایگاه کتابخانه های عمومی ضرورت توسعه فرهنگ کتابخوانی

یک استاد دانشگاه تهران معتقد است که با استفاده از ظرفیت «انجمن‌ علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» می توان گام‌هایی موثر در مسیر تبیین و تقویت جایگاه این کتابخانه ها در کشور برداشت که برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی ضروری است.

به گزارش کسب و کار نیوز، «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از استادان و متخصصان علم اطلاعات و دانش‌ شناسی و کارشناسان علوم اجتماعی با هدف گسترش، پیشبرد و ارتقای دانش تخصصی در حوزه کتابخانه‌های عمومی و توسعه کیفی متخصصان آن، بهبود امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط تشکیل شده است.
عضو هیات موسس این انجمن روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار کرد: «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» می‌تواند به تبیین جایگاه واقعی کتابخانه‌های عمومی در جامعه کمک کند.
غلامرضا فدایی درباره ضرورت تشکیل انجمن‌های علمی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی افزود: امروز در بدنه کتابخانه‌های عمومی بخصوص کتابخانه‌های نهادی، نیروهای متخصص فعالیت می کنند که این یک فرصت مغتنم است تا با ایجاد انجمن‌های علمی و با مشارکت کتابداران و متخصصان،گام‌های موثری در مسیر تبیین و تقویت جایگاه کتابخانه‌های عمومی در کشور برداشته شود.
فدایی با تاکید بر ضرورت تبیین جایگاه کتابخانه‎‌های عمومی در جامعه اضافه کرد: کتابخانه های عمومی مهم‌ترین کتابخانه‌ای است که در دنیا به وجود آمده، نباید تصور کرد «کتابخانه عمومی» به معنای کتابخانه عوام است بلکه مجموعه ای از کتاب ها با منابع تخصصی مختلف است که باید بتواند اقشار گوناگون را جذب کند.
این متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی، ادامه داد: وضعیت کتابخانه عمومی نسبت به کتابخانه تخصصی، مانند یک دانشگاه جامع به دانشکده تخصصی است، دانشکده های تخصصی در سطح پیشرفته به یک حوزه خاص اما دانشگاه جامع به همه ابعاد مسائل می‌پردازند.
بر اساس این تعریف، کتابخانه عمومی با منابع غنی و نیروی انسانی قوی، باید پاسخگوی نیاز تمام اقشار جامعه باشد، از این جهت جایگاه بسیار مهمی دارد و اصولا تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با هدف ساماندهی و تقویت این پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته است.
عضو هیات موسس «انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» با دعوت از تمام فعالان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه کتابخانه‌های عمومی برای عضویت در این انجمن، گفت: با توجه به نقش موثر انجمن‌های علمی در کنار فعالیت سازمان‌ها و نهادها در کشورهای پیشرفته، این انجمن نیز با نگاه کمک به ارتقای جایگاه و خدمات کتابخانه‌ای تشکیل شده که حضور و مشارکت فعالان و علاقه‌مندان به آن، می‌تواند به تغییر نگرش جامعه نسبت به جایگاه و کارکردهای کتابخانه‌های عمومی منجر شود.
فدایی نقش کتابداران کتابخانه‌های عمومی را در این انجمن بسیار موثر دانست و افزود: این انجمن قرار است یک مجموعه علمی باشد و با محوریت «آموزش»، «نقد»، «مرجعیت» و «دفاع از حرمت»، در مسیر ارتقای کتابخانه‌های عمومی گام بردارد، تحقیق کند و طرح دهد که این امر جز با حمایت عموم کتابداران بخصوص کتابداران نهاد، به دستاوردهای مطلوب منجر نخواهد شد.
فراهنگ**۱۸۸۰** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.