صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / نورافشانی در ۱۲ میدان پایتخت در نیمه شعبان/ برپایی فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه کتاب

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران خبر داد

نورافشانی در ۱۲ میدان پایتخت در نیمه شعبان/ برپایی فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه کتاب

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بااشاره به آغاز جشن‌های نیمه شعبان از نورافشانی در 12 میدان پایتخت خبر داد.

علی اوحدی سازمان حج و زیارت

به گزارش کسب و کار نیوز، اوحدی صبح امروز در اولین نشست خبری خود که به منظور تشریح برنامه‌ها و رویکردهای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ظرفیت‌های فراوانی دارد، گفت: در عرصه فرهنگ ما ظرفیت‌های خوبی داریم که به عنوان مثال می‌توان به مدیریت ۱۲۰ خانه فرهنگ، ۳۷۲ کتابخانه، ۱۰ خانه موزه، ۱۲۰ خانه فرهنگی، چهار موزه و مدیریت ۳۵ سالن سینما اشاره کرد.

وی با بیان اینکه نگاهمان در سال ۹۷ مردم محور خواهد بود، گفت: قطعا رویکردمان در دوره مدیریت جدید این خواهد بود که برنامه‌های فرهنگی با رویکرد مردم محوری و جلب مشارکت آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران می‌تواند در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ موثر باشد، گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون سرانه تولید کتاب چهار برابر شده است اما جای سوال است که سرانه کتابخوانی چقدر شده است؟ و این در حالیست که می‌توان از ظرفیت‌های سازمان فرهنگی و هنری در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد یا به عنوان مثال ما در سازمان فرهنگی و هنری، از ظرفیت موسسه نشر شهر تصویر شهر و … برخورداریم که در سال‌های اخیر مشارکت در تولید برنامه‌ها و محصولات فرهنگی و هنری را بر عهده داشتند. در حالیکه می‌توان از ظرفیت این مراکز برای فرهنگسازی در حوزه شهری و حل مشکلات شهر استفاده کرد که تا کنون این مهم محقق نشده است.

اوحدی با بیان اینکه ترکیب بسیار خوبی در هیات مدیره سازمان فرهنگی و هنری است به گونه‌ای که همه دستگاه‌های متولی در امر فرهنگسازی عضو هیات مدیره این سازمان هستند، گفت: جامعه دانش آموزی و بعد از آن جامعه دانشجویی در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته و رویکرد ما این است که نسبت به ترویج فرهنگ در این دو مقطع سنی اقدام کنیم که بر همین اساس با معاون وزارت آموزش و پرورش جلسه داشتیم و مقرر شد برای پیشبرد اهداف فرهنگی در مدارس با معاونت پرورشی آموزش و پرورش در قالب تفاهم نامه‌ای ادامه کار دهیم تا برنامه‌های متنوعی در مدارس با همت شهرداری برگزار شود. همچنین با معاونت سیمای رسانه ملی نیز جلسه داشتیم که به سمت تولید محصولات با موضوعات و محتوای فرهنگی پیش برویم که دغدغه مردم شهر تهران است.

وی در تشریح برنامه‌های نیمه شعبان شهرداری تهران گفت: امسال یک ستاد ویژه در سازمان فرهنگی تحت عنوان ستاد منتظران باران تشکیل شده است که محوریت این ستاد جلب مشارکت مردم و همچنین ترویج برنامه‌های آئینی است.

وی با بیان اینکه “جشن منتظران باران” به مدت سه شب با همکاری صدا و سیما در فرهنگسرای بهمن با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر برگزار می‌شود و تا روز نیمه شعبان نیز ادامه دارد، گفت: همچنین برنامه “کوچه‌های منتظر “با همکاری فرهنگسراها برگزار می‌شود که بر همین اساس فرهنگسراها وسایل آذین بندی را در اختیار مردم قرار می‌دهند تا مردم هر کوچه با مشارکت همسایگان نسبت به تزیین کوچه اقدام کنند و در آخر نیز مسابقه‌ای بین کوچه‌ها برگزار و به برگزیدگان جایزه اهدا می‌شود.

نورافشانی در ۱۲ میدان تهران در نیمه شعبان

اوحدی با بیان اینکه روز سه شنبه ساعت ۱۰ صبح برنامه “کودکان منتظر” در فرهنگسرای خاوران برگزار می‌شود که ۳۰۰۰ کودک با رویکرد حمایت از کودکان یمن، سوریه و فلسطین یکصدا می‌شوند، گفت: همچنین مراسم “گلاب‌گیری” در میدان آئینی امام حسین (ع) نیز برگزار می‌شود و باید بگویم طی فراخوانی مردم گل‌ها را از کاشان به تهران منتقل کرده و در میدان امام حسین(ع) گلابگیری می‌شود و بعد از آن این گلاب برای شستشوی حرمین شریفه به کربلا، نجف، کاظمین و سامرا ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه موسیقی نیز کار تولیدی تحت عنوان “شرق آدینه” تولید شده است، گفت: شب شعری با حضور شاعران تحت عنوان “قصیده بی انتها” در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود و از کتاب “مشتاقی و مهجوری” نیز با حضور ۴۰ شاعر آئینی رونمایی می‌شود.

وی همچنین از برگزاری برنامه “خیمه گاه انتظار” در باغ موزه قصر خبر داد و گفت: تا اذان مغرب و عشا مراسم جشن، موسیقی و … برگزار می‌شود و بعد از آن برنامه “قصر و قمصر” که گلابگیری است برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو کمپین “شهر در انتظار توست” و “من هم منتظر هستم” در فضای مجازی ایجاد شده است، گفت: همچنین پویش میلیونی “دعای فرج” نیز برای نیمه شعبان آغاز شده است.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن تشکر ویژه از مسئولان معاونت خدمات شهری گفت: سه کاروان گل همراه با برنامه‌های هنری و چاوشی خوانی نیز در ایام نیمه شعبان اجرایی می‌شود و همچنین در شب نیمه شعبان در ۱۲ میدان نورافشانی انجام خواهد شد و همچنین روز سه شنبه جشن “ایثار منتظران ” ویژه خانواده شهدای مدافع حرم و فاطمیون در فرهنگسرای گلستان و آسایشگاه جانبازان برگزار می‌شود و همچنین جشن” امید “در منطقه افسریه و یکی از بیمارستان‌هایی که متعلق به بیماران خاص است برگزار می‌شود.

ایجاد فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه کتاب

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری در نمایشگاه کتاب، نسبت به ایجاد فرهنگسرای کتاب اقدام خواهد کرد، گفت: شهرداری تهران از بهمن ماه سال گذشته با ایجاد شش کمیته تخصصی اقدام به برنامه ریزی برای پوشش نمایشگاه کتاب کرده است و ما نیز فرهنگسرای کتاب را در فضای ۱۵۰۰ متر مربع ایجاد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه “باز باران” در راستای حمایت از کالای ایرانی در حاشیه نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد، گفت: همچنین مراسم کتابخوانی با حضور هنرمندان و همچنین چاپ “کتاب من” برای کودکان در دستور کار قرار دارد و بر همین اساس به اسم کودکان کتابی منتشر می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه غرفه‌ای نیز برای عرضه کتاب ویژه روشندلان در نظر گرفته شده است،‌ گفت: در کتابخانه‌های شهرداری ۱۲۰ هزار عنوان کتاب برای روشندلان وجود دارد که در این نمایشگاه نیز از سه کتابخانه بزرگ ویژه روشندلان درخواست کردیم که کتب بریل و دیجیتال خود را عرضه کنند که بر همین اساس روشندلان می‌توانند با تماس به شماره ۱۸۳۷ درخواست کتاب داشته باشند تا کتب برای آنها ارسال شود.

به گفته اوحدی در نمایشگاه کتاب امسال، میزبانی از شب فرهنگی صربستان بر عهده سازمان فرهنگی و هنری گذاشته شده است که در محل باغ کتاب و با حضور مسئولان کشوری برگزار می‌شود.

وی در مورد وضعیت ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه با لوریس چکناواریان جلساتی برگزار شده و امیدواریم که با حضور ایشان به عنوان رهبر ارکستر شاهد تولید آثار فاخر باشیم، گفت: البته فعالیت ارکستر سمفونیک نیازمند تجهیزات و امکانات خاص است که در حال بررسی آنها هستیم.

مدیر خانه شهریاران جوان بزودی معرفی می‌شود

اوحدی در مورد شایعه تعطیلی خانه شهریاران جوان نیز با رد این موضوع گفت: توقفی در برنامه‌های خانه شهریاران جوان نداشتیم و تنها یک تغییر مدیریتی بود که به زودی مدیر جدید آن معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه جلب مشارکت جوانان و آماده کردن آنها برای اداره کشور یکی از اصول مهم است، گفت: من از نزدیک شهید تندگویان را می‌شناختم و در نظر داریم حالا که پسر این شهید به عنوان معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کند از این موقعیت استفاده کرده و برنامه‌های متنوعی را برای جوانان با استفاده از ظرفیت‌های شهرداری پیگیری کنیم.

وی در مورد جزیره‌ای عمل کردن مدیران فرهنگسراها گفت: به هر حال مدیران فرهنگسراها در حوزه فرهنگ و هنر نقش آفرین بودند اما قبول دارم که ما باید به عنوان حوزه ستادی فرهنگ محور و برنامه محور بودیم و به آنها برنامه بدهیم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه اگر برنامه محور بودیم حالا فرهنگسراها جزیره‌ای عمل نمی‌کردند گفت: با همه احترامی که برای گذشتگان و مدیران فعلی قائلم اما معتقدم در سازمان فرهنگی و هنری به جای کارهای ستادی، کارهای اجرایی می‌شده در حالیکه ما باید کار اجرایی را به فرهنگسراها بسپاریم و در این دوره مدیریت قطعا شاهد تغییر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر بسیار پیچیده است و رویکرد ما کمک گرفتن از همه سلیقه‌ها است، در مورد ترویج برنامه‌های قرآنی گفت: ما فرهنگسرای قرآن داریم اما معتقدم که باید قرآن به سایر فرهنگسراها نیز برود و به صورت جدی استفاده از هنر قرآنی را در دستور کار قرار دادیم.

اوحدی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان فرهنگی و هنری نسبت به طراحی پیام رسان داخلی وارد می‌شود یا نه؟ گفت: قطعا نمی‌توان به سمت ایجاد پیام رسان داخلی رفت اما از آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زمان اجرای افزایش جرایم رانندگی/ جریمه‌ها تا ۵۰۰ برابر افزایش می‌یابد

به گزارش کسب و کار نیوز ، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.