صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / شادی مدرسه‌دار شدن بچه‌های مدینات
شادی مدرسه‌دار شدن بچه‌های مدینات

شادی مدرسه‌دار شدن بچه‌های مدینات

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز به مقوله مدرسه‌سازی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بومی‌های مناطق نفتخیز ورود جدی دارد و احداث و تکمیل مدارس در اهواز و عسلویه در همین جهت است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازشانا,  از جمله این اقدام‌ها در زمینه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، احداث مدرسه سه کلاسه به نام شهدای صنعت نفت (عطار) در منطقه غیزانیه روستای مدینات اهواز است که به گفته رئوف پیمان نایب‌زاده، نماینده مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز در استان خوزستان، این روستا یکی از محروم‌ترین مناطق اطراف اهواز و در ۳۵ کیلومتری این شهر واقع شده است.
نایب‌زاده گفت: جمعیت این روستا حدود ۲ هزار نفر است و ساکنان آن مجبورند برای تحصیل به اهواز بروند. اغلب کودکان و نوجوانان از وسایل نقلیه ناامن همچون موتورسیکلت برای تردد استفاده می‌کنند.
به گفته نایب‌زاده، صنعت نفت برای این طرح ۳۵۰ میلیون تومان هزینه کرده است. هم‌اکنون این مدرسه از سوی پیمانکار تکمیل و تعهدهای تجهیز آن انجام شده است، اما به دلیل پاره‌ای از مسائل، وزارت آموزش و پرورش هنوز کار تکمیل تجهیز و تأمین نیروی انسانی و کادر آموزشی آن را انجام نداده است.
بنا بر توضیحات محسن امیریان، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز ، این طرح مربوط به دولت دهم بوده که در آن زمان نیازسنجی برای ساخت مدرسه از سوی وزارت نفت صورت می‌گرفته است و به همین دلیل هم اکنون آموزش و پرورش برای تحویل گرفتن آن اندکی مشکل دارد، اما در دولت یازدهم و دوازدهم این رویه اصلاح شده است و دیگر مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی برای ساخت پروژه‌های تصمیم نمی‌گیرد، بلکه هر دستگاهی در مناطق نفتخیز نیازسنجی می‌کند و هر جا که نیاز به ساخت مجتمع آموزشی، ورزشی، رفاهی و … داشته باشد، به وزارت نفت اعلام می‌کند و پس از تصویب در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و تصمیم عالی‌ترین مقام وزارت، کار ساخت آن از سوی دستگاه مربوطه آغاز می‌شود و مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز، تنها ناظر بر اجرای آن است.
امیریان تأکید می‌کند که برای این مدرسه نیز، رایزنی‌هایی صورت گرفته و به زودی مسئله آن حل می‌شود و دانش‌آموزان مدینات می‌توانند در کلاس‌های همین مدرسه حاضر شوند و از امکانات آن بهره ببرند.
مدرسه غیزانیه شهدای صنعت نفت در روستای حفیره حاج بربین یکی دیگر از پروژه‌های عام‌المنفعه وزارت نفت است. لیلا محیسنی، دهیار روستا می‌گوید: قبلا این روستا یک کانتینر ۲ کلاسه برای آموزش دانش‌آموزان روستا داشت که اوضاع اسفباری را تحمیل می‌کرد. بیشتر دانش‌آموزان ترجیح می‌دادند به اهواز بروند و اگر نمی‌توانستند، ترک تحصیل می‌کردند.
حمدالله فرجی، مدیر مدرسه که همزمان کار تدریس پایه دوم دبستان ۶ کلاسه را به عهده دارد، از کمبود نیروی انسانی برای آموزش و نبود برخی امکانات از جمله کامپیوتر، فکس، پروژکتور و کولر می‌گوید و عنوان می‌کند: به دلیل دوری از اهواز، معلم‌ها کمتر حاضر به تدریس در این روستاها می‌شوند.
نایب‌زاده، نماینده مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز در خوزستان از جمعیت ۱۵۰۰ نفری این منطقه می‌گوید و توضیح می‌دهد: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این مدرسه ۶ کلاسه از سوی نفت هزینه شده است که شامل تجهیزات آزمایشگاه و برخی وسایل مدرسه نیز می‌شود.
همچنین قرار است یک مدرسه سه کلاسه با نام امام صادق(ع) در منطقه کوی مالکیه دشت آزادگان خوزستان با کمک شرکت ملی نفت دیوار به دیوار مدرسه قبلی ساخته شود تا کلاس‌های مستهلک تخریب شوند و دیگر دانش‌آموزان دختر و پسر مجبور به تحصیل به صورت مختلط نخواهند بود.
شرکت ملی نفت همچنین در این مناطق اقدام به برگزاری کلاس‌های تقویت بنیه علمی دانش آموزان بومی در منطقه غرب کارون و پارس‌جنوبی می‌کند. بر این اساس مقرر شده است که برای کنکور سال ۹۷، ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان بومی دشت آزادگان شامل شهرهای سوسنگرد، هویزه و بستان و ۲۸۰ نفر از دانش آموزان پارس جنوبی شامل شهرهای دیر، کنگان، جم و عسلویه برای تقویت بنیه علمی تحت پوشش شرکت ملی نفت ایران قرار گیرند. به منظور برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور سراسری به ازای هر دانش‌آموز، مبلغ ۱۰ میلیون تومان و در مجموع ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ۴۸۰ نفر در نظر گرفته شده است.
همچنین بر اساس همین طرح، همه اساتید منتخب، طراحان پرسش‌های کنکور سراسری هستند و نرم‌افزار فوق پیشرفت‌های برای پرسش‌های کنکور و برنامه‌ریزی تحصیلی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که به تناسب پرسش‌ها نقاط ضعف و قوت دانش‌آموز را تحلیل و تراز می‌کند و دانش‌آموزان برتر را که نیاز به توجه بیشتر دارند، مشخص می‌کند. همچنین کیفیت کار اساتید را نشان می‌دهد و این‌گونه می‌توان روی نقاط ضعف و قوت دانش‌آموز برنامه‌ریزی کرد. امیریان تأکید می‌کند: بسته آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در نظر گرفته شده که شامل جزوه، سی‌دی‌های آموزشی و کتاب است، همچنین بر همین اساس یک نفر مشاور تحصیلی و انگیزشی و یک نفر مشاور آموزشی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. دانش‌آموزان سوسنگرد در ۱۰ آزمون و دانش‌آموزان عسلویه در ۸ آزمون جامع شرکت می‌کنند تا براساس بررسی مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی، میزان پیشرفت طرح را دنبال و نظارت کنند.
بر اساس آمارهایی که با اجرای این طرح‌ها به دست آمده است، از مجموع ۲۲۲ نفری که سال ۹۶ در این طرح در دشت آزادگان شرکت کردند، ۸۷ نفر در جمع قبول‌شدگان کنکور بودند که نسبت به سال قبل از آن ۲ برابر شده است (از مجموع ۲۵۰ نفر ثبت نامی در آزمون‌های قلمچی سال ۹۵ در این منطقه تنها ۴۲ نفر در کنکور پذیرفته شده بودند). در این طرح به منظور تقویت بنیه علمی برای کنکور ۹۷، ۲۶۵ نفر از سوی آموزش و پرورش استان خوزستان معرفی شدند که هزینه ۲۰۰ نفر از آنها به عهده شرکت ملی نفت ایران و باقی آنها به عهده آموزش و پرورش است.
در پارس جنوبی هم ۳۱۸ نفر از سوی آموزش و پرورش معرفی شدند که ۲۸۰ نفر از آنها تحت پوشش این طرح از سوی مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفتخیز قرار گرفتند؛ این تعداد بر اساس سهمیه برای هر شهرستان تعیین شده است و آموزش و پرورش، هزینه دیگر افراد را به عهده می‌گیرد. به گفته امیریان، معرفی اساتید هر دو استان از سوی دبیر انجمن فیزیک ایران صورت گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مرتضی شاهمیرزایی در کنگره ملی نفت و گاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.