صفحه اصلی / ورزشی / جهان ورزش / روزی که آلمان به مصاف آلمان رفت
روزی که آلمان به مصاف آلمان رفت

بازی‌های به یادماندنی جام جهانی/ ۲۰

روزی که آلمان به مصاف آلمان رفت

آلمان شرقی و آلمان غربی در جام جهانی ۱۹۷۴ برابر هم قرار گرفتند و خاص‌ترین دیدار تاریخ این رقابت‌ها را برگزار کردند.

جام جهانی 1974

به گزارش کسب و کار نیوز، تا به حال در جام جهانی دیده‌اید برزیل با برزیل، فرانسه با فرانسه یا ایتالیا با ایتالیا بازی کند؟ البته که نه. به همین خاطر دیداری که ۲۲ ژوئن ۱۹۷۴ برگزار شد خاص بود. در جریان مرحله گروهی جام جهانی ۷۴ در ورزشگاه فولکسپارک استادیون هامبورگ، آلمان شرقی برابر آلمان غربی قرار گرفت.

این بازی تنها دیداری بود که دو کشور تقسیم شده پس از جنگ جهانی دوم به مصاف هم رفتند. این دیدار نه تنها به خاطر نتیجه شگفت انگیز پایانی‌اش در تاریخ ماندگار شد بلکه شرایط خاص ذکر شده ۹۰ دقیقه تاریخی را رقم زد.

بازی هیجان بالایی داشت و به علت تنش سیاسی موجود، بازیکنان در پایان دیدار پیراهن‌هایشان را با هم عوض نکردند. تنها در تونل ورزشگاه، پل برایتنر (آلمان غربی) از یورگن اسپارواسر (آلمان شرقی) خواست تا پیراهنشان را با هم عوض کنند.

دو تیم پیش از این دیدار صعودشان به دور بعد مشخص شده بود اما “جنگ داخلی” برای تعیین صدرنشین گروه یک بود. آلمان غربی، شیلی را با یک گل و استرالیا را با سه گل شکست داد و برای صدرنشینی فقط به تساوی نیاز داشت. این در حالی بود که آلمان شرقی باید سه امتیاز بازی را کسب می‌کرد. این تیم برابر استرالیا به پیروزی ۲ بر صفر دست یافت و مقابل شیلی یک بر یک مساوی کرد.

۶۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند که در این میان ۱۵۰۰ نفر، شهروند آلمان شرقی بودند. آنها به نظر می‌رسید شاهد آخرین تقابل دو کشور درتاریخ فوتبال باشند. وضعیت دو تیم کاملا متفاوت بود. آلمان شرقی برای نخستین بار به جام جهانی صعود کرده بود اما آلمان غربی، قهرمان دوره ۱۹۵۴ و مدافع عنوان قهرمانی اروپا به حساب می‌آمد.

احترام متقابل دو تیم در شروع بازی نکته‌ای قابل توجه بود. هیچ یک از آنها نمی‌خواست با شکست ورزشگاه را ترک کند، به همین خاطر بازی بسته بود و موقعیت‌های گل کمی به وجود آمد. باوجود این که دو تیم با تمام قوا بازی می‌کردند اما بازی پاک آنها بیش از همه ارزش داشت. رامون بارتو روئیس، داور اروگوئه‌ای تنها سه کارت زرد نشان داد که همه برای بازیکنان آلمان شرقی بود.

تنها فرصت آشکار آلمان غربی زمانی بود که گرد مولر در دقیقه ۳۹ توپ را در محوطه جریمه گرفت و با یک چرخش به سمت دروازه شوت زد که به تیرک برخورد کرد. از طرفی هانس یورگن کریشه می‌توانست در نیمه نخست آلمان شرقی را پیش اندازد اما ضربه‌اش را به بیرون زد.

تک گل بازی در دقایق پایانی به ثمر رسید، زمانی که همه تصور می‌کردند بازی با تساوی به پایان خواهد رسید. در دقیقه ۷۷ یورگن کروی، دروازه‌بان آلمان شرقی پس از مهار توپ، آن را بلافاصله به اریش هامان رساند و یک ضد حمله از سمت راست آغاز شد. هافبکی که تنها ۱۰ دقیقه پیش وارد زمین شده بود یک تنه ۳۰ متر دوید و سپس با یک ارسال بلند، توپ را به اسپارواسر رساند و او با یک ضربه زیبا آن گل تاریخی را به ثمر رساند. این گل اسپارواسر را به محبوب‌ترین ورزشکار کشورش تبدیل کرد. بازیکن ۲۶ ساله در مجموع ۵۳ بازی برای تیم ملی آلمان شرقی انجام داد و ۱۵ گل به ثمر رساند.

آلمان شرقی به لطف پیروزی برابر آلمان غربی به عنوان صدرنشین صعود کرد و در دور دوم مرحله گروهی برابر برزیل با یک گل شکست خورد، مقابل آرژانتین یک بر یک مساوی کرد و با دو گل مغلوب هلند شد. آلمان شرقی نتوانست به دور سوم صعود کند و از آن رقابت‌ها کنار رفت. از طرفی آلمان غربی در دور دوم درخشید. ابتدا یوگسلاوی را با دو گل شکست داد و سپس برابر سوئد ۴ بر ۲ پیروز شد. همچنین توانست با یک گل لهستان را شکست دهد. آنها با شایستگی به فینال صعود کردند و با پیروزی برابر هلند برای دومین بار فاتح جام جهانی شدند.

آلمان شرقی پس از آن دوره هرگز نتوانست دوباره به جام جهانی صعود کند. این در حالی بود که آلمان غربی در همه دوره‌ها حضور داشت و در سال ۱۹۹۰ توانست سومین عنوان قهرمانی را به دست آورد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رونالد کومان

مسی با باشگاه مشکل داشت نه من

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ورزش سه, رونالد کومان سرمربی جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.