صفحه اصلی / استان ها / یزد / تبصره ۳ ابزار قدرتمندی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب است
تبصره ۳ ابزار قدرتمندی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب است

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد:

تبصره ۳ ابزار قدرتمندی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب است

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد گفت: تبصره 3 اختیاری است که قانون به شورا ها داده و باید در راستای مدیریت مصرف حداکثر استفاده از این فرصت بشود.

مدیر عامل آب منطقه‌‌ای یزد

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد مهدی جوادیان زاده در شورای اسلامی شهرستان یزد تصریح کرد: این تبصره برای توسعه طرح‌های آب و فاضلاب شهری و ساماندهی شبکه‌های آبرسانی است  و هدر رفت آب از طریق شبکه فرسوده را کاهش می‌دهد.

وی با بیان این که تبصره ۳ راهی برای مدیریت مصرف آب و ابزار بسیار قدرتمندی است برای برخورد  با افرادی که مصرف بی‌رویه دارند، افزود: قیمت آب در کشور ما بسیار نازل است و برای جلوگیری از مصرف بی رویه آن،  باید از طریق ابزارهای پیش بینی شده در تبصره ۳ ماده واحده قانون، اقدام کرد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد تأکید کرد: نحوه محاسبه تبصره ۳ باید  به گونه‌ای تعریف شود که افراد بی‌بضاعت مبلغ کمتری را پرداخت کنند ولی کاهش مبلغ برای همه افراد کار درستی نیست و افرادی که مصرف غیرمتعارف دارند باید در چارچوب تبصره ۳ جریمه شوند و درآمد حاصل از تبصره ۳ با نظارت شورای اسلامی شهر هزینه شود.

وی در مورد تعرضات صورت گرفته به خط انتقال آب  از کوهرنگ  به یزد نیز توضیحاتی ارائه و بیان کرد: در این تعرضات کشاورزان دخالتی ندارند و افرادی ماجراجو و خرابکار به صورت کمین و گریز، دست به اقدامات خرابکارانه زده و تأمین  آب شرب استان را با مشکل روبرو می‌سازند و این نگران‌کننده است.

جوادیان‌زاده ادامه داد: در حال حاضر آب ذخیره پشت سد زاینده رود تنها ۱۲ درصد از حجم سد است که در  50 سال گذشته تاکنون، کم‌ترین میزان حجم ذخیره آب پشت سد بوده و وضعیت بحرانی است.

وی افزود: سهم آب انتقالی به شهرهای اصفهان، یزد و کاشان ۲۰ درصد کاهش داده شده تا آب برای فصول گرم سال ذخیره باشد و این امر در  شورای هماهنگی زاینده رود به ریاست وزیر نیرو و با عضویت  استانداران یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری و نمایندگانی از بخش کشاورزی و صنعت تصمیم‌ گیری شده است.

این مسئول ادامه داد: با کاهش ۲۰ درصدی سهم استان یزد از آب انتقالی، قطعاً با مشکلاتی روبرو می‌شویم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم تا کمترین قطعی آب  را داشته باشیم و این امر همکاری و صرفه‌جویی مردم در مصرف آب را می‌طلبد.

وی گفت: برای تأمین آب شرب استان باید چاه‌های با کیفیت کشاورزی را در مدار قرار دهیم، هر چند کیفیت آب را از دست می‌دهیم  البته نه از لحاظ سلامت آب بلکه از لحاظ میزان شوری آب، کیفیت آب کاهش پیدا می‌کند.

  وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما در برابر  تعرضات به خط انتقال آب به یزد چیست؟ نیز اظهار کرد: تلاش  شده که سیاست مدارا و بی‌تنشی را مورد توجه قراردهیم و فضا احساساتی نباشد و کارشناسانه پاسخگو باشیم و تمام مسئولان مربوطه در اطلاع‌رسانی شفاف به مردم، تمام تلاش خود را می‌کند.

جوادیان‌زاده در خصوص جداسازی آب فضای سبز شهری از آب شرب، گفت: خوشبختانه در این خصوص در سال‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شده ولی نیاز است تلاش شود تا بخش کوچکی که باقیمانده نیز جداسازی شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با بیان این که باید به دوران گذشته برگردیم و سازگاری با کم آبی را از گذشتگان بیاموزیم، ادامه داد: در قدیم ساختمان‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شد که در فصل تابستان خنک و در فصل زمستان گرم بود و  اکنون باید در ساختمان‌ها، عایق‌بندی و سیستم‌ها طوری طراحی شود که با اقلیم کویر  سازگاری داشته باشد و این تلاش شهرداری و نظام مهندسی را می‌طلبد.

جوادیان‌زاده افزود: باید با کمک یکدیگر این موضوع را نهادینه کنیم که آب کم هست و باید صرفه‌جویی کنیم و هر خانواده باکم‌ترین هزینه می‌تواند مصرف آب را مدیریت کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در پایان از شهرداری‌ها خواست تا در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد مصرف بهینه آب، شرکت آب منطقه‌ای یزد را حمایت کنند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.