صفحه اصلی / استان ها / قم / برخی مسئولان هنوز صدای زنگ خطر آب را نشنیده‌اند
برخی مسئولان هنوز صدای زنگ خطر آب را نشنیده‌اند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس‌:

برخی مسئولان هنوز صدای زنگ خطر آب را نشنیده‌اند

عضو کمیسیون امنیت ملی‌ در مجلس شورای اسلامی مسئله آب را تهدیدی جدی برای کشور دانست و بر لزوم هوشیاری، آینده‌نگری و برنامه‌ریزی دقیق مسئولان برای عبور از این بحران تاکید کرد.

جلسه

‌به گزارش کسب و کار نیوز‌، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور در دیدار اعضای شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان قم با اشاره به اقلیم خشک و نیمه‌خشک این استان گفت: با وجود مشکلات ناشی از استمرار خشکسالی و کاهش شدید نزولات آسمانی، با حسن خلق و تلاش مدیران مجموعه‌های وزارت نیرو در استان، کمترین شکوه و شکایت را داریم که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با ابراز خرسندی از انتخاب دکتر اردکانیان به عنوان وزیر نیرو، اظهار کرد: وی دارای تخصص لازم و شخصی دغدغه‌مند است‌ که بر مباحث مرتبط با وزارت نیرو به ویژه بحث آب اشراف کامل دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه وضعیت آب در کشور متأثر از شرایط آب و هوایی است، عنوان کرد: طی ۴۷ سال گذشته متوسط دمای هوا دو درجه افزایش داشته است که این موضوع کاهش نزولات آسمانی، افزایش تبخیر و رشد مصرف آب و برق را در پی داشته است.

وی مسئله آب را تهدیدی جدی برای کشور دانست و با بیان اینکه برخی از مسئولان هنوز صدای این زنگ خطر را نشنیده‌اند، گفت: نگاه ما به آب امنیتی است و معتقدیم در آینده نزدیک مقوله آب به یکی از چالش‌های امنیتی جدی تبدیل خواهد شد.

ذوالنور با اشاره به مشکلات کمبود آب در بسیاری از استان‌های کشور خاطرنشان کرد: امروز کمتر نقطه‌ای در کشور سراغ داریم که با مشکل کم‌آبی مواجه نباشد و این مهم هوشیاری، آینده‌نگری و برنامه‌ریزی دقیق مسئولان را برای عبور از این بحران می‌طلبد.

وی در ادامه بر ضرورت جلوگیری از کشت محصولات پر آب‌بر و استفاده از پوشش‌های گیاهی متناسب با کم‌آبی در کشور تاکید و با انتقاد از کاشت چمن تصریح کرد: چمن پوشش گیاهی پر آب‌بر، بی‌خاصیت و پرهزینه است که ضرورتی برای سرمایه‌گذاری در کاشت آن وجود ندارد.
تشکیل کمیته آب در کمیسیون امنیت ملی مجلس ‌
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته آب در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به بحران جدی آب که با آن مواجه هستیم این کمیته فعال‌ترین کمیته کمیسیون امنیت ملی است و با جدیت مسائل پیرامون آب را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌هایی که در زمینه مقابله با مشکلات ناشی از خشکسالی وجود دارد، یادآور شد: کمیسیون‌های امنیت ملی، کشاورزی و انرژی مجلس باید با مشارکت وزارت نیرو جلسات مشترکی را تشکیل دهند و هر چه سریع‌تر در خصوص این طرح‌ها تصمیم‌گیری کنند.

لزوم همراهی مردم در مدیریت مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این دیدار با اشاره به رشد چشمگیر مصرف آب در ابتدای سال جاری گفت: مصرف آب در هفته‌های نخستین سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشت که خوشبختانه با کاهش دمای هوا و بارندگی‌های اخیر این میزان به کمتر از دو درصد رسیده است.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های کمبود آب در کشور اظهار کرد: البته با توجه به تمهیدات و اقدامات اساسی که وزارت نیرو در سال‌های گذشته برای تأمین آب استان قم انجام داده است تا پایان امسال تهدیدی جدی در این خصوص نداریم، مگر اینکه روند خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی به همین منوال ادامه پیدا کند.

علی‌جان صادق پور خواستار همراهی مردم در مدیریت مصرف آب شد و خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم با استفاده صحیح از آب و صرفه‌جویی در مصرف، ما را در مدیریت تأمین یاری کنند بسیاری از مشکلات ناشی از کمبود آب برطرف می شود.

وی به بخشی از اقدامات فرهنگی، ترویجی و اطلاع‌رسانی شرکت آب و فاضلاب اشاره کرد و افزود: اطلاع‌رسانی به شهروندان با اجرای طرح پویش سازگاری با کم‌آبی و مشارکت هزار و ۵۰۰ مشترک پرمصرف در این طرح و همچنین اجرای برنامه های آموزشی و نمایشی برای بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز قمی از جمله فعالیت‌هایی است که در این زمینه به انجام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین از انعقاد قرارداد سه‌جانبه‌ای با حضور شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و یادآور شد: طی این قرارداد ۴ و نیم میلیون مترمکعب پساب فاضلاب در سال برای آبیاری فضای سبز شهر به شهرداری تخصیص می‌یابد که این مهم به کاهش برداشت از شبکه آب می‌انجامد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.