صفحه اصلی / استان ها / همدان / افزایش ۳۱ درصدی تولیدات دامی در همدان
افزایش ۳۱ درصدی تولیدات دامی در همدان

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی همدان خبر داد؛

افزایش ۳۱ درصدی تولیدات دامی در همدان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از افزایش 31 درصدی تولیدات دامی در سال 96 خبر داد و گفت: در سال گذشته 454 هزار تن ماده پروتئینی در استان همدان تولید شده است و امسال برنامه تولید 475 هزار تن محصول دامی را داریم.

گوسفند

محمدنظرپور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۹۲ هزار و ۸۰۰ تن ماده پروتئینی در استان همدان مصرف شده است، اظهار کرد: تولید مواد پروتئینی در سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته و ۱۶۶ هزار تن ماده پروتئینی مازاد مصرف وجود داشت.

وی با بیان اینکه در سالجاری ۳۷۵ هزار تن شیر خام در استان تولید خواهد شد، افزود: در سال گذشته ۳۵۳ هزار تن شیر خام در استان همدان تولید شده که ۳٫۶ درصد از تولیدات کشور را تشکیل داده و نسبت به سال ۹۵ افزایش ۶ درصدی دارد.

نظرپور با اشاره به اینکه ۳۷۰ هزار رأس گاو و گوساله و یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک در همدان وجود دارد، تصریح کرد: همچنین در سال گذشته ۲۹ هزار و ۸۲۸ تن گوشت قرمز معادل ۳٫۶ درصد از تولیدات کشور در استان همدان تولید شده که همدان رتبه دهم را در تولید این محصول کسب کرده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان یادآور شد: در سالجاری تعهد تولید ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در استان وجود دارد.

وی ظرفیت واحدهای پرورش طیور استان را ۱۱٫۵ میلیون تن دانست و یادآور شد: در سال گذشته ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در واحدهای پرورش مرغ گوشتی تولید شد که نسبت به سال ۹۵ افزایش ۹ درصدی داشته است.

نظرپور با بیان اینکه امسال ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید خواهد شد، گفت: همدان ۲٫۲ درصد از تولیدات گوشت مرغ کشور را به خود اختصاص داده که رتبه پانزدهم را کسب کرده است. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان با تأکید بر اینکه ۵ میلیون واحد دامیدر استان همدان وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴۰۰ وتاحد صنعتی پرورش دام و طیور در استان همدان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷ هزار و ۸۱۴ تن تخم مرغ در استان تولید شد، تصریح کرد: تولید تخم‌مرغ در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ افزایش ۱۰ درصدی داشته است و در سالجاری تعهد داریم ۱۷ هزار و ۴۰۰ تن تخم‌مرغ تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در استان صورت گرفت که نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و بیش از یک میلیون تخم‌مرغ در استان تولید شده است.

نظرپور با بیان اینکه ۲۰۳ هزار کلنی زنبور عسل در استان وجود دارد، ادامه داد:سال گذشته ۲۱۷۳ تن عسل در استان همدان تولید شد که ۲٫۴ درصد از تولیدات کشور و رتبه نهم را به خود اختصاص داده است و امسال تعهد تولید ۲۰۵۲ تن عسل داریم.

وی با اشاره به تولید ۲۳ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۲۲۴ قطعه جوجه یک روزه گوشتی در سال گذشته، یادآور شد: همچنین در سال گذشته ۵۷۱ تن گوشت بوقلمون و ۴۶ تن گوشت شترمرغ در استان همدان تولید شده که نسبت به سال ۹۵ به ترتیب ۴ و ۳۵ درصد افزایش داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بر ایجاد واحدهای پرورش بُز و گَوزن در همدان اشاره و بیان کرد: دو متقاضی در شهرستان‌های ملایر و نهاوند پروانه تأسیس واحد پرورش بُز به ظرفیت ۲۰۰ رأس اخذ کرده‌اند که به دنبال تسهیلات بانکی هستند. پرورش گوزن نیز طرح جدیدی است که اگر سرمایه‌گذار و متقاضی داشته باشد از لحاظ صدور مجوز منعی وجود ندارد.

وی از اصلاح نژاد دام‌های استان خبر داد و گفت: سال گذشته مواد ژنی، نژاد ۲ منظوره سمینتال بر روی ۱۵ هزار رأس از گاوهای استان تلقیح شد و امسال نیز برنامه اصلاح ۱۰ هزار رأس دیگر در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰۰ رأس دام سبک سنتز تژادی شده است، یادآور شد: در دام سبک نیز بر روی سنتز نژادی رومانوف کار شده و مواد ژنی این نژاد را تهیه و  تلقیح مصنوعی صورت گرفت که امسال برنامه داریم این سنتز نژادی به روش لاپراسکوپی انجام شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان یادآور شد: امسال تعهد سنتز نژادی ۳۰۰۰ رأس دام سبک در برنامه سازمان قرار داشت که تا کنون ۱۷۰۰ رأس در شهرستانهای همدان، کبودراهنگ و نهاوند صورت گرفته است.
 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.