صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / “طوطیان” خوش قامت سلماس در معرض تخریب

“طوطیان” خوش قامت سلماس در معرض تخریب

نویسنده کتاب تاریخ ده هزار ساله سلماس از تصمیم شورای ترافیک این شهرستان برای حذف میدان تاریخی طوطی سلماس انتقاد کرد.

طوطی

یکی از این نمادهای نوستالژیک و تاریخی شهر سلماس، میدان کارگر با نماد دو طوطی سبزرنگ است؛ که در وسط این میدان و در میان درختانی با قدمت و تنومند خودنمایی می‌کنند، طوطی‌هایی که گذر زمان و فراز و نشیب‌های شهر و اتفاقات مختلف نتوانست قامت استوارشان را خم کند، اما اخیرا تصمیمی توسط مسئولین شهرستان اتخاذ شده تا این طوطیان سبزرنگ خوش قامت را از میان چشمان مردم بردارند و در این میان واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی درخصوص حذف این میدان تاریخی شهر توسط مردم ابراز شده است.

دکتر توحید ملک‌زاده دیلمقانی،‌ نویسنده کتاب تاریخ ۱۰ هزار ساله سلماس در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سلماس شهری در استان آذربایجان غربی با قدمتی بالغ بر ده هزار سال سکونت انسان در دشت‌هایش و دارای قدیمی‌ترین روستای مسکونی نه هزار سال قبل به نام کول تپه، هم اکنون نیز به عنوان اولین شهر شطرنجی ایران معروف است.

وی افزود: چون اهالی سلماس به زادگاه خود علاقمند هستند،پس از زلزله ۱۳۰۹ دیلمان، مقرر شد بنای شهر باید در همان محل قدیم شهر شروع شود و برای احداث شهر جدید از دو نفر مهندس زمین شناس آلمانی، خواسته شد که در اسرع وقت وارد شده، قسمت‌های مختلف منطقه سلماس را بررسی کنند و رسم نقشه شهر نیز به مهندس اسداله خان محوّل شد.

وی افزود: در مدت چهار ماه در اثر جدیّت مسئولین امر شهری با ۳۶ خیابان ، ۴ میدان اصلی در مرکز شهر و ۴ میدان در فواصل یکسان در فواصل دور به شکل کاملا زیبا و متضمّن ۱۷۰۰ خانه با مساجد و حمامّ‌های کافی و تعداد بیشماری مغازه و دکاکین بنا شد و نام شهر جدید را شاهپور نهادند و به تدریج جهت ترمیم خرابی دهات همّت گماردند.

این مورخ سلماسی با اشاره به تخریب بسیاری از نمادهای تاریخی این شهر و از بین رفتن ساختار اصلی شهر در گذر تاریخ بعلت بی‌توجهی مسئولین، تصریح کرد: اخیرا شورای ترافیک سلماس بدون درنظر گرفتن وجه تاریخی این میادین و صرفا برای حل بحران ترافیک، درصدد حذف یکی از این میادین اصلی شهر سلماس برآمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تخریب این میدان در ادامه تخریب ساختمان شهرداری قدیم سلماس، مدارس قدیمی شهید خلیل پور و فرهنگیان با بناهای بی‌نظیر بوده و بدون در نظر گرفتن ابعاد تاریخی شهر و نقشه اصلی آن تیشه‌ای بر ریشه نقشه زیبای شهر سلماس می زند.

ملک‌زاده تصریح کرد: این تصمیم نادرست از آنجا ناشی شده که مسئولین به علت ناتوانی در حل مشکلات سدّمعبر و دست فروشان که عامل اصلی ترافیک منطقه و این میدان است، می‌خواهند با حذف میدان صورت مسئله را پاک کنند در حالی که مشکل اصلی همچنان پابرجا خواهد بود.

نویسنده کتاب تاریخ ده هزار ساله سلماس یادآور شد: میدان طوطی سلماس با میدان‌های توحید، فردوسی و ۱۷ شهریور قرینه است که موجب زیبایی مهندسی شهر شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز در آذربایجان غربی

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.