صفحه اصلی / دسته بندی نشده / انتقاد از دخالت وزارت بهداشت در قیمت‌‎گذاری تجهیزات پزشکی
انتقاد از دخالت وزارت بهداشت در قیمت‌‎گذاری تجهیزات پزشکی

در دهمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران بررسی شد

انتقاد از دخالت وزارت بهداشت در قیمت‌‎گذاری تجهیزات پزشکی

اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در نخستین نشست خود در سال جاری، از تداوم قیمت‌گذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روی تجهیزات پزشکی انتقاد کردند و خواستار خروج این وزارتخانه از دخالت در قیمت‌گذاری بازار تجهیزات پزشکی شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل  از اتاق تهران، اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در نخستین نشست خود در سال جاری، از تداوم قیمت‌گذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روی تجهیزات پزشکی انتقاد کردند و خواستار خروج این وزارتخانه از دخالت در قیمت‌گذاری بازار تجهیزات پزشکی شدند.

همچنین در این نشست برنامه‌های عملیاتی این کمیسیون در سال ۹۷ مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گرفته شد که «اصلاح قانون مقررات آشامیدنی و خوراکی، تجهیزات پزشکی و آرایشی و بهداشتی» در کنار «تعیین مکانیسم خصوصی‌سازی در حوزه سلامت»، به عنوان دو هدف اصلی این کمیسیون در سال جاری مورد پیگیری قرار گیرد. این دو رویکرد، طی سال گذشته هم از سوی اعضای کمیسیون در دستورکار قرار داشت و طی برگزاری چندین نشست کارشناسی، راهبردهای آن نیز به دست آمد.

 رییس کمیسیون اقتصاد سلامت در این نشست با اشاره به اینکه به دنبال اجرای طرح تحول سلامت، وزارت بهداشت قیمت‌گذاری بخشی از تجهیزات پزشکی را در دست گرفت، گفت: قیمت‌گذاری کالاهای این بخش برعهده سندیکای تجهیزات پزشکی است و ورود وزارت بهداشت به این عرصه خلاف قانون است.

محمود نجفی‌عرب افزود: بر اساس سیاست‌های ستاد تنظیم بازار، کالا و خدمات در دو گروه دسته‌بندی شده است که تجهیزات پزشکی در گروه دوم قرار دارد و وظیفه قیمت‎گذاری کالاهای این بخش بر عهده انجمن‌های مربوطه این حوزه است.

وی از برگزاری نشست هماهنگی فعالان بخش خصوصی این عرصه با ستاد تنظیم بازار طی اواخر سال گذشته خبر داد و افزود: در این نشست اعلام شد که از نظر قانونی، وزارت بهداشت هیچگونه حق دخالت در قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی را ندارد و در صورت قیمت‌گذاری روی بخشی از کالاهای این حوزه، باید از ستاد تنظیم بازار استعلام گرفته و پس از بررسی‌، قیمت‌گذاری از سوی سازمان حمایت انجام شود.

نجفی‌عرب تصریح کرد: با این حال، وزارت بهداشت همچنان خود را مسئول قیمت‌گذاری روی تجهیزات پزشکی می‌داند در حالی که این رویکرد وزارتخانه خلاف قانون است و کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران و انجمن‌های مرتبط با تجهیزات پزشکی روی خروج وزارت بهداشت از قیمت‌گذاری‌ها مصر هستند.

به گفته رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در این خصوص شکایتی را علیه این اقدام وزارت بهداشت به دیوان عدالت اداری برده است که به احتمال زیاد نیز رای این دیوان را خواهد گرفت.

نجفی‌عرب در بخش دیگری از سخنانش، به انتقاد از اقدام دیگر وزارت بهداشت پرداخت و گفت: به رغم اعلام سال حمایت از کالای ایرانی، وزارت بهداشت به تمامی شرکت‌های تولیدی اعلام کرده است که در صورت انقضا تاریخ کد ثبت IRC کالاها، این کد تمدید نخواهد شد و به محصولات جدید نیز این کد داده نمی‌شود.

وی افزود: این تصمیم وزارت بهداشت نه تنها در راستای حمایت از تولید داخل نیست بلکه قاچاق را نیز افزایش می‌دهد و زمینه بروز محصولات تقلبی در بازار را فراهم می‌کند.

همچنین در این نشست، سیدمجتبی معظمی، رییس هیات مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی، یکی از مشکلات جدی واحدهای این بخش را مطالبات از دولت اعلام کرد و خواستار رسیدگی و پیگیری جدی کمیسیون اقتصاد سلامت به این موضوع در سال جاری شد. پیگیری مطالبات معوق تامین‌کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی از دولت، از سال قبل توسط کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران انجام شده است.

همچنین مطالعه کنید:

قانونی که به نفع هیچکس نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شرق، کالاهای قاچاق و به قولی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.