صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / زادروز “ساموئل مورس” مخترع تلگراف
زادروز “ساموئل مورس” مخترع تلگراف

امروز 7 اردیبهشت؛

زادروز “ساموئل مورس” مخترع تلگراف

"ساموئل فاینلی بریس مورس"(Samuel Finley Breese Morse) نقاش آمریکایی و ابداعگر دستگاه کد مورس، 227 سال پیش در چنین روزی متولد شد.

کد مورس

به گزارش کسب و کار نیوز، “ساموئل فاینلی بریس مورس” محقق و فیزیکدان بزرگ آمریکایی، ۲۷ آوریل ۱۷۹۱ در چارلزتاون، بوستون ایالت متحده آمریکا دیده به جهان گشود. پدرش کشیش بود و ساموئل با دیدن نقاشی‌های کلیسا با آرزوی نقاش شدن روزها را سپری می‌کرد. پس از تحصیلات مقدماتی در سال ۱۸۱۰ برای یادگیری نقاشی و مجسمه‌سازی به انگلستان سفر کرد.

پس از شرکت در “آکادمی فیلیپس”(Phillips Academy) در اندووِر، ماساچوست، ساموئل مورس به “کالج هنرهای آزاد ییل”(Yale College) رفت تا در زمینه فلسفه مذهبی، ریاضیات درس بخواند.

در سال ۱۸۱۰، او با عضویت افتخاری در “انجمن فی بتا کاپا”(ΦΒΚ) از ییل فارغ‌التحصیل شد. انجمن فی بتا کاپا در سال ۱۷۷۶ تأسیس شده‌ است و به بهترین و درخشان‌ترین دانشجویان علوم و هنر در ۲۸۶ دانشگاه برتر در کل آمریکا عضویت افتخاری می‌دهد.

در انگلستان، مورس تکنیک‌های نقاشی را تحت نظارت “واشنگتن  آلستون” (Washington Allston) شاعر و نقاش مشهور آمریکایی فرا گرفت. پایان سال ۱۸۱۱، او به آکادمی سلطنتی هنر بریتانیا رفت. پس از مشاهده و تمرین نقاشی “طراحی فیگور”(life drawing)، این هنرمند جوان شاهکار خود را یعنی تابلو “Dying Hercules“را کشید.

او چند سال به این هنر پرداخت و سپس در سال ۱۸۲۶ آکادمی بین‌المللی هنرهای دستی را تاسیس کرد و آثارش با استقبال و فروش خوبی همراه بود و در سال ۱۸۳۲ نیز وی استاد دانشگاه نیویورک شد.

 وی پس از مطالعه هنر در اروپا به کارهای علمی روی آورد با پدیده برق و جریان الکتریکی آشنا شد و از آن پس تمام تلاش خود را معطوف آزمایش و پژوهش در باب آن ساخت. در ۱۸۳۲ سال موفق شد دستگاه تلگراف را بسازد اما تا سال ۱۸۳۹ تلاش نمود تا توانست آن را تکمیل کند. سپس با کمک خط و نقطه، علائمی را وضع نمود که معادل حروف الفبا بودند. این الفبا که شامل علامتی مانند نقطه خط بود و به وسیله جریان برق ثبت می‌شد، پایه انتقال پیام را مهیا ساخت و به نام مورس شهرت یافت.

در سال ۱۸۴۴، یک خط تلگراف به طول ۶۴ کیلومتر احداث شد که بالتیمور را به واشنگتن ارتباط می داد. مورس دستگاه تلگراف را ساخت که در آن وقتی جریان الکتریکی وصل می شد، یک آهن ربای الکتریکی را به کار می انداخت و باعث می شد تا یک مداد بر روی یک نوار کاغذی متحرک، علائمی را ثبت کند. جریان به طور مداوم به وسیله یک کلید فشاری قطع و وصل می شد و اطلاعات به شکل پالس و نبود پالس (رمز) انتقال می‌یافت.

این سلسله عناصر کوتاه و بلند که برای نشان دادن حروف، نقطه و کاراکترهای یک پیام معین به عنوان کدهای مورس استفاده می‌شدند، طولانی‌تر از هر سیستم رمزگذاری الکترونیکی دیگر، بیش از ۱۶۰ سال مورد استفاده بوده است.

مورس در ۲۹ سپتامبر ۱۸۱۸ با” Lucretia Pickering Walker ” ازدواج کرد. همسر او در ۷ فوریه ۱۸۲۵، بلافاصله پس از تولد فرزند سوم درگذشت. او در ۱۰ اوت ۱۸۴۸با” Sarah Elizabeth Griswold“در نیویورک ازدواج کرد.

مورس در ۲ آوریل ۱۸۷۲ در سن ۸۱ سالگی در شهر نیویورک درگذشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.