صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / روحانی هم خوب، حرف می‌زند و هم حرفِ خوب می‌زند
روحانی هم خوب، حرف می‌زند و هم حرفِ خوب می‌زند

یک عضو شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان:

روحانی هم خوب، حرف می‌زند و هم حرفِ خوب می‌زند

یک عضو شورای سیاستگذاری حزب ندای ایرانیان گفت: اگر برخی معضلات برطرف نشود، اگر رئیس جمهور، محبوب‌ترین و بهترین مدیر دولتی نیز باشد، در چشم مردم افول می‌کند.

حزب ندای ایرانیان

امیر پیمانی، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از سخنان آقای روحانی در مورد سکوت مدیران چیست؟ اظهار کرد: می توان با شاخص‌های تک بعدی، به ارزیابی عملکرد شخص رئیس جمهور پرداخت. پازل دولت، از قطعات زیادی همچون اقتصاد، سیاست خارجی، دیپلماسی عمومی، حقوق شهروندی، بهداشت و رفاه و اشتغال و تحصیل، فرهنگ و غیره تشکیل شده که عملکرد هر یک از این قطعات، بر عملکرد کلی رئیس جمهور تأثیر می گذارد. شاید رصد وضعیت جامعه، به مثابه آینه ای باشد که بتوان شایستگی ریاست جمهوری را در آن محک زد. عملکرد حسن روحانی در بعضی از موارد درخشان بوده و در پاره ای موارد جای بهبود دارد.

وی ادامه داد: سخنان روحانی در نشست هم اندیشی دولت با مدیران بلندپایه دولتی، از چند جنبه قابل بررسی است. اول آنکه، روحانی بر خلاف رئیس جمهور قبلی، کاستی ها و نواقص اجرایی دولت را کتمان نمی کند، بلکه آنها را در ملاء عام مطرح نموده و شکایت خود را از وضع موجود بیان داشته است.

این عضو حزب ندای ایرانیان افزود: ضمن اینکه این موضوع خوشایند منِ مخاطب است، این سوالات را هم در ذهن متبادر می کند که چه دلیلی باعث برگزاری این نشست شده است؟آیا رئیس دولت، در جلسات هیأت وزیران، نمی‌تواند با وزرا و مدیرانش صحبت کند؟ آیا مصوبات جلسات هیأت وزیران به درستی به سطوح پایین تر مدیریتی منتقل نمی شود؟ آیا وزرا و مدیران دولت، از مصوبات دولت، فرمانبرداری ندارند؟ آیا این مدیران دولتی، مصوبات و دستورالعمل‌های ابلاغی را قبول ندارند؟ پاسخ این سوالات را باید یک نهاد نظارتی در بدنه دولت موشکافانه بررسی نماید.

وی در تشریح ضرورت موضوع ” پرهیز از پوپولیسم و ایجاد زیر ساخت دولت پاسخگو ” اظهار کرد: اینگونه نشست‌ها، اگر با دقت و وسواس خاص به منظور پرهیز از ورود به ورطه پوپولیسم و با هدف جذب راهکارهای اجرایی کارشناسان و متخصصان عرصه های مختلف “حکمرانی و حکمروایی خوب” اجرا و تکرار شود، مطمئنا راهگشای دولت خواهد بود. مطمئنا ارتباط مستمر و سیستماتیک با احزاب (همه گرایشها) شائبه رفتارهای پوپولیستی را مرتفع خواهد ساخت.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های مدیران و مسئولان دولتی در مواجهه با بحران ها تاکید کرد که عافیت طلبی و حب ریاست، آفت هر مسئولیتی است.

پیمانی در تشریح گفته‌هاش خاطرنشان کرد: اگر از تنها وزیر جوان کابینه، فاکتور بگیریم، میانگین سنی دولت دوازدهم، نزدیک ۶۰ سال است. همین الگو در انتصاب مدیران رده های بعدی دولت هم اجرا شده است. به نظر من یکی از عارضه هایی که این دولت را تهدید می کند، همین عافیت طلبی و حب ریاست برخی از وزرا و مدیران باشد.

این فعال اصلاح طلب گفت: سوای شرایط عمومی مندرج در قانون برای مدیران دولتی، شجاعت برخورد با ناروایی و ناحق شدن، جسارت در اجرای ایده های نو، قابلیت اخذ تصمیم درست بهنگام، آسیب شناسی علمی بحرانها، انقلابی بودن، از جنس مردم بودن، صداقت و شفافیت، اشراف و التزام به قانون و مشورت پذیری از مهمترین ویژگی‌هایی است که باید بر مبنای آن نسبت به انتصاب مدیران دولتی و انتخاب نمایندگان مجلس اقدام نمود.

پیمانی عدم آموزش صحیح را یکی از بزرگترین موانع پیش روی مدیران دانست و گفت: به نظر من یکی از اصلی ترین ریشه های بروز مشکلات در جامعه، آموزش است. نقش آموزش زمانی پررنگ تر می شود که مدیر، با مانعی روبرو شود و یا در شرایط بحرانی قرار بگیرد. به فرض، اگر مدیری، نحوه مواجهه با شایعات را آموزش ببیند، با استفاده از راهکارهای علمی و به کارگیری استراتژی‌های لازم، از تبدیل یک مسئله به بحران و نتیجتا از انتشار بحران جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: اگر مدیری راهکارهای نوین مدیریتی را آموخته باشد، نه تنها می تواند بحرانها را پشت سر بگذارد، بلکه با الگوبرداری از نمونه های موفق، می تواند از بحران، یک موقعیت برای ترقی بسازد. یکی دیگر از چالشهایی که مدیریت دولتی را تهدید می کند، عدم شایسته سالاری است. انتخاب مدیران از یک حلقه محدود، باعث می شود متخصصین و نخبگان عرصه های تخصصی، هیچگاه دیده نشوند.

این فعال سیاسی در پایان در مورد عملکرد شخص رئیس جمهور نیز گفت: اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دکتر روحانی هم خوب حرف می‌زند و هم حرفِ خوب می‌زند و از اینها قابل توجه‌تر اینکه چون حقوق خوانده است در چارچوب موازین قانونی صحبت می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.